Whatsapp

مشاوره رایگان

نحوه مراقبت از چوب

نحوه مراقبت از چوب

فهرست

چوب متریالی گیرا، جذاب و پرکاربرد

از جمله دغدغه های افرادی که علاقمند به چوب، دکوراسیون چوبی و مصنوعات چوبی هستند، این است که چگونه از این متریال در برابر رطوبت،پوسیدگی و دیگر آلاینده ها مراقبت کرد. امروزه برای حفاظت از چوب و افزایش مقاومت چوب در برابر عوامل مخرب از روش های غیر سمی (اصلاح چوب)، استفاده می شود. هدف از این عمل، به کاربردن عاملی نظیر فیزیکی، شیمیایی و یا بیولوژیکی جهت بهبود خواص چوب است، به گونه ای که چوبهای اصلاح شده ماهیت سمی پیدا نکنند و از مقاومت و طول عمر مطلوبی برخوردار شود. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که این عوامل مخرب چه هستند؟ و چه کارهای باید انجام داد تا از این متریال دوست داشتنی مراقبت کرد؟

 

چوب

بایدها و نبایدهای مراقبت از چوب

همانطور که در پاراگراف قبل بدان اشاره کردیم، عوامل بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی از قبیل: پوسیدگی، رطوبت، گرما، سرما و … سبب آسیب رساندن به چوب شده و باعث کاهش طول عمر چوب و مصنوعات چوبی می شود، در ادامه خواهیم گفت که چه باید کرد تا مقاومت چوب را در برابر این عوامل مخرب افزایش دهیم. در ادامه همراه ما باشید با بررسی این عوامل:

۱_ مراقبت از چوب در برابر رطوبت

چوب دارای ساختاری متخلخل گونه ای است که به راحتی آب و رطوبت را به خود جذب می کند. این جذب سبب منبسط شدن چوب شده و تاب برمی دارد. نتیجه این عمل کاهش مقاومت و کارایی چوب می شود. راه حل چیست؟

 

  • استفاده از محصولات نانو در ضد آب کردن چوب: برای حفظ دکوراسیون داخلی خانه و حفظ نمای ساختمان ها (چه از سطح چوب باشد چه سطوح سنگی طبیعی یا مصنوعی، گچی، کاهگلی و یا آجری باشد) می توان از آرتوسیل که یک ترکیب شیمیایی غیر سمی است، بهره برد. استفاده از آرتوسیل سبب افزایش طول عمر چوب می شود. برای این کار کافیست به نسبت ۱۰ برابر به آن آب بیفزایید تا رقیق شود، سپس بوسیله یک قلمو، محلول را روی سطح چوب بمالید تا از چوب، در برابر آب و اشعه ماورا بنفش محافظت شود.

 

  • استفاده از رنگ های ضد آب و روغن: ایجاد لایه ای رنگی بر روی سطح چوب، آن را ضد آب می کند و مانع نفوذ آب به داخل چوب می شود. در این روش رنگ را با عامل هوابند ترکیب نموده تا همزمان علاوه بر رنگ کردن چوب، عمل ضدآب شدن نیز انجام شود. البته لازم به ذکر است رنگ های ضد آب دائمی نبوده و پس از گذشت چند سال به مرور خورده می شود.

 

  • استفاده از محلول های ضد آب (رزین طبیعی): یکی از محصولاتی که در پرداخت نهایی چوب مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر ایجاد خاصیت ضد آب بودن چوب، موجب جلا در سطح چوب نیز می شود، بهره گیری از محلول های ضد آبی است که از پلی اورتان یا محصولات مشابه درست شده اند. این محصولات برخلاف رنگهای ضد آب، فاقد ماده رنگی بوده که بر روی سطح چوب مالیده می شوند. از جمله این رزین ها می توان به شلاک، لاک الکل و مرکب های قابل شستشو نام برد.

 

مراقبت از چوب در برابر رطوبت

۲_ مراقبت از چوب در برابر پوسیدگی

همانطور که بدان اشاره شد عوامل بیولوژیکی و محیطی سبب آسیب پذیری و پوسیدگی چوب شده و نفوذ قارچ ها و حشرات نیز بر این امر می افزاید. تمام موارد گفته شده که سبب مقاومت چوب در برابر رطوبت می شوند در اینجا نیز صدق می کنند و چوب را از پوسیدگی و رطوبت حفظ می نمایند. با این وجود از خشک کردن چوب نباید غافل شد:

  • خشک کردن چوب: خشک کردن چوب فرآیندی بسیار مهم و اساسی است که باید تحت نظر متخصصان انجام شود. این فرآیند به دو روش طبیعی و مصنوعی صورت می گیرد. در روش طبیعی چوبها را در ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتری از سطح زمین، با فواصل ۵۰ تا ۱۰۰ سانتیمتری از یکدیگر در مکانی سرپوشیده قرار می دهند. در روش مصنوعی که بسیار سریعتر، بدون پوسیدگی، حشره زدگی، پیچیدگی، ترک و گسیختگی می باشد، چوبها را درون یک کوره قرار می دهند.

مراقبت از چوب در برابر پوسیدگی

 

۳_ مراقبت از چوب در برابر گرما و حرارت.

بدین منظور باید از سایه بان جهت تماس مستقیم نور خورشید به چوب استفاده نمود.

چوب ماده ای ارزشمند و پرکاربرد است که به خوبی در برابر جریان الکتریسیته، گرما، سرما و رطوبت مقاومت می کند. با این حال می توان با به کارگیری روش هایی سبب افزایش طول عمر و مقاومت چوب در برابر عوامل محیطی و بیولوژیکی شد. به طور خلاصه استفاده از روش های حفاظت شیمیایی (با آغشته کردن موادی مانند کرئوزوت)، اشباع فشاری، استفاده از محلول های ضدآب ساخته شده از پلی اورتان یا محصولات مشابه (روغن جلا و لاک الکل و شلاک) و استفاده از رنگ های ضدآب،از جمله مواردی هستند که سبب دوام و طول عمر چوب می شوند.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.