Whatsapp

مشاوره رایگان

خم کردن چوب

خم کردن چوب

فهرست

روش های خم کردن چوب

چوب معمولا به شکل ورقه ای مسطح و صاف تهیه می شود. در اصل چوب ها با این شکل و ساختار مورد استفاده قرار می گیرند. اما گاهی نیاز است که چوبی با حالت خمیده برای ساخت یک وسیله به کار برود. معمولا این متریال اولیه، به طور طبیعی دارای خمش ساختاری و خمیدگی نیستند. اما اگر تحت فشار قرار بگیرند می توانند دارای خمیدگی شوند. روش های خم کردن چوب متنوع هستند. در آن ها به کمک بخار، شیار و برش لایه ای در کنار اعمال فشار، حالت دهی صورت می گیرد. بسته به ضخامت و انعطاف چوب مورد نظر، یکی از روش ها انتخاب می شود. بیایید با سه روش مرسوم و معمول آن آشنا شویم. فهمیدن این موضوع که کدام یک مناسب کار است بر عهده خودتان می باشد.

خم کردن چوب به روش جعبه بخار

اولین و مهم ترین روش خم کردن چوب به شکل جعبه بخار است. در این روش یک جعبه از جنس چوب یا pvc  داریم که منبع اعمال بخار روی چوب است. این اقدام برای نرم کردن آن صورت می گیرد. در واقع چوب بخار پز شده تولید می کند. ورقه های چوبی را درون جعبه قرار می دهید. این جعبه دو سوراخ دارد. یک سوراخ بخار را وارد جعبه کرده و دیگری محل خروج فشار و بخار درونی است. برای انجام بهتر کار، سوراخ ورودی را در بالای جعبه و سوراخ خروجی را در پایین قرار می دهند. فشار درونی ایجاد شده به واسطه بخار، به شکل آب و بخار از پایین خارج می شود. مدت زمان اعمال بخار روی چوب های درون جعبه به ضخامت و نوع آن ها بستگی دارد. معمولا به ازای هر اینچ ضخامت یک ساعت بخار می دهند.

خمیده کردن چوب

حالت دهی چوب

حالا ورقه چوبی ما به واسطه بخار نرم و منعطف شده است. آماده حالت دهی است. برای ایجاد خمیدگی در آن،  روی یک تخته نیم دایره بکشید. روی قسمت انحنا و محیط این نیم دایره میخ های بلند نصب کنید. ورقه چوبی خارج شده از جعبه بخار را روی این منحنی به کمک میخ ها نگه دارید. می توانید خودتان گیره درست کنید و به ثابت ماندن این قسمت کمک کنید. حالا آن را به حال خود بگذارید تا رطوبت آن کاملا خشک شود. بعد از خشک شدن، به همان حالت خمیده که در آن ثابت شده است، باقی می ماند.

خم کردن چوب به روش لایه لایه

گاهی ضخامت ورقه چوب به حدی است که نمی توان آن را خم کرد و حالت داد. اگر آن را به صورت لایه هایی با ضخامت کم تر در بیاوریم،  بهتر است. این برش لایه لایه به صورت طولی انجام می شود. با این نوع برش، چسباندن و قرار دادن لایه های حالت داده کنار هم راحت تر است. ضمن این که اتصال محکم تری خواهند داشت. بنابراین دومین روش خم کردن چوب به روش لایه لایه است.  برای برش لایه ای چوب مورد نظر، نکات زیر را رعایت کنید:

  1. قبل از برش با کمک خط کش یک خط اریب و مورب روی بخش ضخامت دار چوب بکشید. این خط سبب حفظ نظم در قرارگیری دوباره لایه ها کنار هم می شود. از آشفتگی و سردرگمی فرد حین قرار دادن آن ها کنار هم ممانعت می کند. به نوعی شبیه پازل بوده که در قرار گیری تکه ها کنار هم فرد را راهنمایی می کند.
  2. برش طولی آن با اره باعث تولید سطوح ناصاف می شود. یادتان باشد طول برش بایستی بیشتر از اندازه مورد نظر باشد. خمیده شدن، از طول و بلندی آن می کاهد. دو طرف این لایه ها را با لایه ای نازک از چوب پنبه پوشش دهید. سطوحی صاف و قابل انعطاف ایجاد می کند. به خمیدگی نهایی ظرافت، یکنواختی و دقت بیشتری می بخشد. به دلیل نرمی چوب پنبه، ایجاد انحنا در آن ها به مراتب راحت تر می شود.
  3. هنگام قرار دادن لایه ها در قالب برای فرم گیری، آن ها را به کمک چسب کنار هم نگه دارید. با غلتک سطوح این لایه های نازک شده را چسب بزنید. لایه اول را در قالب گذاشته و سپس لایه دوم و به همین ترتیب ادامه دهید.
  4. قبل از خشک شدن چسب، لایه ها را برای حالت دهی در قالب بگذارید. در این جا ترتیب آن ها را رعایت کنید. اوره فرمالدئید و آپوکسی گزینه های مقبولی برای این کار هستند. اما قیمت متفاوت باعث انتخاب متفاوت آن ها توسط افراد شده است. از چسبی که سریع خشک می شود استفاده نکنید.
  5. با خشک شدن کامل چسب خواهید دید که لایه ها به شکل خمیده در کنار هم می مانند.

 

خم کردن چوب به روش لایه لایه

خم کردن چوب به روش شیار زنی

یکی از روش های خم کردن چوب شیار زنی است. این شیارها کمک موثری به ایجاد خمش در ناحیه شیار دار می کنند. خب حالا به نظرتان این روش چگونه انجام می گیرد؟

  1. در وهله اول نقطه ای از چوب که می خواهید خم کنید را مشخص نمایید. زیرا برای خمیدگی در آن ناحیه نیاز به ایجاد شیار است.
  2. شیارها خطوطی عمودی بوده که روی چوب ایجاد می شوند. خطوط افقی در راستای شکست چوب سودمند هستند. اما این راستای عمودی است که مقاومت داشته و سبب خمیدگی خواهد شد. این خطوط بایستی فاصله و عمق مناسب داشته باشند. عمق زیاد سبب شکستن آن می شود. ۳/۱ سانتی متر فاصله بین آن ها مناسب خواهد بود. این خطوط به سمت داخل خمیدگی ایجاد می شوند. به این نکته حتما توجه کنید.
  3. شروع به اعمال فشار از دو طرف ناحیه شیار خورده کنید. تکه چوب در این ناحیه شروع به خمش می کنند. در واقع، خطوط عمق دار شروع به جمع شدن و بسته شدن می کنند.
  4. برای تمیزی کار و مخفی نمودن شیارهای ایجاد شده از روکش چوبی یا لمینت روی سطح آن استفاده نمایید. زیبایی کار بیشتر شده و دوام آن بالا می رود.

خم کردن چوب به روش شیار زنی

حالا دیگر می دانیم چه روش هایی برای خم کردن چوب داریم. کدام روش مورد علاقه شماست؟ با انتخاب یک گزینه و ایجاد خمش، آن چه که می خواهید بسازید.  در نما سازی و ایجاد اشکال جذاب و زیبا بسیار کارآمد است. نمی توان یکی از این روش ها را بر دیگری ترجیح داد. هر کدام از این روش ها تحت شرایطی بهترین تلقی می شوند.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.