Whatsapp

مشاوره رایگان

چوب ضد آب

چوب ضد آب

فهرست

چوب ضد آب چیست؟ و نکاتی درباره ی آن؟؟

چوب به دلیل عدم اکسید شدن (با قرار گرفتن در مجاورت هوا)، عدم تجزیه شدن در برابر رطوبت هوا و یا گاز کربنیک (مانند برخی از سنگ های آهکی)، عدم شکنندگی (مانند پلاستیک، در اثر گذر زمان) و عدم خرد شدن (ماندد بتن به دلیل قرار گرفتن در هوای سرد) دارای ارزش بسیار بسیار بالایی می باشد. اما چوب نیز دارای نقاط ضعفی چون: کرم خوردگی و پوسیدگی است که توسط انواع قارچ ها، حشرات  و عوامل محیطی وبیولوژیکی دچار می شود. علت بوجود آمدن این قارچ ها و باکتری ها نیز، رطوبت است. اما جای نگرانی نیست؛ زیرا می توان با استفاده از راهکارهایی که ما در ادامه شرح می دهیم، چوب ضد آب کرد و تا جای ممکن این مشکل را رفع نمود.

ضد آب کردن چوب

چوب ضد آب Waterproofing

چوب ها به طور کلی دارای روزنه های زیادی هستند که سبب جذب و نفوذ آب به درون خود می شوند. نتیجه این عمل، فراهم آمدن بستری است برای رشد انواع باکتری، قارچ ها و سایر عوامل تخریب کننده چوب. منظور از ضد آب کردن چوب هم یعنی ایجاد مانع در این روزنه ها، به طوری که آب و رطوبت در چوب نفوذ نکند. برای ایجاد این قابلیت، راهکارهایی وجود دارد که در ادامه شما را با آنها آشنا خواهیم کرد.

 روش های ضد آب کردن چوب کدامند؟

چوب از دیرباز در صنعت ساخت و ساز کاربرد فراوانی داشته و محصولات چوبی از طرفدارانی نیز برخوردار است. چوب در دکوراسیون داخلی، القا کننده گرما و جلوه خاصی به محیط است. اما استفاده از آن مستلزم مراقبت در برابر رطوبت، چوسیدگی و … است. بدین منظور قبل از استفاده کاربردی از چوب باید آن را مقاوم کرد. روش های متنوعی برای مقاوم سازی چوب در برابر آب و رطوبت وجود دارد که ما در این نوشتار به بیان آن پرداخته ایم:

۱_ استفاده از محلول های ضد آب کننده.

محلولی که برای ضدآب کردن چوب به کار می رود از پلی اورتان یا محصولی مشابه تولید شده که برخلاف رنگ های ضدآب، فاقد ماده رنگی می باشد. این نوع محلول باید مستقیما بر روی سطح چوب مالیده شود  تا همانند یک حفاظ ضدآب عمل کند. بدین منظور می توان بوسیله یک برس، اسپری و یا موتور رنگ پاش، سطح تمیز و سمباده خورده چوب را به این محلول آغشته نمود. در این روش که  در پرداخت نهایی، انجام می شود نیاز است، یک الی دو روز، زمان بگذرد تا چوب حسابی خشک شود.

  • نکته: پلی اورتان (PU) چیست؟ پلیمرهایی که دارای پیوند یورتانی هستند را با نام عمومی پلی اورتان معرفی می کنند. این دسته از مواد شیمیایی از واکنش پلی ال ها و ایزوسیانات ها ساخته می شوند. پلی اورتانها به اشکال مختلفی نظیر: فوم های نرم و سخت، الاستومرها، ترموپلاستیک الاستومرها، پوشش، چسب، انواع جلا دهنده، رزین، رنگ و… به کار می روند.

استفاده از محلول های ضد آب کننده

۲_ ضد آب کردن چوب با استفاده از رنگ های ضد آب کننده.

رنگ های ضدآب کننده را به عنوان پوشش رنگی، بر روی سطح چوب ایجاد می کنند. ویژگی خاص این نوع رنگ ها، ترکیب شدن شان با یک عامل هوابند است که سبب می شود همزمان و در حین رنگ زدن، عمل آب بندی نیز صورت بگیرد. بدین گونه، پس از خشک شدن رنگ، چوب برای مدت زمان طولانی، در برابر رطوبت مقاوم خواهد بود.

۳_ استفاده از تثبیت کننده ها برای ضدآب کردن چوب.

تثبیت کننده ها برای افزایش مقاومت چوب در برابر آب، با ماده قلیایی درون چوب، یک واکنش شیمیایی انجام می دهند. مزیت استفاده از تثبیت کننده ها در مقایسه با رنگ و محلول های ضدآب، در ارگانیک بودن آن می باشد. این روش، مناسب برای محیط هایی است که چوب در تماس با عوامل طبیعی و انسانی، نظیر اسکله ها و سطوح داخلی استخر می باشد.

روش های متنوعی برای ضدآب کردن چوب وجود دارد، در برخی با مالیدن ماده ای دارای رنگ یا فاقد رنگ بر روی سطح مانع ایجاد می کنند و برخی دیگر  با آغشته کردن ماده ضد آب به بافت چوب، مانع نفوذ رطوبت به درون چوب می شوند. البته لازم به ذکر است؛ هیچ کدام از روش ها (محلول ها و محصولات ضدآب کننده و رنگ های ضدآب) دائمی نبوده و پس از گذشت چند سال به مرور خورده خوهد شد.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.