Whatsapp

مشاوره رایگان

طراحی در نجاری

طراحی در نجاری

فهرست

اهمیت طراحی در نجاری و هنرهای چوبی

اهمیت طراحی در نجاری و هنرهای چوبی برای شاغلین و تکنسین های شاغل در این کار جزء ارکان و ملزومات کار محسوب می شود.‌ برای ساخت یک سازه چوبی ابتدا باید یک طرح یا نقشه اولیه در ذهن یا دست سازنده باشد تا بتواند بر اساس آن وسایل و ابزارهای لازم را به صورت تقریبی فراهم آورد. سپس کار برش در اندازه های مورد نظر را انجام دهد  و بر طبق اصول رایج درکار اقدام به ساخت سازه نماید. در سازه های کوچک و ساده شاید طراحی خاصی لازم نباشد و استاد کار بر اساس تجربیات خود اقدام به ساخت سازه نماید ولی در کار های پیچیده و بزرگ مثل طرح های اولیه یک نوع مبل جدید قطعا نیاز به یک طرح و نقشه پیاده شده روی کاغذ جزء ضروریات کار می باشد.

 طراحی اولیه در نجاری و هنرهای چوبی چه نقشی می تواند داشته باشد؟

معمولا هر نجار وقتی که قطعه ای را می بیند کیفیت پرداخت آن را محاسبه کرده و ارزیابی می کند. بنابراین وقتی نجار پیش از ساخت یک محصول این شانس را داشته باشد که محصول نهایی را ببیند قطعا باعث بالا رفتن کیفیت کار می شود. یک طراحی یا موکاپ این فرصت را به سازنده می دهد تا محصول نهایی ببیند د آن را از نظر شکل و ابعاد ظاهری مورد بررسی قرار دهد و در مورد ابعاد کار از نظر بزرگ بودن یا کوچکی طرح در مراحل ساختن و آماده کردن آن  تصمیم بگیرد.

قوانین و معیار های مختلفی برای چگونگی ساخت یک سازه چوبی در ابعاد و اندازه های مختلف وجود دارد. ولی این قوانین و فرمول ها فقط برای نزدیک کردن سازنده به طرح کلی است و استاد کار می تواند به نسبت معقول جزییات را تغییر بدهد ولی باید توجه داشت که پایبندی به طرح اولیه می تواند باعث بالارفتن کیفیت کار و مقبولیت آن شود.

 

اهمیت طراحی در نجاری و هنرهای چوبی

نقش فرمول ها و اعداد در شکل گیری  سازه های چوبی

مفهوم عدد یا فرمول که از گذشته به شکل یک نیرویی جادویی  در ذهن افراد مختلف نفوذ کرده است و آن ها را به این باور رسانده است که این روال می تواند کیفیت کار را تضمین کند. ولی یک آدم واقع بین باید به این نکته توجه کند که استفاده از این فرمول ها و اعداد تقریبا تاثیر نسبی در مراحل کار دارد و هدف از آن ها کمک به بالا رفتن کیفیت و زیبایی کار می باشد و نسبت های که در طراحی های اولیه ارائه می شود به صورت تقریبی بوده و گذاره های که به این وسیله ارائه می شود ممکن است بهترین نسبت برای قراردادن قطعات چوب در کنار هم نباشد.

در کار عملی و در زمان ساخت سازه است که می توان به درک مناسبی از شرایط قرار گرفتن قطعات چوب و شکل گیری یک سازه چوبی دست پیدا کرد و ممکن است که در برخی از مواقع در صورت صلاح دید، نجار به این نتیجه برسد که برای زیبایی کار باید تغییراتی بر خلاف طرح و نقشه اولیه کار در جزییات آن داده شود. اگر از طرح و نقشه برای ساخت سازه های چوبی به صورت سری سازی و به شکل کلی استفاده شود یک مبنا و اندازه کلی و مشخص در نظر گرفته می شود و تمام سازه های آن سری ساخت بر اساس آن معیار ساخته می شود که خریداران و مصرف کنندگان باید برای استفاده خود را با آن شرایط هماهنگ کنند.

ولی اگر اندازه ها و نوع کار را مشتری مشخص کند و روش ساخت به صورت سفارشی باشد، ممکن است برای یک سازه فرمول، نقشه و طرح مشخصی که از قبل طراحی شده وجود داشت باشد ولی اندازه، ابعاد و شکل ظاهری کار را شرایط محل قرارگیری یا نصب سازه با توجه به خواست سفارش دهنده شکل بدهد و ممکن است به این ترتیب ابعاد، اندازه های سازه و شکل ظاهری آن با شرایط اولیه طراحی سازه بسیار متفاوت باشد.

اهمیت طراحی در نجاری و قالب بندی اولیه برای ساخت سازه های چوبی

طراحی اولیه برای ساخت سازه های چوبی نسبتا بزرگ و پیچیده می تواند نقشی اساسی در زیبایی و ظرافت کار داشته باشد. معمولا در طراحی های اولیه برای سازه های چوبی همه ابعاد و زوایای کار بررسی شده و با محاسبات ریاضی بهترین اندازه ها و ابعاد برای بالا بردن کیفیت کار در نظر گرفته  شود تا هم زیبایی ظاهری کار محفوظ بماند و هم میزان دوام و استحکام کار بنابر شرایطی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد افزایش یابد تا سازه از ماندگاری و دوام مناسبی برخوردار گردد‌.

همچنین طراحی اولیه می تواند مشخص کند که برای ساخت یک سازه مشخص از چه نوع چوبی با چه بافتی می توان استفاده کرد چون نوع چوب که بافت نرم یا سختی داشته باشد می تواند در نقاشی و پوشش دهی چوب تاثیر بسزایی داشت باشد همچنین بعضی از بافت های چوب از مقاومت بالاتری در برابر نم، رطوبت و حتی حرارت برخوردار بوده و برای جاهایی که از نظر شرایط در حد نرمال و مناسب نیستند استفاده شود.

حتی طراحی اولیه می تواند بر اساس اندازه گیری به شکل فرمول های ریاضی مشخص کند که  برای بالا بردن مقاومت محل اتصال قطعات چوب از چه نوع وسایلی مثل پیچ، میخ، پرچ، چسب و … استفاده شود، تا عمر سازه افزایش پیدا کند.‌

 

 هنرهای چوبی

 انواع سازه های چوبی برای طراحی در نجاری

سازه های چوبی دارای تنوع بالایی هستند که برای ساخت آن ها باید طراحی مناسب با نوع سازه،  شرایط نصب و شکل قراری گیری آن ها به طور مجزا مورد بررسی و محاسبه قرار گیرد. بطور کلی با توجه به استفاده گسترده ای که از مصالح چوبی در زندگی امروزه بشر می شود، سازه های زیادی در صنعت چوب وجود دارند که می توان به مواردی که در ادامه می آید اشاره کرد:

  • سازه های چوبی دکور
  • سازه های چوبی تزیینی
  • ساخت و نصب کفپوش های منازل و ساختمان ها با توجه به شرایط و استحکام آنها
  • ساخت انواع نرده های چوبی که برای حفاظت و زیبایی محیط ساخته می شوند
  • ساخت انواع درب های چوبی منازل
  • ساخت چهارچوب ها و پنجره های چوبی
  • ساخت انواع مبلمان و میز های چوبی مختلف
  • ساخت انواع آلاچیق های چوبی در فضای باز
  • ساخت انواع ماکت ها و عروسک ها
  • ساخت انواع کابینت ها و وسایل آشپزخانه
  • ساخت انواع کمد ها و کتابخانه ها

طراحی در نجاری و هنرهای چوبی می تواند نقش مهمی در زیبایی و بالارفتن کیفیت کار داشته باشد و هرچه ساخت و نصب انواع سازه های چوبی از طراحی اولیه بهتری برخوردار باشد قطعا باعث زیبایی و ظرافت کار می شود.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.