Whatsapp

مشاوره رایگان

ملزومات شروع کار نجاری

ملزومات شروع کار نجاری

فهرست

ملزومات شروع کار نجاری جزء دغدغه های افراد علاقمند به چوب و حرفه نجاری می باشد. قبل از فراهم کردن شرایط برای آغاز فعالیت نجاری باید مشخص شود که چه شاخه ای از صنایع چوب مد نظر فرد علاقمند به این کار می باشد. وقتی که  نوع  فعالیت مشخص شد باید فضای مناسبی متناسب با این کار به عنوان کارگاه نجاری فراهم شود.‌ پس از کارگاه نوبت به تهیه ابزار و وسایل می شود  هرچند وسایل عمومی نجاری مثل میخ، چسب چوب، چکش، اره، متر، گونیا، گیره، دریل، تراز، منگنه، میخکوب، مداد، انبر دست، میخ کش و جعبه ابزار جز وسایل اولیه کار نجاری محسوب می شود ولی باید توجه داشت که برای آغاز کار در شاخه های مختلف نجاری،  ابزارهای خاص آن رشته به تناسب کار تهیه شود.

کارگاه نجاری

برای آغاز کار نجاری ابتدا باید یک مکان مناسب برای قرار گرفتن لوازم نجاری و انجام فعالیت ها فراهم شود. کار نجاری معمولا از کارهایی محسوب می شود که سر صدای زیادی ایجاد می کند و به دلیل انواع برش خاک اره و ضایعات زیادی تولید می گردد. همچنین باید توجه داشت که انتخاب اندازه مکان فعالیت بستگی به نوع فعالیتی دارد که قرار است در آنجا انجام شود. اگر قرار باشد کارهای ظریف و کوچک مثل منبت کاری، معرق کاری، مشبک کاری  و … تولید شود مکان کوچک هم می تواند برای این کار جوابگو باشد. اما اگر قرار باشد سازه های بزرگ چوبی مثل میز و مبل و کنسول یا در و پیکر چوبی ساخته شود باید مکان انتخاب شود که از نظر اندازه و فضا بتواند جوابگوی قرار گرفتن لوازم کار باشد و فضای کافی برای قرار دادن مواد اولیه و شرایط مناسب برای ساخت سازه و نگه داری آن ها تا زمان تحویل به سفارش دهنده وجود داشته باشد. صنایع چوب به دلیل سرو صدای حین کار جزء شغل های آلاینده صوتی محسوب می شود و برای آنکه برای دیگران تولید سرو صدا و مزاحمت نداشته باشد باید حتی الا مکان از فضاهای مسکونی، آموزشی و درمانی فاصله داشته باشد.

 

کارگاه نجاری

فضای کار و تهویه مناسب از ملزومات شروع کار نجاری

کارگاه نجاری باید از سیستم تهویه هوای مناسب برخوردار باشد که موجب آزار و اذیت کارکنان نشود و برای تهویه هوا لازم نباشد درب  کارگاه باز گذاشته شود تا هوای داخلی تهویه شود چون این کار ممکن از باعث انتشار گردو خاک به فضاهای اطراف شود. برای راحتی کار فضای کارگاه باید به چند بخش تقسیم شود تا فرایند کار به درستی شکل بگیرد. یک فضای مشخص باید برای قرار دهی الوار و مواد اولیه در نظر گرفته شود، در یک فضای مشخص باید لوازم کار قرار داده شود و یک فضای مجزا هم برای قرار دهی سازه های چوبی ساخته شده در نظر گرفته شود و یک فضای نسبتا مناسب هم برای انجام کار و ساخت سازه در نظر گرفته شود تا کارگاه دچار مشکل و آشفتگی نشود.‌

 برای شروع کار نجاری چه ابزارهایی باید تهیه شود که جز ملزومات کار محسوب می شوند؟

برای شروع کار نجاری، یکی از ابزارهای مهم و اولیه انواع اره ای است که بنابر نیاز و نوع کار باید مورد استفاده قرار  گیرد و فرقی نمی کند که بافت چوب نرم یا ترد مثل چوب کاج یا سخت و سفت مثل چوب بلوط یا گردو باشد چون بدون برش زدن چوب، الوار و ورق های چوبی نمی توان زمینه آغاز کار ساخت انواع سازه را فراهم نمود. به دلیل گستردگی صنایع چوب و تنوع زیاد سازه های چوبی ، اره ها دارای تنوع زیادی هستند که در شکل ها و اندازه های متفاوت برای کارهای خاصی ساخته شده اند در ادامه به تعدادی از اره های پر کاربرد تر که می تواند جز ملزومات اولیه  برای شروع کار نجاری باشد اشاره خواهد شد.

 

ابزارهای نجاری

اره گرد بر

اره گرد بر که با نام اره دیسکی هم شناخته می شود. این نوع اره  وزن نسبتا سبکی دارد و براحتی می توان آن را جابجا کرد. از آن می توان برای انواع برش های عرضی، طولی و‌ مایل استفاده کرد. حتی برای ایجاد شیار بر روی چوب هم می توان از اره های  گرد بر استفاده کرد. از ویژگی های اره گرد بر این است که بدون تغییر موقعیت چوب می توان آن را برش داد. همچنین برای اره گرد بر در شرایط مختلف تیغ های متنوعی وجود دارد.

اره مویی

از دیگر اره های پرکار برد در حرفه نجاری اره مویی است که از آن برای برش های منحنی و مویی استفاده می شود اره مویی در دو شکل دستی و برقی وجود دارد که از آن ها به تناسب و شرایط کار استفاده می شود. با اره مویی دستی روی چوب می توان برش های حساس و ظریفی را روی چوب های نازک ایجاد نمود.

اره میزی

اره میزی از اره های پر کاربرد در صنایع چوب محسوب می شود. معمولا در میان اره های پر کاربرد و متداول در صنعت چوب این نوع اره از شرایط بهتری برای برش انواع چوب برخوردار می باشد. اره میزی به شکل ثابت قرار می گیرد و برعکس اره گرد بر یا دیسکی باید چوب با زاویه و اندازه مورد نظر بر روی آن قرار گیرد تا برش مورد نظر انجام شود.

اره نواری

اره نواری هم از ابزار های متداول در شاخه های مختلف صنایع چوب است. این نوع اره از لوازم برش در نجاری است که به وسیله آن می توان منحنی های ظریف یا برش های عمیق را به وجود آورد.

اره دستی

اره دستی از ساده ترین و متداول ترین اره های موجود در صنعت چوب است که در هر کارگاه نجاری موجود بوده و می تواند در نوع خود مفید و کار راه انداز باشد.

لوازم پرداخت و صاف کاری چوب

بعد از وسایل برش مهمترین وسایل یک کارگاه نجاری لوازم پرداخت، صاف کاری و آماده کردن چوب برای شروع به ساخت سازه می باشد. سنباده، سوهان، انواع رنده و گندکی و … جز وسایلی هستند که برای حرفه نجاری بسیار مفید و کارآمد بوده و جز ملزومات شروع کار نجاری محسوب می شوند.

ابزارهای مهم دیگر برای شروع کار نجاری

از لوازم مهم دیگری که جز ملزومات شروع کار نجاری محسوب می شوند می توان به چکش، دریل، گونیا، انواع پیچ گوشتی، میخکوب، منگنه چوب، متر، مداد و … اشاره کرد که هرکس متناسب با نوع فعالیت خود در صنایع چوب نسبت به تهیه وسایل مورد نیاز خود اقدام می کند ولی معمولا در آغاز کار نجاری وسایل عموی و ابتدایی کار جز ملزومات اولیه کار نجاری است که خواه ناخواه باید تهیه شود تا به مرور وسایل بعدی فراهم گردد.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.