Whatsapp

مشاوره رایگان

تفاوت دستگاه کف رنده و گندگی

تفاوت دستگاه کف رنده و گندگی

فهرست

تفاوت دستگاه کف رنده و گندگی نجاری

در نجاری برای کار و پرداخت چوب، از ابزار و وسایل مختلفی استفاده می شود. این دستگاه ها در کنار افزایش سرعت کار نجاران، بر دقت و ظرافت کار می افزایند.  دو دستگاه کف رنده و گندگی بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرند. هر دوی آن ها عملیات رندیدن و تراشیدن چوب را انجام می دهند. اما شکل ساختاری، نحوه قرار گیری چوب و نوع حرکت آن، در این دو تفاوت دارد. آیا این تفاوت ها سبب ارجحیت یکی بر دیگری خواهد شد؟؟؟ اگر از یکی آن ها برای کار نجاری استفاده کنید، کفایت می کند؟؟ در ادامه،  تفاوت دستگاه کف رنده و گندگی نجاری بیان می شود.

دستگاه کف رنده

دستگاه کف رنده به شکل یک میز بزرگ و سنگین طراحی شده است. جنس میز مذکور چدنی بوده و سطحی صاف برای قرار گیری چوب دارد. در کف این میز، یک توپ همراه با تیغه های تیز و برنده تعبیه شده است. این بخش سبب دو تکه شدن صفحه میز شده است. بنابراین دو صفحه به همراه گونیا دارد. همان طور که از اسم این ابزار نجاری بر می آید،  از قسمت کف، اقدام به رندیدن می نماید. کاربر باید خودش چوب را روی میز حرکت داده و از روی غلتک عبور دهد. این نوع تراش بیشتر جهت صافی و گرفتن ناهمواری های سطوح چوب استفاده می شود. سطوح اصلی و لبه ها به شکل کاملا صاف و با زاویه ۹۰ درجه نسبت به هم تراشیده می شوند.

کف رنده

دستگاه گندگی

یکی دیگر از دستگاه های مورد استفاده در صنعت نجاری، گندگی می باشد. این وسیله به شکل یک میز چدنی سنگین بوده که دارای سه بخش اصلی و کلیدی است. اولا یک میز مسطح برای قرار گیری چوب دارد. بخش دوم یک توپ دارای تیغه های تیز بوده که طی حرکت چرخشی توپ، کار خود را انجام می دهند. این بخش در بالای میز قرار گرفته است. بخش سوم شامل دو غلتک روی میز است. این غلتک ها در حرکت اتوماتیک چوب به سمت تیغه و خروج آن نقش دارند. در این جا امکان تنظیم ضخامت برای میزان تراش چوب وجود دارد. چوبی با یک طرف تراش خورده و صاف درون آن قرار می گیرد. به این جهت که طرف دیگر به صورت کاملا موازی، صاف و یک دست شود. بنابراین باید از قبل روی آن عمل رندیدن صورت گرفته باشد.

دستگاه گندگی

کف رنده یا گندگی؟؟؟

با توجه به مطالب قبل، حالا بگوئید کف رنده یا گندگی انتخاب شماست؟ از شواهد امر پیداست که ساختار و نحوه عملکرد این دو با هم تفاوت دارد. ضمن این که هر دو، عملیات اصلی رندیدن چوب را انجام می دهند. اما قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که این دو کاملا مجزا از هم هستند. دلیلی ندارد که از بین آن ها یک گزینه را انتخاب کرد. هدف هر دو تراشیدن چوب است، اما نوع کار و محصول خروجی در آن ها فرق دارد. این دو به نوعی کار یک دیگر را تکمیل می کنند. محصول خروجی کف رنده به عنوان ورودی گندگی استفاده می شود.

تفاوت دستگاه کف رنده و گندگی از لحاظ ساختاری

جایگاه توپک حاوی تیغه در کف رنده با گندگی فرق داشت. قابل توجه است که خود نجار در رنده، چوب را حرکت می دهد. اما حرکت چوب در دیگری کاملا خودکار و به واسطه غلتک ها بود. در نوع اتوکاتیک، ابزار تنظیم ضخامت وجود دارد ولی نوع دیگر، فاقد آن است.

رندیدن چوب

در گندگی، عملیات تراش و رندیدن بسیار سریع تر از کف رنده است. زیرا کاری کاملا اتوماتیک صورت می گیرد. ضمن این که دقت و ظرافت عمل آن نیز بسیار بالاتر است. دقت عمل تراش در آن بسیار بالا بوده و تا دهم میلی متر نیز امکان کار دارد. حال آن که در دیگری بدین شکل نیست.  آن طور که معلوم است میزان تراش و چوب برش خورده در نمونه خودکار به مراتب بیشتر است. اگر بخواهیم این مطالب را جمع بندی کنیم، کیفیت کار دستگاه اتوماتیک بهتر از رنده است.

تفاوت دستگاه کف رنده و گندگی و درجه خطر آنها

به نظر شما کار با کدام یک سخت تر و خطر آفرین تر است؟ خطر کار با کف رنده بیشتر از گندگی است. دلیل آن هم کاملا مشخص است. درکف رنده تیغه در مرکزیت میز کار قرار دارد. فرد با دست خود چوب را روی آن حرکت می دهد. یک بی احتیاطی و حواس پرتی امکان آسیب جسمانی برای کاربر به دنبال دارد. اما این خطرات در کار با نمونه مقابلش، پیش رو نیست. زیرا چوب به صورت خودکار وارد و خارج می شود. ضمن این که تیغه در قسمت بالایی میز نصب شده است.

تجربه کاری و تاثیر آن در تفاوت دستگاه کف رنده و گندگی

اگر تازه کار هستید و تا به حال اقدام به رندیدن چوب نکردید، سراغ کف رنده نروید. برای کار با آن در کنار مهارت و تخصص، به تجربه نیز نیازمندید.  زیرا در این جا، اپراتور شما هستید. نحوه گرفتن چوب، جهت و سرعت حرکت دادن آن بسیار مهم است. میزان فشار وارد شده به چوب در این جا، در میزان تراش خوردن آن مهم است. اما طبق مطالب قبلی، شما برای حرکت و تراش چوب در گندگی کاری نمی کنید. پس کاری اتوماتیک است.

زمان استفاده

یکی از تفاوت های مهم کف رنده و گندگی، زمان استفاده از آن هاست. بنابراین ابتدا باید از رنده استفاده شود، در مراحل بعدی امکان استفاده از رنده خودکار فراهم خواهد شد. شاید بپرسید چرا؟؟؟ هدف استفاده از کف رنده، صافی سطوح و لبه های چوب است. بنابراین می شود گفت در مراحل اولیه به کار گرفته می شود. ولی گندگی در تغییر ضخامت چوب نقش دارد. یک سطح آن باید حتما صاف باشد.  زیرا سطح مقابل آن به موازات سطح  دیگر تراشیده می شود. اگر صاف نباشد، سطح مورد نظر برای رندیدن، ناهموار می شود.

دو دستگاه نجاری کف رنده و گندگی وظیفه رندیدن چوب را بر عهده دارند. هر دو برای انجام کاری خاص با عملکردی خاص طراحی شده اند. اگر از هر دوی آن ها در کنار هم استفاده کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. به همین منظور است که نمونه دستگاه هایی جدیدی به صورت تلفیقی از هر دو طراحی شده است. بنابراین نمی توان از بین این دو یکی را برگزید. زیرا هر کدام به منظور خاصی به کار می روند.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.