Whatsapp

مشاوره رایگان

مجسمه های فیگوراتیو

مجسمه های فیگوراتیو

فهرست

مجسمه های فیگوراتیو

مجسمه های فیگوراتیو از جمله ابزاری هستند که در گذشته مناسب استفاده در اماکن مذهبی بوده اند. اما امروزه این ابزارها کاربرد دیگر یافته و به عنوان ابزار تزئینی بسیار لوکس و شیک مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این ابزارها می توانید تا انتهای مطالب با ما همراه شوید.

مجسمه فیگوراتیو چیست؟

همانطور که اشاره کردیم عمده مجسمه های فیگوراتیو از زمان باستان بر پایه خدایان مذهبی یا نشان دهنده وقایع مذهبی هستند. کلیساها و معابد سراسر دنیا از مجسمه های فیگوراتیو برای نقل کردن نظرات و بیان داستان ها استفاده می کنند. یک مجسمه فیگوراتیو، مجسمه کوچکی است که می تواند نشان دهنده شکل انسان، خدا و یا حیوان باشد؛ که میتواند واقعی و یا نمادین باشد. مجسمه های ابتدایی از سنگ یا سفال ساخته شده اند و ورژن های بعدی از سرامیک، فلز، شیشه یا چوب ایجاد شده اند. رایج ترین مواد برای مجسمه سازی فیگوراتیو ، پورسلین (مواد ساخت ظروف چینی) و انواع سفال است. هزاران سال است که مجسمه های فیگوراتیو توسط بشر ساخته می شوند.

مجسمه های فیگوراتیو

مجسمه های فیگوراتیو ابزاری برای یادآوری هستند

ما می دانیم که اشکال تاریخ چگونه هستند زیرا از آن ها مجسمه های نیم تنه و کامل وجود دارد. مجسمه ها، مقبره ها و آرامگاه ها را زیبا می کنند. امروزه از مجسمه سازی فیگوراتیو برای ساخت کارهای هنری و دکوری مانند مجسمه و اسباب بازی استفاده می شود. مجسمه های فیگوراتیو ممکن است در غالب شکل انسان یا حیوان به وسیله هنرمندان این رشته خلق شده باشند و بسیار شبیه به چیزی باشند که توسط هنرمند و خالق آن ها دیده شده است و به نوعی بیان کننده حس و حال آن زمان هنرمند نیز هستند.

آنها این قابلیت را دارند که احساسات بسیار زیادی را که در بسیاری مواقع بیان آن از طریق کلمات مشکل است، با خلق مجسمه ها با زبان بی زبانی بیان کرده و احساسات بیننده را برانگیخته کنند. مجسمه فیگوراتیو میتواند بسیار پیچیده باشند اما حتی هنرمندان غیر حرفه ای یا هنردوستان نیز می توانند تا حدی دور نمای سه بعدی از هر قسمت مشخص را به دست آورند. اینها همه زیبایی های مجسمه فیگوراتیو است.

مجسمه های تاریخی

ابعاد و اندازه مجسمه فیگوراتیو

این مجسمه ها در ابعاد کوچک و گاه متوسط و حتی گاهی در حد و اندازه  پیکر طبیعی و واقعی ساخته می شوند. معمولا هدف سازنده بیان حس و حالی است که در آن لحظه در ذهن او گذشته است و با ساخت این مجسمه در هر اندازه و ابعادی فقط خواسته است که حس خود را به بیننده منتقل کنند. در هر صورت، آنها وقتی این کارها را می سازند می خواهند بیننده درک خود را از هر کار داشته باشد.

مجسمه های دکوراتیو

هیچ پاسخ یا حس درست یا اشتباهی هنگام دیدن این سبک از هنر وجود ندارد. بسیاری از مجسمه ها گویای این هستند که مجسمه هر کس مخصوص خودش است. یعنی در اولین نگاه هر چیزی که در ذهن بیننده شکل می گیرد خاص خود آن فرد بوده و شاید حس و حال او با بیننده دیگر فرق کند. شاید با دیدن این مجسمه ها نتوان به واقعیت حس و حال زمان ساخت آن پی برد و به شکلی می توان گفت که فضای فکری از شکل و ظاهر مجسمه باز بوده و یک چارچوب خاص ندارد و برداشت هر کس می تواند آزاد باشد.

مجسمه بزرگ

چارچوب و روال بیان احساسات در مجسمه های فیگوراتیو چگونه است؟

بعضی از هنرمندان معتقدند که بیان احساسات هنرمند در چارچوب خلق چنین آثاری فقط بیان آن لحظه خاص و احساسات یک زمان خاص است. ولی ممکن است دیگران از این هنر برای بیان آسیب ها، دردها، اضطراب ها، فقدان یا مرهمی برای یک اتفاق دلخراش استفاده  کنند. بعضی از هنرمندان هم برای روایت یک داستان و وادار کردن بیننده به خلق یک داستان رمانتیک یا تراژیک در ذهن خود این آثار را خلق کرده و به نوعی بیننده را وادار به یک برداشت آزاد از فکر و احساس خود می کنند.

نمونه آن هنرمندی است که یک انسان تکامل یافته از حالت جنینی به حالت ایستاده را ساخته است. شاید هدف او از این کار نشان دادن روال تکامل و فر گشت باشد یا به نوعی خواسته است به بیننده القاء کند که می توان با کنار گذاشتن ترس هر چیزی را که به ذهن می رسد ساخت و با داشتن جرات کار نشدی در جهان وجود ندارد.

مجسمه تکامل

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.