Whatsapp

مشاوره رایگان

تفاوت نیم پلی استر با تمام پلی استر

تفاوت نیم پلی استر با تمام پلی استر

فهرست

نیم پلی استر چیست؟ تفاوت نیم پلی استر با تمام پلی استر

نیم پلی استر یا اسید کیورینگ نوعی لاک دو جزیی است که رنگی شفاف و عسلی دارد و گاهی اوقات هم به دلیل مواد تشکیل دهنده بی رنگ می باشد.در تفاوت نیم پلی استر با تمام پلی استر می توان گفت که از نیم پلی استر به عنوان پوشش پایانی در سازه های چوبی استفاده می شود. منظور از دو جزیی آن است که برای خشک شدن یا سخت شدن نیم پلی استر باید از ماده ای مکمل به نام هاردنر استفاده شود تا واکنش شیمایی برای سفت شدن انجام گردد.

پایه و ماده اولیه نیم پلی استر چیست؟

نیم پلی استر معمولا از دو نوع روغن نارگیل و سویا درست می شود، نیم پلی استری که با روغن نارگیل درست  شود کاملا بی رنگ و مانند آب است، اما نیم پلی استری که از سویا درست می شود رنگی عسلی دارد. در کل نیم پلی استری که از روغن نارگیل درست می شود از کیفیت بهتری برخوردار بوده و بیشتر استفاده می گردد. معمولا ۵۰ درصد ماده نیم پلی استر از یک ماده شیمیایی با نام اوره فرمالدئید تشکیل می شود که برای سلامتی خطرناک می باشد. نیم پلی استر در قوطی های حلبی ۱ کیلویی، ۴ کیلویی و ۲۰ کیلویی در دو نوع براق و مات تولید و روانه بازار می شود. البته نوع براق نیم پلی استر در رنگ های مشکی، سفید، نقره ای، طلایی و … هم تولید می شود.

چه نوع تینری برای نیم پلی استر مناسب است؟

برای استفاده از نیم پلی استر ترکیب آن با هاردنر یا سفت کننده کفایت نمی کند و برای پاشیدن و استفاده از نیم پلی استر نیاز به حلال است تا بتوان از نیم پلی استر استفاده کرد. معمولا برای نیم پلی استر از تینر فوری به عنوان حلال استفاده می شود. تینری که به عنوان حلال برای نیم پلی استر مناسب باشد تین۱۰۰۰۰ یا ۱۲۰۰۰  سلولزی است. اگر بخواهیم به صورت دقیق تر بگوییم برای نیم پلی استر ساخته شده از روغن سویا یا همان رنگ عسلی باید از تینر ۱۰۰۰۰ یا ۱۲۰۰۰  و برای نیم پلی استر ساخته شده از روغن نارگیل که به رنگ سفید است باید از تینر ۱۵۰۰۰ یا ۲۰۰۰۰  استفاده شود تا بتوان بخوبی نیم پلی استر را برای  پاشیدن بر روی کار شل و روان نمود.

تمام پلی استر و تفاوت نیم پلی استر با تمام پلی استر

تمام پلی استر یک رنگ سه جزیی است به دو نوع تمام پلی استر ایستاده و تمام پلی استر پولیشی تقسیم می شود. تمام پلی استر ایستاده از نظر قیمت دو برابر تمام پلی استر پولیشی تمام می شود و دلیل این کار آن است که پس از اجرای رنگ تمام پلی استر ایستاده یک لایه ای شیشه و صیقلی بر روی سطح کار ایجاد خواهد شد و برای پرداخت شدن نیاز به پولیش کشی نخواهد داشت. تمام پلی استر بر خلاف نیم پلی استر رنگی ۳ جزیی است  یعنی برای آماده کار شد رنگ باید ۳ جزء با هم ترکیب شود تا آماده کار شود و معمولا نیاز به تینر به عنوان حلال ندارد. ۳ جزیی که برای آماده کار شدن  رنگ تمام پلی استر باید استفاده شود عبارتند از : رنگ اصلی یا رزین غیر اشباع که در قوطی های بزرگ تولید می شوند و حجم بیشتری را تشکیل می دهد، کاتالیزور، شتاب دهنده یا کبالت که رنگ آن بنفش است. سخت کننده پراکساید با هاردنر که برای نیم پلی استر هم استفاده می شود و مایعی شفاف و بی رنگ است. هرچند به عنوان حلال از تینر در رنگ تمام پلی استر استفاده نمی شود ولی از آنجایی که تمام پلی استر غلیظ است و برای پاشیدن آن باید از نازل ۲ استفاده شود که به مهارت و سرعت زیادی نیاز دارد تا رنگ شره نکند و اثری از ریز قطره روی  سطح کار باقی نماند.  اگر کاربر تجربه کافی در زمینه پاشیدن تمام پلی استر نداشته باشد ممکن است غلظت رنگ بالا باشد و سطح کار خراب شود.

پلی استر

برای راحت شدن کار می تواند یک لیتر تینر را در ۴ کیلوگرم تمام پلی استر ریخت و آن را ترکیب نمود تا امکان پاشیدن آن با نازل ۱.۴ و ۱.۶ فراهم شود و بتوان بدون مشکل عمل پاشیدن تمام پلی استر بر روی چوب را انجام داد. برای ساخت تمام پلی استر ابتدا باید رزین یا ماده اصلی رنگ  با  کبالت ترکیب گردد و کامل به هم زده شوند سپس هاردنر به اندازه کافی به آن اضافه شود و در پایان پس از آنکه بخوبی  با هم ترکیب شدند با پیستوله مناسب به سطح کار اسپری می شوند. در زمان ترکیب جزئیات رنگ تمام پلی استر باید توجه کرد که اگر ابتدا کبالت و هاردنر به شکل مستقیم با هم ترکیب شوند ممکن است باعث آتش سوزی و انفجار شوند. سرعت خشک شدن رنگ تمام پلی استر زیاد تر است و بعد از پاشیدن یک ساعت طول می کشد تا نیمه خشک شود و بعد از ۸ ساعت تماما خشک می گردد. در زمان ترکیب کردن جزییات تمام پلی استر باید توجه داشت که اگر کبالت بیش از میزان لازم به رزین اضافه شود بخصوص اگر در مرحله دوم یا دست دوم ترکیب رنگ برای رنگ آمیزی باشد ممکن است باعث مات و کدر شدن سطح کار شود و اگر کمتر از میزان لازم باشد ممکن است سطح کار دیر خشک شود. هاردنر یا سفت کننده هم به همین منوال است اگر بیش از حد ترکیب شود باعث ترک خوردن سطح می شود و اگر میزان ترکیب  آن کمتر از حد لازم باشد سطح کار دیرتر خشک می شود.

تفاوت نیم پلی استر با تمام پلی استر

هرچند رنگ نیم پلی استر و تمام پلی استر در مرحله پایان کار برای پوشاندن سطح آماده شده به عنوان لایه نهایی استفاده می شود و هر کدام از آنها تقریبا شفاف هستند ولی از نظر ترکیب و عملکرد تفاوت های با هم دارند که بطور خلاصه و تیتروار به تعدادی ار تفاوت های مشهود آنها اشاره می شود. تمام پلی استر براق تر از نیم پلی استر است به شکلی که وقتی تمام‌ پلی استر بر روی سطح چوب اجرا می شود‌ انگار سطح چوب با لایه نازک شیشه ای  شکلی پوشانده شده است، رنگ نیم پلی استر برای آماده اجرا شدن دو جزیی و تمام پلی استر سه جزیی می باشد. پس از تمام شدن کار،  لایه پوشاننده ای که بعد از انجام نیم پلی استر باقی می ماند  نازک  و ظریف است که شاید اگر دقت نگردد دیده نمی شود اما لایه ای که تمام پلی استر ایجاد می کند ضخیم تر و قابل دیده شدن است. معمولا رنگ تمام پلی استر زودتر از پلی استر خشک می شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.