Whatsapp

مشاوره رایگان

تخته سه میل

تخته سه میل

فهرست

تخته سه میل چیست؟

تخته سه میل یا تخته سه لایه  یکی از انواع چوب است که دارای قطری نازک می باشد و برای درست کردن آن طی یک  فرایند صنعتی لایه های برش خورده نازک چوب به هم چسبانده می شوند و آنها را به شکل یک تخته واحد در می آورند. برای ساخت تخته های سه لایه درختانی را که دارای قطر زیاد هستند به شکل لایه های بسیار نازک در حد یک میل برش می دهند سپس برای آنکه مقاومت آن ها افزایش پیدا کند این لایه های نازک با چسب مخصوص تحت فشار به هم چسبانده می شوند یا به اصطلاح آن ها را لمینت می کنند. تعداد لایه های این نوع تخته هرچند تا که باشد باید به صورت فرد به هم متصل شوند.

از چوب چه نوع درختانی برای ساخت تخته سه لایی یا سه میل استفاده می شود؟

ممکن است برای ساخت تخته های سه لایه یا سه میل از چوب انواع درختانی با بافت سخت و نرم یا ترکیبی از هر دو نوع استفاده شود. از میان درختانی که برای این کار ممکن است استفاده شوند می توان به درخت زبان گنجشک، افرا و درخت ساج اشاره کرد هرچند به ندرت از چوب درختانی مانند کاج، سدر، صنوبر و چوب قرمز برای این کار استفاده می شود، ولی بهترین تخته سه لایه یا تخته های سه میل از چوب درختانی با بافت سخت ساخته می شود.

از میان درختانی که با بافت سخت ممکن است از تنه آن ها برای ساخت این نوع تخته ها استفاده شود می توان به درختانی چون توس، بلوط یا ماهون اشاره کرد.

تخته سه لایه چه ویژگی هایی دارد؟

تخته های سه لایی (سه میل) به دلیل فرایند صنعتی که روی آن اجرا می شود از مزایای زیادی مثل دوام و استحکام بالا برخوردار می باشند. این نوع تخته ها از مقاومت بالایی در مقابل فشار و ضربه برخوردار هستند.  هرچند وزن آن ها  کم است اما از قدرت مطلوبی برخوردار می باشند و این استحکام و دوام باعث می شود تا قابلیت برش به پانل ها با ابعاد مختلف را داشته باشد.

بافت این نوع چوب از مقاومت خوبی در مقابل مواد شیمیایی برخوردار است. این نوع چوب هرچند در لایه هایی با قطر نازک برش می خورد ولی به دلیل چسباندن لایه های نازک به هم ساختار یک لمینت با تمام مزایا و ویژگی های یک تخته با دوام و مستحکم را به دست می آورد.

تخته های سه لایه در چه ابعاد و اندازه هایی تولید می شوند؟

معمولا تخته های سه میل در ابعاد ۱۲۲ تا ۲۴۴ سانتیمتر تولید می شوند. تخته های سه لایی سخت هم در ابعاد مختلف بر اساس  معیار فوت تولید می شوند، ولی به طور کلی تخته های سه میلی که در بازار ایران موجود است معمولا در ابعاد ۱۵۰ تا ۲۲۰ سانتیمتر و ۱۲۰ تا ۲۲۰ سانتیمتر عرضه می شود. غالبا قیمت تخته های سه لایه، سه میل بسته به کاربرد و ابعاد متفاوت می باشد.

تخته سه لایه

انواع تخته های سه میل

تخته های سه لایه بطور کلی به دو روش ساخته می شوند ، یکی تخته چند لایی هایی که به وسیله دستگاه های سبک ساخته می شوند و به طبع از قیمت مناسب تری برای خرید برخوردار هستند و نوع دیگر تخته سه میل های چند لایی فشرده که با دستگاههای فوق سنگین تولید می شوند.

این نوع تخته از استحکام خوبی برخوردار بوده و بسیار مقاوم می باشند و قابلیت خوبی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب دارند و حدوداً نزدیک ۷۰درصد می توانند از نفوذ آب جلوگیری کنند، این نوع تخته سه میل به نسبت از قیمت بالاتری در بازار عرضه برخوردار می باشند.

تخته های سه لایه به صورت پانل های چوبی ساخته شده و روکش هایی به آن ها لمینت می شود. تخته های سه لایی معمولا بسته به کاربردی که دارند در انواع مختلف تولید می شوند که از نمونه های پر کاربرد تر آن می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • تخته سه میل سخت چوب
  • تخته سه میل نرم چوب
  • تخته سه لایی چوب کابینت
  • تخته سه لایی با هسته الوار
  • تخته یه لا با خرده چوب
  • تخته فیبر متوسط( MDF)

 

در چه شرایطی تخته های سه میل می توانند در مقابل نفوذ آب و نم مقاوم باشند؟

اغلب تخته های سه میل از چوب های سخت ساخته می شوند به همین دلیل سطح بیرونی تخته سه لایه به ندرت زیبا بوده و تقریبا زمخت و خشن است و معمولا گره ها و مواد تشکیل دهنده آن با چشم قابل مشاهده است با این حال به دلیل آنکه لایه های چوب با چسب ضد آب به هم متصل می شوند از استحکام و دوام نسبتا خوبی برخوردار می باشد و آب به راحتی نمی تواند به لایه های آن نفوذ کرده و باعث پوسیدگی چوب شود.

البته باید به این نکته توجه داشت که تمام انواع چوب های سه میل به این روش درست نمی شوند مثلا تخته هایی که با چوب درختان نرم چوب مثل انواع سرو و کاج ساخته می شوند ارزانتر بوده و از دوام و کیفیت کمتری برخوردار می باشند.  برای ارزان تمام شدن قیمت آن ها از موادی مثل خمیر نشاسته، چسب حیوانی یا کازیین استفاده می شود به همین دلیل این نوع از تخته های سه تخته سه میل یا تخته سه لایه  یکی از انواع چوب است که دارای قطری نازک می باشد و برای درست کردن آن طی یک  فرایند صنعتی لایه های برش خورده نازک چوب به هم چسبانده می شوند در مقابل آب و هوای مرطوب و نم از مقاومت کمتری برخوردار می باشند.

 

تخته سه میل

تخته های سه میل چه کاربرد هایی دارند؟

این تخته ها برای سازه هایی استفاده می شوند که به ورق هایی با قطر نازک و استحکام بالا نیاز دارند. منظور از استحکام بالا به معنای مقاومت در مقابل شکستگی و ترک خوردگی و هم کشیدگی می باشد. از نظر استحکام این نوع تخته برای جاها و فضاهایی که ممکن است حجم فشار زیادی به آن ها وارد شود مناسب هستند. امروزه به دلیل مقاومت بالا و قابلیت انحنا و خمش از این نوع تخته بیشتر برای ساخت مبلمان استفاده می شود.

تخته های سه لایی دارای ابعاد و اندازه های مختلف هستند و توسط کارخانه های مختلف تولید می شوند از این تخته ها در صنایع مختلف مثل ساختمان سازی، دکوراسیون داخلی، تبلیغات، ساخت وسایل تزیینی و کاربردی نظیر انواع لوگو، معرق کاری، آرم های فروشگاه ها و …. استفاده می شود.

برای انجام برش های ظریف بر روی تخته سه میل چه باید کرد؟

این تخته ها هرچند در مقابل فشار و ضربه از مقاومت خوبی برخوردار می باشند ولی به دلیل ظرافت،  برش آن ها سخت بوده و باید با ابزار مناسب انجام شود. از روش های برش ورق های سه میل استفاده از لیزر است، چون برش و حکاکی لیزری تخته های سه لایه بسیار سریع و دقیق است به گونه ای که تیز ترین زاویه های  طرح را می توان با دستگاه های برش لیزری  به خوبی انجام داد.

برش با دستگاه های لیزی به حدی دقیق است که در حد چند دهم میلیمتر اختلاف هم دیده نمی شود برای برش دقیق این نوع تخته از اره مویی و دستگاه CNC هم استفاده می شود که دقت برش هیچکدام از آن ها به برش لیزری نمی رسد. حتی در برخی از ابزار های که به شکل مدور برروی چوب زده می شود، حکاکی لیزری با کمک گرداننده ای به نام گرداننده اتوماتیک انجام می شود.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.