Whatsapp

مشاوره رایگان

اره فلکه و رنده گندگی

اره فلکه و رنده گندگی

فهرست

اره فلکه و رنده گندگی

اره فلکه یا اره نواری یکی از ابزارهای مورد استفاده در نجاری می باشد. اره نواری در اندازه های مختلف وجود دارد که متناسب با کاری که انجام می دهند با نام های مختلفی شناخته می شوند. اره فلکی تنها دستگاهی است که هم قادر به برش های راسته است و هم می تواند برش های منحنی را انجام دهد. یعنی علاوه بر انجام انواع برش های طولی و عرضی از قابلیت برش طرح ها و خطوط منحنی روی چوب برخوردار می باشد. اره فلکه این امکان را به نجارها می دهد تا با داشتن این دستگاه بتواند طیف گسترده ای از کار ها را انجام دهند.

شیوه کار اره فلکه

علاوه بر نحوه برش این  دستگاه که هم به صورت راسته و منحنی برش می زند این دستگاه از قابلیت برش قطعات ظریف  و قطور هم برخوردار می باشد. یک اره فلکی از تیغه ای به پهنای حدود ۱۵ سانتیمتر بهره می برد که قادر است با یک برش، یک قطعه چوبی به ضخامت ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتری را به دو قطعه باریک تبدیل کند. از طرف دیگر به کمک تیغه ای با عرض ۱.۵ میلیمتر روی قطعه کار می توان برش هایی را به شکل زیک زاک ایجاد نمود.‌

در حقیقت با این تیغه توانایی برش با هر زاویه ای حتی ۹۰ درجه در حین برش فراهم خواهد شد. هرچند دامنه کارهایی که این دستگاه انجام می دهد زیاد می باشد اما این به معنی پیچیده بودن کار با این دستگاه نیست و نحوه استفاده با این دستگاه تا حدودی ساده است و با کمی دقت و حوصله می توان قطعات کار را برای برش پیرامون تیغه دستگاه قرار داد.

برای استفاده از اره فلکه به چه نکاتی باید توجه شود؟

یکی از نکاتی که در هنگام کار با اره فلکه باید مورد توجه قرار گیرد سرو صدای نسبتا زیاد این دستگاه هنگام کار کردن می باشد هرچند انواع جدیدی از این دستگاه در ابعاد کوچک تر ساخته شد است که این مدل ها با توجه به ابعاد کوچک تر طبعا سرو صدای کمتری در فضای اطراف خود پخش می کنند. برای جلوگیری از سر و صدای زیاد می توان از دستگاه های جدید استفاده کرد.

یکی دیگر از نکات کلیدی در مورد این دستگاه که کاربران باید به آن توجه کنند تمرکز بالا در هنگام کار با این دستگاه می باشد. خصوصا هنگام پایان یافتن برش و برداشتن قطعات برش خورده چوب از روی میز کارگیر احتمال برخورد انگشتان دست با تیغه دستگاه وجود دارد.

جدای از آسیب جسمی بی دقتی در هنگام کار می تواند باعث خطا در برش و آسیب دیدن کار شود که قطعا موجب بالا رفت ضایعات می شود. کار با این دستگاه نیاز به تجربه و کار آزمودگی فراوانی دارد و افراد تازه کار و مبتدی توان کار با این دستگاه را ندارند.

انواع اره فلکه

اره فلکه نجاری به دو مدل عمودی یا ایستاده و افقی تقسیم می شوند.

 

اره نواری افقی

اره نواری افقی در کارخانه های چوب بری  و صنایع بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و قطر فلکه آن ها از ۱۰۰ سانتیمتر شروع شده و به تناسب کار به درجات بالاتر هم می رسد. از این اره ها برای برش تنه های بزرگ درخت استفاده می شود و روال کار به این شکل است که با استفاده از جک برقی یا هیدرولیکی چوب یا تنه درخت بر روی دستگاه و خط برش قرار داده می شود و اوپراتور تیغه اره را بر روی چوب قرار داده و با قدرت موتور های الکتریکی قوی به حرکت در می آورد تا چوب برش بخورد.

اره نواری افقی

اره نواری عمودی

اره نواری عمودی تقریبا یک اره عمومی است که در تمام کارگاه های چوب وجود دارد. این اره در اندازه های رو میزی برای برش چوب های نازک و سبکی که می تواند برای معرق کاری استفاده شود  کاربرد دارد و در اندازه های بزرگتر و تا حدود قطر ۱۰۰ سانتیمتر آن،   چوب های بسیار بزرگ و قابل حمل استفاده می شود.‌ معمولا اره نواری های معمول در کارگاه های نجاری با قطر ۶۰ تا ۸۰ موجود می باشند.

اره نواری عمودی

ساختار و مشخصات ظاهری اره فلکه

این نوع اره معمولا از بدنه یک پارچه چدنی ساخته می شود. بدنه چدنی این دستگاه بسیار سنگین است و این سنگینی باعث می شود تا تعادل اره در هنگام برش و گردش موتور حفظ شود. البته برخی از مدل های جدید تر دارای بدنه آهنی می باشند، که بهتر است قبل از شروع کار پایه های آن به زمین محکم شود تا هم تعادل آن بهتر حفظ شود و هم در اثر لرزش تنظیمات و دقت دستگاه به هم نخورد. دو فلکه چدنی در بالا و پایین اره وجود دارد. هر کدام از این قسمت ها  با استفاده از محور و بلبرینگ به بدنه دستگاه متصل می شوند.

فلکه پایینی ثابت است ولی فلکه بالایی قابلیت حرکت و تنظیم شدن دارد. حرکت رو به بالا و پایین این فلکه برای شل و محکم کردن تیغه است و حرکت آن رو به عقب و جلو برای تنظیم تیغه با فلکه پایینی در نظر گرفته شده است. الکترو موتور دستگاه به بدنه  با پیچ محکم شده است موتور دستگاه از طریق تسمه و فولی با فلکه پایینی در ارتباط است و آن را به حرکت در می آورد و فلکه بالایی از طریق اتصال تیغ اره به حرکت در می آید. الکترو موتور ها تک فاز و سه فاز قابلیت نصب بر روی اره فلکه را دارند.

رنده گندگی

دستگاه گندگی یکی ار دستگاه های مورد استفاده در صنعت چوب می باشد. کار دستگاه گندگی یکدست نمودن ضخامت چوب ها می باشد. بعد از برش چوب و یک رو و یک نر کردن آن ها در مرحله بعد چوب ها را وارد دستگاه گندگی می کنند تا ضخامت آنها یک دست و صاف شود و روی چوب پستی و بلندی باقی نماند. دستگاه گندگی رو میزی بسیار شبیه یک رنده است در دستگاه رنده چوب روی  صفحه حرکت می کند و یک سطح آن صاف می شود، اما در دستگاه گندگی ضخامت مورد نظر چوب تعیین می شود و چوب را از بین یک صفحه و تیغه عبور می دهند تا هم به ضخامت مورد نظر برسد و هم صاف شود.

در دستگاه گندگی رومیزی غالبا دستگاه ثابت است، ولی تیغه و غلطک ها به موتور دستگاه متصل هستند و با یک شاسی قابل تنظیم به سمت بالا و پایین حرکت می کنند. در گندگی چرخ دنده ها و زنجیر قدرت موتور را به توپی تیغه و غلطک ها منتقل می کند و آن ها را با سرعت مشخص به حرکت در می آورد. غلطک ها کار گرفتن و هدایت چوب از سمت جلو دستگاه به سمت پشت دستگاه را به عهده دارند.

توپی تیغه بین دو غلطک در شرایطی قرار دارد که چوب را هدایت می کند تا اندازه مشخصی از روی آن رنده شود. از دستگاه گندگی رومیزی اغلب برای گندگی کردن انواع قطعات چوبی ظریف استفاده می شود.‌ قطعاتی مانند صفحه صدای گیتار که دارای ضخامت کمی هستند و می بایست به صورت خیلی ظریف بار برداری شوند. عرض دستگاه گندگی رومیزی در حدود ۳۰ سانتیمتر است و ارتفاع دهانه آن ۱۵ سانتیمتر است ، این بدان معناست که چوب هایی با پهنای ۳۰ سانتیمتر را می توان با این دستگاه گندگی کرد.‌

 

رنده گندگی

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.