Whatsapp

مشاوره رایگان

چوب مناسب فضای باز

چوب مناسب فضای باز

فهرست

معرفی چوب مناسب فضای باز

یکی از عناصر مهم در طراحی دکوراسیون فضاهای داخلی و خارجی، چوب است. این متریال طبیعی و سازگار با محیط زیست، جلوه ظاهری خوبی هم دارد. اما اگر قرار باشد در بیرون از خانه ها و در فضای باز به کار رود، آیا گزینه خوبی است؟ در محیط بیرونی، عوامل محیطی زیادی با سازه های چوبی درگیرند. ضمن این که مقاومت کم تری نسبت به سازه های فلزی و مصالح ساختمانی دارند. این طور که به نظر می رسد از هر نوع چوبی را نمی توان برای این منظور استفاده کرد. باید چوب مناسب فضای باز و یک نمونه مقاوم نسبت به شرایط محیطی مختلف انتخاب کرد. آیا می دانید کدام نوع از این متریال، از مقاومت خوبی برخوردار است؟  آیا از هر نوع چوبی برای طراحی دکوراسیون فضای باز و بیرون استفاده می شود؟؟؟ در ادامه، به این موارد پی می بریم.

چوب در فضای باز

کاربرد چوب در فضای باز بسیار متنوع است. کمی به دور و اطراف خود توجه کنید. آلاچیق های چوبی با طرح جالب خود بسیار زیبا هستند. نرده  و حفاظ های چوبی به ایجاد ساختاری امنیتی پرداخته است. این نرده های چوبی می توانند بزرگ باشند و محوطه حیاط را در بر بگیرند. یا می توانند کوچک و فانتزی باشند و باغچه را احاطه کنند. کف پوش و دیوار پوش از نوع چوب، برای نماهای بیرونی بسیار جذاب هستند.  اما در این نمونه از فضا ها، نور، رطوبت، باران، آسیب های فیزیکی و خطرات محیطی زیادی وجود دارد. در این جا برای ساخت و ساز چوبی، به چوب مناسب فضای باز نیازمند هستیم. نمونه ای که مقاومت و دوام مطلوبی داشته باشد و به راحتی آسیب نبیند.

 

مشخصات چوب مناسب فضای باز

ویژگی چوب مناسب فضای باز

چوب مناسب فضای باز بایستی مجهز به خصلت های خاصی باشد. با داشتن این خواص، طول عمر بیشتر و دوام کافی خواهد داشت:

  • اولین خصلت، داشتن زیبایی ظاهری و نمایی جذاب برای خلق دکور و محیطی دلنشین است. بنابراین، در ابتدا باید جذابیت تصویری ایجاد کند.
  • باید نسبت به رطوبت و آب مقاوم باشد. اگر این چنین نباشد به راحتی پوسیده شده و از هم فرو می پاشد. به عبارتی دیگر، اگر قابلیت شست و شو داشته باشد هم بهتر می شود. از نمونه هایی که قدرت جذب رطوبت بالا دارند در محیط های محتمل رطوبت استفاده نکنید.
  • در فضای بیرونی، تابش نور خورشید بسیار بیشتر است. نور خورشید سبب تغییر رنگ و تغییر دمای چوب می شود. در تعییر ظاهر آن نیز می تواند موثر باشد. باید نسبت به این عامل حساسیت کم و ناچیزی داشته باشد.
  • عوامل محیطی و فیزیکی در فضا های بیرونی زیادند. چوب مناسب، نمونه ای است که مقاومت خوبی در برابر این عوامل دارد. به راحتی آسیب نمی بیند.
  • حشرات مانند موریانه از جمله عوامل تخریب کننده چوب هستند. با این حال، برخی از آن ها نسبت به نفوذ و تاثیر حشرات مقاوم هستند.
  • حرارت بالا سبب سوختن و آتش گرفتن چوب می شود. تا حد ممکن باید نسبت به حرارت بالا مقاومت داشته باشد.

۱.بلوط سفید

یکی از انواع چوب مناسب فضای باز، بلوط سفید است. نمونه ای مقاوم و پایدار که تا مدت ها در برابر عوامل خارجی تاب می آورد. این نمونه در طبیعت بسیار زیاد است. بنابراین در حجم وسیع و ابعاد گوناگون می توان آن را تهیه نمود. به راحتی پوسیده نمی شود. کار روی چوب و تراشیدن آن بسیار راحت است.

بلوط سفید

۲.آکاسیا ، چوب مناسب فضای باز

آکاسیا جزو نمونه متریال های مقاوم و چوب های مناسب فضای باز دسته بندی می شود.  رنگ قرمز قهوه ای خوش رنگی دارد و از روغن ساختاری بالایی بهره می برد. این نمونه در طبیعت به وفور یافت می شود. به همین دلیل از محدوده قیمتی مناسبی برخوردار است. خرید و استفاده از آن صرفه اقتصادی دارد. دچار حمله حشرات و پوسیدگی نمی شود. یکی از گزینه های مقبول برای کار کردن در فضا های بیرونی است. متاسفانه قدرت جذب رطوبت بالایی دارد. به همین دلیل بهتر است در مناطق مرطوب و نواحی دارای رطوبت زیاد استفاده نشود.

 

۳.ترمووود از انواع چوب مناسب فضای باز

یکی از انواع چوب مناسب فضای باز، ترمووود است که ویژگی های گفته شده را دارد. این چوب می تواند از هر نوعی باشد. طی یک سری عملیات حرارت دهی به صورت ترمووود در آمده است. در این فرآیند با کمک حرارت و بخار آب، آن را به نمونه ای مقاوم و با دوام تبدیل کرده اند. بدین شکل، حتی از طول عمر بالاتری نیز برخوردار شده است.

ترمووود

۴.چوب پلاست

چوب پلاست یک متریال تلفیقی و مناسب فضای باز می باشد. در این جا خرده های چوب و مواد پلاستیک بازیافتی با هم ترکیب شده اند. این ترکیب سازگار با محیط زیست، ابتدا به شکل خمیر در می آید. سبب تحت فشار قرار گرفته و ماده جامد مستحکم و منسجمی ایجاد می کند. علاوه بر این که به محیط زیست آسیبی نمی رساند، از جنسی مقاوم در برابر رطوبت و ضربه برخوردار است. به رنگ هایی زیبا همراه با ساختاری مناسب، مورد استفاده قرار می گیرد.

۵.سدر

سدر یکی از انواع چوب مناسب فضای باز می باشد. چوبی نرم و بسیار سبک دارد. بنابراین از انعطاف خوبی جهت پرداخت و کار کردن برخوردار است. این نوع چوب یکی ویژگی اساسی دارد. در برابر حشرات و پوسیدگی مقاومت زیادی  دارد. موریانه و سوسک عواملی اساسی برای نابودی چوب هستند. اما سدر تا مدت ها بدون هیچ نگرانی در مقابل این جانداران مقاومت می کند.

چوب مناسب فضای باز سدر

طراحان دکوراسیون، چوب را برای دکوراتیو فضا های بیرونی به کار می برند. در این جا متوجه شدیم که هر نوع چوبی قابلیت به کار رفتن در این محیط را ندارد. با به کار گیری متریال متناسب، محیطی زیبا و ماندگار خلق می کنید. طول عمر زیادی داشته و تا مدت ها می توانید از آن استفاده کنید.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.