Whatsapp

مشاوره رایگان

انواع ام دی اف

انواع ام دی اف

فهرست

انواع ام دی اف و انواع MDF

ام دی اف، این سازه پرطرفدار چوبی که در اکثر خانه ها ورود پیدا کرده است، انواع ام دی اف با روکش های متنوع عبارتند از: ملامینه، لترون، لمینت، ترموپلاستیک و ممبران می باشد. با اینکه کیفیت ورق های MDF به کارخانه تولید کننده بستگی دارد، با این حال با برخورداری از تنوع در رنگ و طرح و قیمت مناسب آن، مورد استقبال عموم قرار گرفته است. اما مسئله اینجاست که شما تا چه حد با انواع آن آشنایی دارید؟ و در چه قسمت هایی قصد استفاده از آن را دارید؟

 ام دی اف (MDF) چیست؟

MDF از فرآورده های چوبی و مخفف عبارت Medium Density Fiberboard است. به عبارتی نوعی تخته فیبر با چگالی متوسط (بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب) است که با متریال های مختلف روکش می شود، و در ساخت انواع سازه های چوبی از قبیل: مبلمان، صندلی، کابینت چوبی، میز، قفسه و … به کار می رود.

 

mdf

با انواع MDF بیشتر آشنا شویم!

۱- کلاسA  (ام دی اف نازک):

این نوع با ضخامت  ۲/۵ تا ۶ میلیمتر و ۴ تا ۶ میلیمتر مناسب برای دیوار پوش، پوششش سقف، صنعت خودرو سازی، رویه لاستیک زاپاس، سطح پشتی کابینت و کمد، ساخت رویه درب های چوبی و PVC کفپوش می باشد.

۲- کلاس  B(ام دی اف ضخیم):

ابن نوع دارای ضخامت ۱۲ الی ۱۹ است که آن را برای ماشین کاری و ساخت رویه های نقش دار، تبدیل به گزینه مناسبی کرده است.

۳- کلاس C (ام دی اف با فرمالدهید کم):

این نوع با انتشار حداکثر فرمالدهید (۱۰۰gr/9mg) که تاثیر به سزایی در کاهش خورندگی فلزات دارد، در صنعت مبلمان، دکوراسیون داخلی و… کاربرد دارد.

۴- کلاس  D (ام دی اف مقاوم در برابر رطوبت):

به دلیل بکار بردن از یک نوع چسب ضد رطوبت به جای اوره فرمالدهید شده، که سبب مقاومت این نوع، در برابر رطوبت شده است، از آن برای مبلمان حمام، درب دستشویی و حمام، کفپوش، پله و فریم های پنجره استفاده می کنند.

۵- کلاس  E (ام دی اف مقاوم در برابر حشرات و قارچ ها):

از این نوع به دلیل اینکه حاوی مواد حشره کش و ضد قارچ است، در ساخت پارکت و لمینت کاربرد دارد.

۶- کلاس  F (ام دی اف مقاوم در برابر آتش):

در این کلاس با افزودن مواد کند سوزی نظیر: فسفات آمیدین، اوره، اسید بوریک و مواد کند سوز کننده کریستالی و میکروسکوپی، ام دی اف را در برابر آتش سوزی مقاوم می کنند تا بتوان از آن برای دیوارپوش ها و قفسه فروشگاهی، استفاده نمود.

 

ام دی اف مقاوم در برابر آتش

۷- کلاس  G (ام دی اف با چگالی بالا HDF):

این نوع ام دی اف که با چگالی بالایی بین ۸۰۰ تا ۱۰۴۰ کیلوگرم بر مترمکعب و میزان فشار پرس بیشتر نسبت به انواع دیگر و بدون نیاز به مواد چسبی تولید می شود، از قیمت بیشتر، وزن کمتر و مقاومت بیشتری برخوردار است.

۸- کلاس H (ام دی اف با چگالی پایین LDF):

این نوع که با نام نئوپان بیشتر شناخته می شود دارای چگالی ۱۶۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب است و بیشتر به عنوان رویه و عایق حرارتی و صوتی و… کاربرد دارد.

 

مدل های مختلف mdf

۹- کلاس I (ام دی اف با روکش تزئینی):

برای زیبایی و مقاومت بیشتر MDF ها می توان از رویه های تزئینی مصنوعی (ترموپلاستیک، لمینت،) و طبیعی (ملامینه، چوبی) استفاده نمود.

ام دی اف با روکش تزئینی

۱۰- کلاس J (ام دی اف قالب گیری شده):

کاربرد این نوع بیشتر در ساخت رویه درب های چوبی است.

۱۱- کلاس K (ام دی اف خام):

این نوع به دلیل قابلیت شکل پذیری و ابزار خوری، لبه ها و سطوح صاف و متراکم، مقاومت و دوام متوسط و شباهت زیادی که به چوب دارد، در ساخت آرک، ستون داخل ساختمان، پارتیشن بندی، صنعت کفش سازی و ساخت اسباب بازی کاربرد دارد.

۱۲- کلاس L (ام دی اف هایگلاس):

هایگلاس نوعی ورق با مغزی ام دی اف است با روکش پلاستیکی، از جنس پلکسی گلاس که همانند شیشه شفاف، و از جنس نوعی پلی کربنات است. از ویژگی های پلکسی گلاس سبکی و محکم تر بودن آن نسبت به شیشه است. در صورت نداشتن محدودیت مالی، می توانید این نوع MDF زیبا، درخشنده، مقاوم و با دوام در برابر رطوبت را خریداری نمایید. اما باید بدانید که نوع، بیشتر مستعد خش پذیری و لک پذیری است، شاید این ویژگی ها سبب شود تا از خرید این نوع  MDF زیبا منصرف شوید.

ام دی اف هایگلاس

ورق MDF که نوعی فرآورده چوبی محسوب شده، به صورت خام یا روکش دار عرضه می شود. از مزایای روکش دار بودن آن  می توان به مقاومت در برابر آب و رطوبت، پرتو فرابنفش، خش و حرارت اشاره نمود. این روکش ها دارای تنوع، مقاومت و ضخامت های متفاوتی هستند که سبب می شود تا در محیط و شرایط مختلف به کار گرفته شوند. و صد البته که سلیقه و نظر شما در انتخاب نوع MDF و نوع روکش مصرفی آنحائز اهمیت است.

۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.