Whatsapp

مشاوره رایگان

تاریخ نجاری و درود گری

تاریخ نجاری و درود گری

فهرست

تاریخ نجاری

تاریخ نجاری و درود گری به دلیل در دسترس بودن چوب درختان مختلف به گذشته های بسیار دور باز می گردد و بشر از آغاز خلقت از چوب درختان برای برطرف کردن نیازهای خود استفاده می کرده است. در مناطق مختلف استفاده های متفاوتی از چوب می شده است در مناطق جنگلی خانه های خود را تقریبا بطور کامل با چوب درست می کردند و در مناطق دیگر در و پنجره و تیرهای سقف را از چوب درست می کردند و از شاخ و برگ های درختان برای هیزم و آتش استفاده می شده است.

تاریخچه نجاری و درودگری

از نظر تاریخی قدمت نجاری و درودگری به آغاز حیات بشر بر می گردد و بشر از آغاز خلقت از چوب برای برطرف کردن نیازهای خود استفاده می کرده است. انسان ها از چوب به عنوان وسایل کشاورزی، ماهیگیری، ساخت سر پناه، ساخت وسایل منزل، ساخت وسایل دریانوردی،  سوزاند و گرمایش و … استفاده می کرده است.  چوب هرچند دارای بافت مستحکمی باشد یا به وسیله روغن های گیاهی پوشش دهی لازم بر روی بافت سطحی آن اجرا شود ولی به دلیل آنکه در گذر زمان دچار پوسیدگی می شوند بقایای سازه های چوبی  خیلی قدیمی  شاید به ندرت وجود داشته باشد. درودگری و نجاری هنری با قدمت چند هزار ساله است  که بنا بر نظر کارشناسان، هنر نجاری و درودگری ابتدا در مصر آغاز شده و با گذر زمان در چین، یونان، بابل و بین النهرین، ایران و به مرور به صورت حرفه ای در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است.در ایران هم از گذشته های دور از چوب در کارهای مختلف استفاده می شده است بطوری که  اکثر آثار باستانی ایران در قبل از اسلام دارای سقفی چوبی بوده اند مثلا تخت جمشید سقفی چوبی داشته است که در زمان حمله مقدونی ها به وسیله اسکندر به آتش کشیده شده و امروزه فقط بقایای سنگی آن باقی مانده است یا از بناهای قدیمی نزدیک تر به زمان حاضر می توان به بنای آلی قاپو در میدان نقش جهان اصفهان یا با فاصله ای کم از این بنا به بنای چهل ستون اصفهان اشاره کرد که دارای سقف و ستون های چوبی می باشند. از قدیمی ترین نمونه وسایل چوبی که در ایران دیده شده است می توان به صندلی پیدا شده در تپه چشمه علی واقع در جنوب شرق تهران یا همان شهر ری توسط اریک اشمیت در سال های ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۶ اشاره کرد. بر اساس نظر کارشناسان این صندلی مربوط به نیم دوم هزاره ششم قبل از میلاد و به رنگ قرمز است که در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است. در منطقه املش در استان گیلان هم نمونه ای صندلی قدیمی با عمر بیش از دو هزار سال پیدا شده است. استفاده از چوب به عنوان وسایل کاربردی مثل لوازم  آشپزخانه و منزل از زمان های قدیم رایج بوده ولی در آغاز این وسایل نمایی ساده و بدون نقش و نگار داشته اند و معمولا وسایل زیبا و پر نقش و نگار فقط مختص به حاکمان و افراد پولدار و صاحب منصب بوده است و به مرور بعد از گذشت سال ها از سازه های چوبی زیبا و تراش خورده بیشتر در درب ها و فضای داخلی اماکن متبرکه، مذهبی و مهم استفاده می شده است. بشر به مرور با نوآوری های صورت گرفته در صنایع چوب به پیشرفت های امروزی رسیده است و  از چوب بیشتر به عنوان وسیله ای برای استفاده در دکوراسیون داخلی خانه های امروزی استفاده می کند‌.

 

تاریخ نجاری

در گذشته و تاریخ نجاری از چوب چگونه استفاده می شده است؟

در گذشته از چوب به چند روش استفاده می شده است که از مهمترین روش های استفاده از چوب، درست کردن  انواع در و پنجره و استفاده در سقف خانه ها بوده  که به مرور چوبی که در، درها و پنجره ها استفاده می شده است بنابر توان مالی افراد استفاده کنند دارای نقش و نگار و زیبایی های ظاهری  شده است. ولی گذشتگان به این حد اکتفا نکرده و از چوب برای ساخت وسایل تزیینی مانند مشبک کاری، منبت کاری، معرق کاری، ماکت سازی، خاتم کاری، خراطی و … استفاده می کرده اند که جز هنرهای دستی قدیمی در کشورهای مختلف جهان می باشند.

صنایع چوب، نجاری و درود گری در دنیای امروز چه شرایطی دارند؟

صنعت چوب ، نجاری و درود گری در دنیای امروز با گذشته تفاوت های زیادی کرده و به شکل یک تجارت پر رونق در آمده است  که همه اقشار و طبقات جامعه به صورت کم و زیاد با آن درگیر می باشند و از آن استفاده می کنند و به یک گروه خاص محدود نمی شود. امروزه صنایع چوب به شاخه های مختلفی تقسیم می شود که از نمونه های پر رونق آن می توان به صنایع مبلمان، کابینت سازی، ساخت انواع سازه های چوبی مثل  انواع در و کمد، جاکفشی، انواع پارکت و کفپوش، انواع پله و نرده های چوبی و … اشاره کرد.

امروزه  پیشرفت های زیادی  در صنایع چوب اتفاق افتاد است  به شکلی که برای استفاده بهینه از چوب ابزار های جدید زیادی درست شده است که در صنایع چوب مورد استفاده قرار می گیرند.  امروزه حتی از ضایعات و دور ریز چوب هم استفاده می شود و با استفاده از صنایع جدید ورق های بزرگ ام دی اف ، لترون، اچ دی اف و …  ساخته می شود که باعث ایجاد بازارهای بزرگی برای کسب و کار شده است و انواع  چوب ها نقش بزرگی در زندگی افراد جامعه بازی می کنند.

ابزار آلات قدیمی در تاریخ نجاری

ابزار آلات قدیمی در تاریخ نجاری وسایلی هستند که از گذشته های دور به وسیله بشر برای استفاده راحت تر از چوب درست شده اند. از اولین وسایلی که بشر برای استفاده از چوب درست کرده است می توان به تبر و تیشه اشاره کرد که از آن ها برای تکه کردن درختان و قطعات چوب استفاده می شده است. به این شکل که از تبر برای قطع کردن درختان و از تیشه برای پرداخت آن استفاده می کرده است. به مرور این دو وسیله را ترکیب و تبر دو سر ساخته شده است اولین نمونه های اره دستی در حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد در مصر باستان درست شده و از آن برای ساخت سازه های مورد نیاز استفاده می کرده اند. این نوع اره ها دارای تیغه پهن و دسته چوبی با انحنا و دندانه های فلزی برای برش دادن چوب بوده است. بعد ها به وسیله رومیان برای اره ها قاب درست می شود. مصریان به دلیل شرایط مناسبی که داشته اند ابزار آلات نجاری را گسترش داده اند و پیشرفت های آن ها به حدی می رسد ک قطعات چوب ها را بدون استفاده از میخ به هم متصل می کرده اند. اولین مته ها را رومیان درست کرده اند مته درست شده به وسیله آن ها به این شکل بوده است که یک دسته کوتاه به یک میله آهنی با سری قاشقی شکل  متصل شده و از آن برای سوراخ کردن چوب ها استفاده می شده است.

 

ابزارآلات قدیمی نجاری

 

از مهمترین ابزارهای که به وسیله مصریان ساخته شده است رنده نجاری است که از آن برای سائیدن و یکنواخت کردن چوب استفاده می شده است یا مثلا اسکنه یا مغار از ابزارهای نجاری است که به وسیله نجاران دوره برنز درست شده و از آن در کارهای چوبی استفاده می شده است. ابزار های نجاری بنا بر نیاز بشر در طول تاریخ ساخته شده و تکامل پیدا کرده تا به دوران معاصر رسیده است و این پیشرفت و ترقی به این سطح محدود نمی ماند و در آینده به احتمال زیاد ابزار های جدید و پیشرفته تری هم ساخته خواهد شده که بشر برای راحت تر کردن کار با چوب از آن استفاده خواهد کرد.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.