Whatsapp

مشاوره رایگان

شستشوی کالای خواب

شستشوی کالای خواب

فهرست

نظافت و شستشوی کالای خواب

کالای خواب شامل وسایلی مانند تشک، رو تختی، بالشت، ملحفه، پتو و لحاف است. لوازم نام برده جز وسایل اولیه برای یک خواب نسبتا آرام و راحت هستند. بنابراین بدون هر کدام از آن ها ممکن است تا حدودی انسان معذب شده و کلا یا بطور متناوب زمان خوابش دچار اختلال شود. همچنین لوازم خواب وسایلی هستند که انسان بخشی از زندگی‌ یعنی زمان خواب با آن ‌ها در ارتباط است پس باید بدانیم که مراقبت، نگهداری و حفظ اصول بهداشتی و تمیزی و شستشوی کالای خواب بسیار با اهمیت است.

علت و اهمیت شستشوی کالای خواب

خوب است  بدانیم اگر بخشی از پتو یا بالشت خود را در مقیاس کوچکتر مثلا زیر میکروسکوپ نگاه کنیم.  تعدادی زیادی از ذرات و موجودات ریز را خواهیم دید که قطعا با دیدن این تصاویر میکروسکوپی که میکروب و آلوده گی هستند حس بدی به ما دست خواهد داد! این موجودات ریز و ‌میکروسکوپی از سلول های مرده پوست تغذیه می کنند.

همچنین تعرق اندام های انسان می‌تواند محیطی مرطوب و مناسب را برای رشد انواع قارچ‌ها فراهم کند که هم باعث کثیف شدن، هم بوی بد جای خواب می شود.برای برطرف شدن این مشکل باید وسایل خواب بطور کلی یا جزیی به صورت متناوب و در دوره های زمانی مشخص شستشو و تمیز شود.

در چه دوره زمانی باید وسایل یا کالای خواب را شستشو کرد

هرچه دوره زمانی شستن کالای خواب نزدیک تر باشد مناسب تر است ولی به دلیل اینکه این کار از نظر شستشو و خشک کردن ممکن است کار سخت و زمانبر باشد و هر کس چنین فرصت و شرایطی نداشته باشد، بهتر است دو هفته یک بار یا ماهی یک بار نسبت به شستن ملحفه ها، لحاف، پتو، تشک و روبالشتی  اقدام کرد. این فاصله زمانی هم آلودگی و کثیفی ها را از سطح  لوازم خواب برطرف می کند و هم شرایط خوابیدن را برای ما بهتر می شود.

در هر صورت ممکن است چربی و تعرق بدن از رویه ها و ملحفه ها عبور کرده و به رویه اصلی و داخل بافت کالا های خواب نفوذ کرده باشد که بر اساس شرایط و وضعیت زندگی می توان هر سه ماه، هر شش ماه، یا در نهایت سالی یک بار نسبت به شستشوی کالای خواب اقدام کرد تا بوی بد یا کثیفی این لوازم باعث نامطلوب شدن شرایط خوابیدن نشود.

نحوه صحیح شستشوی کالای خواب – ملحفه ها

ملحفه و کالا های خواب را هم می توان با دست و هم ماشین لباس شویی شستشو کرد. ولی شستن این وسایل با ماشین لباسشویی مطمئن تر است چون موادی که در پودر های ماشین لباس شویی بکار برده می شود، خیلی قوی تر از پودرهای دستی بوده و همچنین در شستشوی این لوازم با دست ممکن است، به دلیل عدم آبکشی صحیح و سنگین بودن وزن کالاهای خواب پس از خیس شدن به خوبی نتوان کف و مواد شوینده را از مغز و بافت این وسایل خارج کرد. که در نتیجه این امر باعث آلرژی و ایجاد حساسیت های پوستی می شود. بنابراین اگر به هر دلیلی امکان استفاده از ماشین لباسشویی وجود ندارد. باید حتما چندین بار عمل آبکشی را صورت بگیرد و از پودر شستشوی کمتری استفاده شود.

Bed linen

در شستن رویه و ملحفه ها برای اینکه کیفیت و تمیزی کار بالا رود باید به نکات زیر توجه کرد.

  • اولا چون ملحفه ها غالبا دارای رنگ سفید و روشن هستند با ملحفه ها و پارچه های رنگی به صورت همزمان شسته نشوند
  • پیش از شستشوی کالای خواب ابتدا لک های روی آن با مواد لازم از بین برده شود، بعد نسبت به شستشوی آن ها اقدام شود
  • ملحفه هایی که بیش از اندازه چربی بدن روی آن ها تاثیر گذاشته است باید با آب و صابون نسبت به تمیز کردن آن ها اقدان شود تا چربی آن ها از بین برود
  • همچنین برای روشن و براق کردن رنگ ملحفه های روشن باید از موادی مثل آبلیمو طبیعی استفاده کرده و بعداز آن ملحفه ها را با آب گرم آب کشی کرد
  • در زمان شستشوی ملحفه ها به وسیله ماشین لباس شویی باید به این نکته توجه کرد که برای آسیب ندیدن بافت پارچه ملحفه ها آن ها را بصورت تا شده و گرد داخل ماشین لباسشویی قرارداد تا بدین شکل از کشیدگی و تغییر شکل آن ها جلوگیری کرد.

نحوه صحیح شستشوی کالای خواب – پتوها

پتوها را باید پیش از شستشو به چند دسته تقسیم کرد، و هر کدام را با توجه به نوع بافت و مواد استفاده شده در بافت آن شست. به طور مثال پتوهای پشمی را باید با آب سرد شستشو داد و ماشین لباسشویی و خشکن را روی دور کم تنظیم کرد.

همچنین پتوهای خاص مثل پتوهای برقی و یا موهر را  برای شستشو به خشکشویی داد، چرا که شستشوی خاصی  نیاز دارند که ممکن است شستشو در حالت معمولی به آن ها آسیب برساند.

نحوه صحیح شستشوی کالای خواب – بالشت ها

بالشت ها یکی از اصلی ترین لوازم کالای خواب هستند زیرا با قرار گرفتن زیر سر علاوه بر راحت تر شدن شرایط مانع از درد گرفتن گردن نیز می شوند. ولی به دلیل آنکه وقتی سر روی بالش قرار می گیرد مهمترین قسمت های بدن که ممکن است تعرق و آب ریزش داشته باشند مانند سلول های پوست سر، گوش، بینی، چشم، و دهان تقریبا در حدود چندین ساعت در شبانه روز روی بالش قرار می گیرند و به همین دلیل بالش زود تر از دیگر کالاهای خواب کثیف و آلوده می شود.

این آلودگی ممکن است سبب تاثیر بر پوست سر و صورت مثل ایجاد قارچ ها و بیماری های پوستی و ریزش مو شود. پس باید دریک دوره زمانی کمتر مثلا هر هفته نسبت به عوض کردن رو بالش و شستشوی آن اقدام شود. چون ممکن است این تعرقات و فعل و انفعالات به درون بالش هم نفوذ کرده و باعث آلودگی در عمق آن شود. خود بالش هم باید حداقل هر ۳۰ روز یا ۹۰روز  یکبار بطور کامل شسته شود.

شستشوی کالای خواب

در انتخاب بالشت به چه نکاتی باید توجه کرد

اولین و مهمترین مسئله ای که در انتخاب بالشت باید به آن توجه کرد راحتی و مناسب بودن بافت و مغز بالشت برای راحت خوابیدن است. در مرحله بعد باید بالشتی انتخاب کرد و خرید که جنس، بافت و مغز آن این امکان را بدهد که به راحتی قابل شستشو باشد. همچنین مغز و درون بالشت با موادی پرشده باشد که به راحتی قابل شستشو و تمیز کردن بوده و نسبتا زود تر خشک شوند.

در شستشوی بالشت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

روش شستن بالشت به محتویات آن بستگی دارد. اگر در کارخانه درست نشده باشد بر اساس محتویات داخل بالشت مثل پنبه، پر، پود ، پشم و… باید شسته شود  تا بخوبی تمیز شده و بعدا مشکلی پیش نیاید.  اگر در کارخانه درست شده باشد برای شستن بالش، باید به دستورالعمل خاص یا برچسب روی آن توجه کرد.

پیش از شستشوی روبالشتی، آن را  باید تکان داد تا گرد و غبار روی آن از بین برود. و در هنگام شستن به مغز بافت پارچه نرود. برای شستشوی رو بالشتی از آب سرد استفاده شود و با درجه سرد خشک گردد. بعد از شستن روبالشتی ها حتما در هوای آزاد و نور خورشید خشک شوند چون نور خورشید برای ضد عفونی بافت پارچه مناسب است.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.