Whatsapp

مشاوره رایگان

دلایل گیر گردن چوب در گندگی

دلایل گیر گردن چوب در گندگی

فهرست

چرا چوب در گندگی گیر می کند

یکی از مشکلات و چالش هایی که ممکن است صاحبان حرفه و شغل های مختلف را درگیر کند مشکلات فنی و اختلال در کار دستگاه های مختلف مورد استفاده در آن کار است. در حرفه نجاری یکی از دستگاه هایی که برای پرداخت لایه رویی چوب مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه گندگی نجاری می باشد. در این مقاله سعی می کنیم به بررسی دلایل گیر گردن چوب در گندگی بپردازیم.

یکی از بزرگترین اتفاقاتی که می تواند کار این دستگاه را مختل کند گیر کردن چوب در گندگی است. روش کار دستگاه گندگی بدین شکل است که چوب با یک سرعت مشخص که از قبل تنظیم شده و قابل تغییر برای انواع کار هاست با یک غلطک به سمت تیغه و با یک غلطک دیگر به سمت خروج از دستگاه هدایت می شود.

حال اگر قطعه چوب در این مسیر به درستی حرکت نکند. یا حرکت چوب با کندی و تعلل همراه باشد ممکن است روند کار تقریبا با اختلال مواجه شود و باعث گیر کردن چوب در دستگاه یا فرو رفتگی و خردگی چوب شود. شاید اختلال و ایجاد مشکل در دستگاه های مختلف امری عادی و طبیعی باشد ولی ممکن است موجب معیوب شدت کار و از دست رفت زمان بشود که یک استادکار موفق باید با انجام کارهای متناسب و ضروری مانع ایجاد مشکل و اختلال در کار شود.

 

دستگاه گندگی نجاری

دلایل گیر گردن چوب در گندگی در کارگاه های نجاری

گندگی چوب یک اتفاق رایج در حرفه نجاری است که به دلایل مختلفی رخ می دهد و موجب اخلال در پیشرفت کار می شود. در اینجا ما سعی کرده ایم برخی از رایج ترین دلایل این اتفاق را مورد بررسی قرار دهیم.عمده ترین دلایل گندگی چوب به شرح زیر می باشد.

۱- از دلایل گیر گردن چوب در گندگی ، تیز نبودن تیغ گندگی نجاری است

یکی از دلایل رایج گیر کردن چوب و  کندی کار گندگی نجاری، کند شدن تیغ های دستگاه گندگی است. یعنی وقتی چوب برای برش پرداخت و صیقلی شدن وارد دستگاه گندگی می شود. تیغ ها از قدرت و کارآیی مناسب برخوردار نبوده و باعث کند کار کردن یا گیر کردن چوب شده و به اصطلاح موجب لگد زدن به دستگاه می شود که متعاقباً باعث فرو رفتگی و معیوب شدن چوب می شود.لازم به ذکر است که هنگام تعویض تیغه های دستگاه پوشیدن دستکش و رعایت اصول ایمنی ضروری می باشد.

 

۲- تمیز نبودن صفحه کار دستگاه گندگی:

یکی از دلایل اختلال در کار دستگاه گندگی می تواند کثیف و ناصاف بودن سطح صفحه جلو برنده گندگی باشد. به همین خاطر لازم و ضروری است که همیشه با پمپ باد یا استفاده از کمپرسور و یا ح اقل با یک دستمال خشک و تمیز سطح دستگاه از خاک اره یا براده های کوچک چوب تخلیه شود. چون ممکن است وجود براده های خیلی کوچک چوب که به ظاهر قابل اعتنا نیستند کار دستگاه را مختل کند.

همچنین زنگ زده گی سطح صفحه دستگاه به خاطر نم و رطوبت یا عمر زیاد دستگاه ممکن است مشکل ساز شود که با یک سمباده ریز  می توان مشکل را برطرف کرد و سطح صفحه را صاف صیقلی نمود.

کار با گندگی

۳- جا ماندن صمغ و یا شیره چوب در روی صفحه گندگی:

جا ماندن شیره یا صمغ چوب هم می تواند موحب اختلال در کار دستگاه گندگی شود. ممکن است در بافت چوب درختانی مثل کاج شیره و صمغ باشد که در اثر برش کاری و گرما دهی چوب از حفره های چوب خارج شده و بر روی صفحه دستگاه ریخته و باعث اختلال و کندی  کار دستگاه شود.

لازم به ذکر است که برای تمیز کردن این صمغ ها نباید از وسایل تیز مثل کاردک یا وسایل تیز استفاده کرد چون ممکن است سطح صاف دستگاه آسیب ببیند. بهتر است از  مایعات بخصوص گازوئیل برای تمیز کردن و از بین بردن اصطکاک ایجاد شده بوسیله صمغ ها استفاده کرد. تا هم مشکل برطرف شود و هم دستگاه آسیب نبیند.

 

۴- تنظیم نادرست ارتفاع بار برداری از دلایل گیر گردن چوب در گندگی

برای انجام یک کار تمیز و با کیفیت باید اندازه دقیقی برا گرفتن بار اضافی جوب انجام داد به دلیل آنکه معمولا قسمت های بار برداری چوب بسیار ظریف و نازک هستند اگر درجه بار برداری چوب به حد مناسب تنظیم نشود ممکن است باعث کندی و اختلال در کار شود که به طبع آن هم ممکن است دستگاه آسیب ببیند و هم سطح چوب خراب و گاهی میزان خرابی باعث بلا استفاده شدن چوب گردد.

تنظیم درست ارتفاع گندگی

۵- یکی از دلایل گیر گردن چوب در گندگی تراز نبودن دستگاه است

یکی دیگر از دلایل خراب شدن و کندی کار گندگی نا تراز بودن دستگاه می باشد که دلیل این کار ممکن است نا تراز بودن سطحی که دستگاه روی آن قرار گرفته است باشد. به همین دلیل قبل از استقرار دستگاه باید از صاف بودن سطح زیرین اطمینان حاصل کرد و یا در نهایت وقتی که دستگاه روی سطح قرار می گیرد. با قراردادن یک تراز بر روی دستگاه از تراز بودن مطمئن شد.

همچنین می توان با برسی توپی غلتک دستگاه با استفاده از کولیس گوشه های دستگاه را اندازه گرفت و از همسان بودن اندازه ها اطمینان حاصل کرد.  در گندگی های حرفه ای گاها پرداخت و برداشت از سطح چوب به ۱-۲ میلیمتر می رسد و این دقت واقعاً برای این دستگاه نیاز است.

 

چه کار هایی که ممکن است باعث جلوگیری از گیر کردن گندگی شود؟

 

جهت پیشگیری از گندگی چوب در دستگاه و کند کار کردن دستگاه گندگی یک سری راهکارهایی پیشنهاد می گردد که برخی از مهمترین آنها به شرح زیر می باشند

  • قبل از کار باید سطح میز جلو برنده را با کمپرسور یا پمپ باد و مکنده تمیز نمود
  • چوب خیس را نباید بر روی دستگاه گندگی قرارداد چون موجب اختلال در کار دستگاه می شود
  • بین چوب و صفحه گندگی نباید اصطکاک باشد به همین خاطر با آغشته کردن صفحه گندگی به گازوئیل، صابون و واکس چوب، دستگاه را باید لغزنده کرد تا مانع از گیر کردن چوب و کندی کار شود
  • قطعات بزرگ چوب باید طوری گندگی شوند که چوب لنگر ناندازد و باعث اختلال در کار شود
  • برای پیشگیری از گندگی باید از دو طرف به صورت نگهداری با دست و یک نفر اضافی مهار شود
  • دستگاه گندگی باید به طور دقیق برای گندگی تنظیم شود.
لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.