Whatsapp

مشاوره رایگان

اجرای سقف با چوب

اجرای سقف با چوب

فهرست

اجرای سقف با چوب و تیرک های چوبی

اجرای سقف با چوب و تیرک های چوبی از زمان های قدیم رایج بوده و به دلیل استفاده گسترده از چوب در دکوراسیون داخلی،  امروزه هم طرفداران خاص خود را دارد منتهی به دلیل آنکه بیشتر در شهر های بزرگ از چوب برای آراستن فضای داخلی استفاده می شود و استفاده از چوب برای سقف سازهای متراکم و با تعداد طبقات زیاد کاری غیر قابل اجرا و نشدنی است و در اکثرا مواقع سعی می شود از چوب به عنوان سقف کاذب یا سقف دوم استفاده شود و به تناسب نوع چوبی که در سقف سازه ها استفاده می شود زیر کار و چهارچوبی که قرار است چوب بر آن سوار شود ممکن است متفاوت باشد تا بتواند از شکم دادن و افتادگی سقف که به مرور زمان حادث می شود جلوگیری کند.

روش های اجرای چوب در سقف سازه ها

روش اجرای چوب برای سقف سازه ها به دو روش انجام می شود یا ساختمان ویلایی ساز و با تعداد کم طبقات است که همه اجزاء سقف با چوب درست می شود یا سازهای بتونی و آهنی است که از چوب برای پوشاندن سازه به عنوان سقف دوم و کاذب استفاده می شود و سقف بیشتر جنبه تزیینی دارد.

سقف های چوبی

در این مدل از تیرها و الوار های تو پر بر روی دیوارها با فاصله های مشخص استفاده می شود و اگر قرار باشد طول الوار ها طولانی تر باشد باید برای تقسیم بار ساختمان از ستون استفاده شود که می تواند از چوب یا مواد دیگر باشد. الوار های چوب تو پری که بر روی دیوارها و ستون ها به عنوان سقف قرار می گیرد نقش اسکلت ساختمان را بازی می کند و معمولا باید از چوب های سخت و محکم باشد تا بتواند بار ساختمان را تحمل کند و برای این کار از چوب بلوط، سرو، کاج و … استفاده می شود.

سقف چوبی

هنوز هم در بسیاری از ساختمان های قدیمی می توان این گونه سقف ها را مشاهده نمود در این گونه بناها پس از قرار دادن الوار های تو پر چوب بین آن ها به دو حالت پر می شود یا بر روی هر دو چوب نزدیک بهم چوب های باریک با فاصله کم قرار داده شده و محکم می شوند و برای پوشش فاصله بین چوب های کوچک از حصیر های چوبی استفاده می شده است یا فاصله بین الوار ها و تیر های سقف با تخته چوبه های که به هم جفت می شدند پوشانده می شده است که از نمونه های خوب و زیبای این نوع سقف را می توان در سازه عمارت آلی قاپو در میدان نقش جهان اصفهان یا سقف عمارت چهل ستون در شهر اصفهان مشاهده کرد.

سقف های چوبی تزیینی

امروزه هم از چوب برای پوشاندن سقف بنا ها به صورت گسترده استفاده می شود ولی به دلیل آنکه ساختمان های امروزی به دلیل تراکم بالا که در تعداد طبقات و زیربنا خود را نشان می دهد امکان استفاده از چوب به عنوان سقف اصلی سازه وجود ندارد و برای اسکلت و سقف سازها به دلیل استحکام بالا به تناسب کار از بتون و آهن استفاده می شود و در چنین شرایطی از چوب فقط می توان به عنوان سقف دوم و پوشاننده استفاده نمود. با توجه به نوع سازه ها،  اگر از تیر های چوبی هم  که به صورت گرد، مربع و مستطیل برش می خورند استفاده شود بیشتر تیر های چوبی تزیینی هستند که برای زیبایی دیداری کار طراحی و نصب می شوند و هیچگونه خاصیت نگهداری سقف یا بار ساختمان را ندارند.‌

 

اجرای سقف با چوب

جزئیات اجرای سقف با چوب و تیر چوبی

قبل از اجرای سقف های چوبی باید مشخص شود چه متر اژی قرار است به عنوان زیر بنا با چوب پوشانده شود و منطقه ای که قرار است سازه ای با سقف چوبی در آن احداث شود در چه شرایط آب و هوایی قرار دارد و صاحب بنا از چه توان مالی برای خرید چوب برخوردار می باشد. همچنین باید مشخص شود که ارتفاع تمام شده سقف از کف چه میزانی در نظر گرفته شده است. بعد ار بررسی موارد مختلف و در نظر گرفتن شرایط کار باید نقشه سقف مشخص و اجرا شود.

در چنین سازه هایی برای آنکه سقف از استحکام لازم برخوردار باشد باید از الوار تو پر و مستحکم با طول و اندازه استاندارد استفاده شود چون اگر الوار و تیر های سقف بیش از ۳ یا ۴ متر انتخاب گردد و برای استحکام آن از ستون های حمال و نگهدارنده استفاده نشود ممکن است به مرور کمر کار بخواب و سقف شکم دهد. در این گونه سقف ها باید از چوب هایی استفاده شود که در مقابل نم و نفوذ حشرات مقاوم باشند تا در طول زمان سقف دچار مشکل نشود.

 

سقف با تیر چوبی

جزییات طراحی سقف با چوب های تزیینی

همانطور که گفته شد امروزه استفاده از چوب برای سقف سازه های شهری به دلیل شرایط و نوع معماری تقریبا نشدنی و غیر ممکن است و بیشتر از چوب به عنوان سقف دوم یا کاذب استفاده می شود تا سقف بنابر شرایط و سلیقه با طراحی های مختلف و چوب مناسب پوشانده شود و شخص بیننده احساس کند که درون یک سازه چوبی قرار گرفته است. منتهی برای اجرای سقف چوبی باید شرایط داخلی سازه اجازه استفاده از این نوع سازه را به طراح یا صاحب ساختمان بدهد مثلا سقف سازه باید از شرایطی برخوردار باشد که پس از اجرای  سقف چوبی  کمتر ۲۷۰ سانتیمتر ارتفاع سقف تا کف نشود چون باعث کوتاه و دلگیر شدن فضا می شود. همچنین باید دقت داشت که اگر قرار باشد از چوب های نسبتا بزرگ برای آراستگی سقف استفاده شود. شرایط سقف اجازه اجرای زیر کار و اسکلتی که قرار است چوب بر روی آن نصب شود را به طراح، تکنسین  و مجری طرح بدهد تا سازه ایجاد شده از مقاومت کافی برخوردار باشد و در اثر زلزله و لرزش زمین دچار مشکل نشود.

 

سقف با چوب تزیینی

 

در این گونه کار ها باید سعی شود از چوب های سنگین و توپر استفاده نشود چون ممکن است باعث سنگین شدن سقف شده و در طول زمان باعث ریزش سقف شود. فاصله تیرهای سقف معمولا بنابر سلیقه صاحب خانه طراحی می شود  ولی فاصله استاندار معمولا حدود ۵۰ سانتیمتر در نظر گرفته می شود و باید سعی شود که اگر از تیر استفاده می شود از نظر طول یک تکه باشد تا زیبایی ظاهری کار با چالش مواجه نشود. برای زیبایی و پوشش دهی سقف های چوبی بهتر است از رنگ های طبیعی استفاده شود تا فضا داری شرایط  و خس و حال تقریبا طبیعی باشد پس بهتر است برای این کار از انواع رنگ های شیمیایی استفاده نشود چون ممکن است فضا را مصنوعی و بی روح کند. در این شرایط بهترین گزینه برای رنگ آمیزی استفاده از روغن های گیاهی و طبیعی است که هم باعث پوشش دهی و مقاومت چوب ها می شود و هم باعث حفظ شرایط طبیعی چوب می گردد.

۴.۸/۵ - (۲۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.