Whatsapp

مشاوره رایگان

چوب و روانشناسی

چوب و روانشناسی

فهرست

نقش چوب در روانشناسی

چوب یک متریال از دل محیط زنده بوده که به طرز گسترده ای مورد استفاده بشریت قرار گرفته است. برای انواع ساخت و ساز و تولید انواع وسایل کاربردی مثل مبلمان، میز، کتابخانه، تخت خواب و … از این عنصر بهره می برند. شاید اگر بگوییم قدیمی ترین و معمول ترین متریال در دسترس است، اشتباه نکرده باشیم. ماده ای که از ابتدای خلقت انسان، پیش پا افتاده ترین منبع برای ساخت و ساز بود. از آن زمان تا به اکنون این ماده، در دسترس افراد برای ساخت و تولید بوده است.  یک عنصر طبیعی و اتفاقا تجدید پذیر که حامل روح طبیعت می باشد. استفاده از این ماده طبیعی از نظر روانشناختی تاثیرات مثبت  زیادی بر سلامت انسان ها می گذارد.  شاید به همین خاطر است که دکوراسیون چوبی طرفداران زیادی دارد. اما آیا می دانید نقش چوب در روانشناسی چیست؟؟؟ جنس، ظاهر و رنگ این عنصر بسیار کاربردی از نظر روانشناسی مورد بررسی قرار گرفته است.

آرامش روحی روانی

اگر بخواهید از نظر روحی آرامش داشته باشید چه کاری انجام می دهید؟ یکی از کارهایی که برای کسب آرامش در بین افراد عمومیت دارد رفتن به دل طبیعت است. آنگاه که بوی چوب و گیاه به مشام می رسد سراسر وجود فرد از راحتی و آرامش پر می شود. چوب همان چیزی است که به عنوان یکی از این عوامل آرامش زا در طبیعت حضور دارد. عنصری که می تواند جای خود را به راحتی به دل خانه ها بکشاند. لمس کردن و دیدن چوب همان راحتی و آرامش برخواسته از طبیعت را به وجود فرد سرازیر می کند. بوی چوب بویی طبیعی بوده که حس حضور در دل یک محیط طبیعی را تداعی می نماید. بنابراین آرامش دریافتی از آن بی دلیل نیست.

 

آرامش روانی با چوب

سلامت روانی

مطالعات انجام شده بر روی چوب و روانشناسی آن حاکی از آن است که بر سلامت روان اثر دارد. این اثرات به شکل مثبت و سودمندی برآورد شده است.  محققان زیادی از جمله مارجوت والینوس در رابطه با این ارتباط روانشناختی مطالعاتی انجام داده اند. بر طبق این مطالعات حضور چوب در طراحی دکوراسیون بسیار کارآمد می باشد. امروزه در زندگی همه رد پایی از چوب احساس می شود. چوب یک منشا طبیعی برای ساخت انواع کمد، کابینت و ظروف چوبی است. حتی در ساخت ساختمان ها و دیزاین فضاهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. سه  دلیل محکم و قاطع برای داشتن روانی آرام و سالم برای افرادی که در تماس با محیط چوبی هستند، وجود دارد:

  • اولین دلیل همان طبیعی بودن این ماده ارزشمند می باشد. طبیعت نماد آرامش و سر زندگی است.
  • دومین دلیل بخاطر حس گرمی و راحتی برخواسته از چوب می باشد. این ماده همراه با خود احساس گرمی و حرارت را به محیط پیرامون ساطع می نماید. این عواطف و احساسات به صورت موثر در جهت روح و روان سالم و آرام گام بر می دارد.
  • سومین دلیل به لمس این ماده و حس برداشتی از آن بر می گردد. لحظه لمس چوب را مجسم کنید. سردی و زمختی دیگر متریال همانند فلز و سنگ را به همراه ندارد. احساسی گرم و دلنشین را به وجود فرد سرایت می نماید.

کاهش استرس

تحقیقات نشان داده است که چوب و روانشناسی آن در کاهش استرس افراد نقش کلیدی ایفا می کنند. استرس با بروز تغییرات فیزیولوژی در بدن افراد به وجود می آید. در حقیقت وقتی فرد حس راحتی و امنیت ندارد دچار استرس می شود. در حالی که افراد مجاور با چوب و مشتقات آن آرام ترند. فشار خون آن ها کاهش پیدا می کند و نبض معمول تر و متناسبی دارند. همه این ها یعنی بدن در حالت فیزیولوژیکی مناسبی به سر می برد. این نتایج به یک دلیل مهم اتفاق می افتد. دیدن چوب و لمس آن سبب ایجاد حس نزدیکی به طبیعت می شود. این حس نزدیکی نوعی حس امنیت را در فرد به وجود می آورد. حس امنیت عاملی مهم برای کاهش استرس بوده و سبب آرامش روحی روانی فرد خواهد شد.

رنگ چوب و روانشناسی

معمولا چوب با چه رنگی شناخته شده است؟ در حقیقت اگر بخواهید چوب را نقاشی کنید از چه  رنگی برای رنگ آمیزی آن کمک می گیرید؟ قهوه ای رنگی است که یاد آور این ماده طبیعی و عنصر کاربردی است. البته این ماده در تنالیته های متفاوتی از قهوه ای در طبیعت موجود است. خود این رنگ نیز ناخودآگاه فرد را به دل طبیعت می برد. رنگی که چوب،  طبیعت و قهوه را خاطر نشان می کند.  حس آرامش و پاکی با مشاهده رنگ چوب در وجود فرد القا می شود. گذشته از چوب به خاطر این رنگ زیبا است که در طراحی دکوراسیون بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. حتی برای تولید تجهیزات طرح چوب نیز معمولا از این رنگ در تنالیته های مختلف بهره می برند.

رنگ چوب و روانشناسی

جمع بندی چوب و روانشناسی

چوب یک منشا وافر و موثر برای انواع ساخت و ساز های اطراف ماست. این ماده طبیعی تاثیرات مثبت فراوانی بر روی افراد پیرامون خود می گذارد. این تاثیرات از نظر روانشناختی به اثبات رسیده اند. سلامت جسمانی و سلامت روحانی هر دو در مجاورت با این عنصر برخواسته از طبیعت رخ می دهد. تاثیرات آن نشان دهنده این است که در ایجاد یک محیط سالم برای زندگی نقش مفیدی بازی می کند. دکوراسیون چوبی به داشتن زندگی سالم تر و روانی آرام تر کمک خواهد نمود.

۲.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.