Whatsapp

مشاوره رایگان

چاپ عکس روی چوب

فهرست

آموزش چاپ عکس روی چوب

چاپ عکس روی چوب یکی از روش های منحصر بفرد ساخت تابلوهای زیبای دکوری است.  انتخاب تصاویر زیبا و خاطره انگیز و انتقال آن بر روی چوب می تواند یک الگوی زیبا برای خلق تابلو های بزرگ و زیبا باشد. در این روش هم می توان با انتقال این تصاویر بر روی چوب حس زیبایی شناختی و دیداری را تقویت کرده و هم عمر این تصاویر را با این روش و کیفیت افزایش و ارتقاء داد. همچنین به نوعی می توان  آن حالت مصنوعی قاب عکس را از بین برده و حالتی زنده تر برای تصویر بوجود آورد.

سابقه تاریخی قرار دادن و انتقال تصاویر بر روی فضا های مختلف

از زمان های خیلی دور بشر چون هنوز نوشتن را یاد نگرفته بود پیغام های خود را به صورت نقاشی روی فضاهای  مختلف، غارها و محل زندگی خود ترسیم می کرد و بدین روش پیغام و وضعیت خود را برای دیگران و آیندگان ثبت می کرد. هنوز هم آثار و بقایای زیادی از آن دوران باقی مانده است تا تقریبا ۳ یا ۵ هزار سال پیش که بشر آرام آرام به مدنیت و زندگی شهر نشینی روی آورده و دور هم زندگی کردن و زندگی مدنی را به تفرق و وحشی گری ترجیح داد. از آن زمان به بعد بشر یاد گرفت که زبان گفتاری خود را ارتقاء داده و فن نوشتن را بیاموزد. منتهی کشیدن تصاویر را هم ادامه داد و در این زمان با پیشرفته شدن ابزار به تراشیدن سنگ ها و نوشتن مطالب و ترسیم تصاویر به صورت حکاکی بر روی سنگ ها به عنوان یک هنر زیبا روی آورد تا  مطالب و نوشته ها از بین نرود. چون اکثر مردم بجز ادیبان سواد خواندن و نوشتن نداشتند، سعی می کردند که علاوه بر نوشتن آن مطلب  به صورت کنده کاری بر روی سنگ ها، آن واقعه یا موضوع را به صورت تصویری گویا و روشن در بیاورند که برای تمام بینندگان قابل فهم باشد. امروزه به آثار کنده کاری بر روی سنگ باقی مانده از قدیم کتیبه یا سنگ نبشته گفته می شود که نمونه های زیبا و منحصر به فرد آن را در ایران می توان در تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب و بیستون در کرمانشاه مشاهده کرد. مثلا شاپور دوم در نقش رجب در استان فارس تصویر پیروزی بر ارتش روم و زانو زدن امپراتور روم والریانوس را در مقابل خود به تصویر کشیده است که هنوز هم هر کس با یک نگاه ساده بدون خواندن و دانستن متن سنگ نبشته به محتوای پیروزی یک نفر بر کسان دیگر پی می برد. عکس روی چوب

روش های انتقال تصاویر بر روی چوب چیست؟

در ایران از زمان های قدیم سعی می کردند تصاویر را بر روی  انواع ظروف سفالی و چوب انتقال دهند که از روش های ساده و ابتدایی چون قرار دادن طرح یا عکس بر روی ظرف، چوب و یا سازه استفاده کرده و  با سوزن زدن بر خطوط اصلی طرح و سپس ریختن جوهر و پودر زغال بر روی سوراخ های ایجاد شده باعث افتادن این خطوط بر روی سازه می شدند. در ادامه با انجام کارهای تکمیلی به شکلی گیری تصویر کمک می کردند.  

اهمیت نقاشی روی چوب چیست؟

همانطور که گفتیم توجه و تمرکز به نقاشی و حک کردن نقش و نگارها بر روی چیزهای مختلف قدمت بسیار طولانی حتی به بلندای زندگی بشر بر روی کره خاکی دارد. همین روال ادامه پیدا کرد و هر کس در هر دوره ای سعی کرده است که تصاویر را بر روی ظروف گلی و تابلوهایی از پوست حیوانات و چیز های دیگر ترسیم کند تا زیبایی و ماندگاری آن تصاویر و آثار را ارتقاء دهد.

بررسی اهمیت نقاشی بر روی چوب در عصر حال

همانطور که گفتیم توجه و تمرکز به نقاشی و حک کردن نقش و نگارها بر روی چیزهای مختلف قدمت بسیار طولانی حتی به بلندای زندگی بشر بر روی کره خاکی دارد. همین روال ادامه پیدا کرد و هر کس در هر دوره ای سعی کرده است که تصاویر را بر روی ظروف گلی و تابلوهایی از پوست حیوانات و چیز های دیگر ترسیم کند تا زیبایی و ماندگاری آن تصاویر و آثار را ارتقاء دهد.

امروزه هم با اینکه انواع دوربین های مدرن و مختلف برای ثبت تصاویر و رویداد ها وجود دارد ولی هنوزم ثبت تصاویر بر روی انواع سازه ها تازگی و زیبایی خود را دارد و  نقاشی تصاویر بر روی انواع ساز و چوب بطور حرفه ای انجام می شود. اما این هنر زیبا هزینه زیادی داشته و همگان توان انجام اینکار را ندارند. به همین دلیل هنرمندان استفاده از راه ها و روش های ساده  و نسبتا ارزان برای انتقال تصاویر با کیفیت و قابل قبول بر روی انواع چوب و سفال را دنبال می کنند.

روش های انتقال تصاویر بر روی چوب

در ایران از زمان های قدیم سعی می کردند تصاویر را بر روی  انواع ظروف سفالی و چوب انتقال دهند که از روش های ساده و ابتدایی چون قرار دادن طرح یا عکس بر روی ظرف، چوب و یا سازه استفاده کرده و  با سوزن زدن بر خطوط اصلی طرح و سپس ریختن جوهر و پودر زغال بر روی سوراخ های ایجاد شده باعث افتادن این خطوط بر روی سازه می شدند. در ادامه با انجام کارهای تکمیلی به شکلی گیری تصویر کمک می کردند.  اینکار برای ترسیم تصاویر بر روی گچبری ها هنوز هم مرسوم می باشد. از دیگر روش های ساده برای انتقال تصاویر بر روی چوب یا دیگر سطوح می توان به استفاده از کاغذ کاربن و چسباندن تصاویر اشاره کرد که بسیار ساده و مبتدیانه می باشد و به دلیل طبیعی نبودن زیاد مورد توجه نیست.

چاپ عکس

امروزه برای انتقال تصاویر بر روی چوب باید به چه نکاتی توجه شود

امروزه برای انتقال تصاویر بر روی چوب باید مقدمات کار ابتدا فراهم شود مثلا در این روش ها فقط می توان از کپی یا پرینتر لیزری تصویر استفاده کرد تا قابلیت نقش بستن بر روی چوب و سطوح دیگر را داشته باشد و زیبایی و وضوح تصویر در حد مناسبی قرار بگیرد.‌ و انتقال آن سهل الوصول تر باشد.  باید دقت شود که سطح مورد نظر از لحاظ صاف و صیقلی بودن در حد مناسبی قرار بگیرد که موجب بریدگی، نقص و تاب برداشتن عکس نشود.‌ در موقع گرفتن پرینتر لیزری باید به این نکته توجه شود که حتی المقدور تمام درجات و مقیاس ها تا آخرین حد باشد طوری که تصویر آسیب نبیند و وضوح آن خوب باشد. همچنین بهتر است برای چاپ تصاویر از کاغذهای مخصوص چاپ حرارتی استفاده شود. این کاغذ ها با نام کاغذ استیکر و کاغذ سابلی شناخته می شوند. این نوع کاغذها پس از چاپ کمترین چسبندگی نور به کاغذ را داشته و با اعمال حرارت و یا استفاده از چسب های مخصوص با بهترین کیفیت ممکن عکس را  منتقل می کنند.

انواع و اقسام روش ها چاپ عکس بر روی چوب

  • استفاده از چسب چاپ عکس بر روی چوب

برای انتقال تصاویر مختلف بر روی چوب چسب های خاصی وجود دارد که با نام wood print هم شناخته می شود. ولی چون ممکن است به دلیل کمبود، گران بودن یا عدم دسترسی امکان استفاده از این گونه چسب برای همه فراهم نباشد باید از چسب های چوب مرغوب و معمولی استفاده شود. ولی باید در زمان استفاده از چسب چوب به این نکته توجه کرد که چسب باید طوری باشد که در زمان خشک شدن سفیدک یا برفک نزند.

  • چاپ عکس بر روی چوب با استفاده از محلول استون

محلول استون را می توان در رنگ فروشی ها از روی بوی تند آن تشخیص داده و خریداری کرد. در این روش عکس را که پرینت لیزری گرفته شده است بر روی سازه و یا چوبی که از قبل پرداخت و صیقلی شده است، قرار داده و با چسب بر روی آن ثابت می شود سپس یک تکه پارچه تمیز را آغشته به محلول استون کرده و به آرامی بر پشت عکس و کاغذ پرینت گرفته شده کشیده می شود تا عکس بر روی چوب منتقل شود. این روش هرچند سریع و آسان است ولی ممکن است که از کیفیت چندانی برخوردار نباشد.

چاپ عکس با استفاده از محلول استون

  • چاپ عکس با حرارت بر روی چوب

در این روش عکس پرینت لیزری گرفته شده با کاغذ حرارتی بر روی محل مورد نظر چوبی قرار داده می شود و با وسیله ای داغ مانند اتو بر روی آن کشیده می شود که با ترکیب حرارت و فشار دست تصویر بر روی چوب منتقل می شود. ولی این روش بیشتر برای انتقال نقشه های PCB بر روی پنل های مسی و ساخت برد های الکترونیک رایج بوده و شاید انتقال تصاویر با این روش از کیفیت کافی برخوردار نباشد.

  • چاپ عکس بر روی چوب با چسب چوب

در این روش چسب بر روی چوب یا وسیله مورد نظر با فرچه بصورت یکنواخت و موزون کشیده شده و تصویر پرینت گرفته شده مورد نظر بر روی آن قرارداده شده و با کاردک یا کمک دست بر روی آن کشیده می شود تا انتقال عکس انجام شود. باید توجه شود طوری این کار انجام شود که کاغذ چروک نشده و یا هوا زیر آن باقی نماند. سپس بعد از گذشت چند ساعت و اطمینان حاصل کردن از خشک شدن چسب نسبت به جدا کردن کاغذ از چوب اقدام شود. کاغذ های پرینت حرارتی به راحتی جدا می شوند ولی برای جدا کردن انواع دیگر کاغذ می توان با مرطوب کردن کاغذ و استفاده از مسواک به راحتی و آرام کاغذ را از روی چوب و سازه جدا کرده و تصویر نمایان شود.

چاپ عکس روی چوب

چاپ عکس روی چوب

چگونه می توان عمر تصاویر چاپ شده روی چوب را زیاد کرد

پس از انتقال تصویر بر روی چوب برای آنکه عمر تصویر انتقال داده شده بر روی چوب زیاد شود می توان با استفاده از انواع لایه های پوششی و روشن مثل سیلر، کیلر، اپوکسی، لاک و وارنیش برای پوشش سطح چوب مورد نظر استفاده کرده و پایداری و عمر تصویر را افزایش داده و وضوح آن بیشتر نمود.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.