Whatsapp

مشاوره رایگان

روغن چوب همل

روغن چوب همل

فهرست

همه چیز درباره روغن چوب همل

روغن چوب همل روغنی گیاهی است که از گیاه کتان اصتحصال شده و به دلیل آنکه فقط با محلول هاردنر قابل استفاده است به آن روغن دو جزیی هم گفته می شود. برای استفاده بر سطوح چوبی باید این دو جزء با نسبت مشخص ترکیب بشوند تا یک ترکیب مناسب و اثر گذار بدست بیاید. این نوع روغن چوب بسیار شفاف و روشن است و برای پوشش انواع سازه های چوبی استفاده می شود. این نوع پوشش دهنده هم طبیعی بوده و هم می تواند از چوب و سازه در مقابل آسیب های طبیعی و غیر طبیعی بخوبی محافظت کند‌.

طریقه استفاده از روغن چوب همل چگونه است

روال استفاده از این روغن دو جزیی بدین شکل است که ابتدا باید چوب یا سازه مورد نظر بخوبی با سنباده مناسب برای آن سطح، صاف و صیقلی شود تا هیچ گونه پستی و بلندی زمختی بر سطح چوب باقی نماند سپس با بتونه مخصوص تمام درز ها و شکاف ها بطور مناسب پر شده و گرفته می شود سپس دوباره سمباده کشی شود تا پستی و بلندی ایجاد شده به وسیله بتونه کاری از بین رفته و سطح کار کاملا صاف شود.

سپس روغن همل با هاردنر که یک محلول خشک کنند است ترکیب شود تا قابل اجرا بر روی سطح چوب شود. معمولا روال پذیرفته شده و تقریبا استاندارد این کار بدین ترتیب است که میزان هاردنر ترکیبی با این نوع روغن باید نسبت ۱ به ۵ باشد یعنی به اندازه یک پنجم یا ۲۰ درصد روغن موجود باید به آن هاردنر اضافه شود تا قابلیت استفاده داشته باشد تا روغن به موقع خشک شود.

بجز این روال از نسبت ۱ به ۴ هم استفاده می شود بدین صورت که به اندازه ۲۵ درصد مقدار روغن، محلول هاردنر به آن اضافه می شود که هم قدرت خشک ‌کنندگی روغن بر روی سطح چوب را افزایش می دهد و هم میزان و درجه براق بودن ظاهر سازه چوبی را بالا می برد.

معمولا  اگر نوع و میزان ترکیب درست باشد و نحوه اجرای آن بر سطح چوب یا سازه مناسب باشد. زمان اولیه خشک شدن روغن بر روی چوب حدود ۲ تا ۴ ساعت بوده و زمان مناسب برای خشک شدن اساسی در حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت می باشد. اگر این روغن به درستی انجام شود بافت سطحی چوب را بخوبی نمایان کرده و خاصیت ضد خش و آب گریزی سطح چوب را بسیار افزایش می دهد.

روغن چوب همل

پس از اجرای روغن چوب همل چه اتفاقی روی سطح چوب می افتد.

با توجه به اینکه این نوع روغن بسیار شفاف است تمام بافت ها و گره های چوب و حتی اگر لکه ای از قبل روی چوب وجود داشته باشد هویدا می شود. بنابراین برای ارائه یک کار تمیز و با کیفیت باید به خوبی سطح چوب تمیز، صیقلی و به صورت مناسب پرداخت شود تا هیچ لکه و ضایعه ای روی سطح چوب باقی نماند چون اگر قبل و در حین اجرای کار دقت لازم انجام نشود ممکن است باعث افت شدید کیفیت کار بشود که کار دوباره کاری آن هم زیاد جالب نخواهد بود و اگر روی روال کار انجام بشود پس از خشک شدن کار سطحی زیبا و روشن باقی خواهد ماند.

روغن همل می تواند بر روی انواع ظروف و سازه های چوبی اجرا شود و سطحی که پس از اجرا به دست می آید. نه خیلی براق و نه خیلی مات است. چیزی در حالت بینابین است که اصالت و زیبایی چوب را به بهترین شکل نمایان می کند.

روغن همل چند طیف رنگ دارد و چگونه می توان آن را اجرا کرد؟

روغن دو جزیی همل دارای ۱۶ طیف رنگ است و مهمترین مزیت آن این است که تمام این طیف های رنگ از قابلیت ترکیب با هم برخوردار می باشند. یکی از ویژگی های روغن همل که آن را در میان انواع پوشاننده متمایز می کند.

نحوه اجرا و انجام آن بسیار ساده بوده و به کاربر حرفه ای و ابزار آلاتی مثل پمپ باد و پیستوله نیاز ندارد و هرکس با داشتن مقدار حوصله و تجربه بنا بر سلیقه و راحتی کار می تواند با استفاده از یک کاردک و قلمو یا حتی در صورت نبودن این ابزار ساده با استفاده از یک پارچه تنظیف و تکه تکه کردن آن نسبت به اعمال و اجرای روغن همل بر روی چوب اقدام کند.‌

استفاده از روغن چوب همل برای چه سازه های چوبی مناسب است؟

استفاده از روغن همل برای تمام سازه های چوبی که به هر دلیل از رنگ های پوشاننده برای آن ها استفاده نمی شود مناسب بوده و می تواند با نمایان کردن بافت چوب زیبایی کار را بالا ببرد. اما به دلیل آنکه این نوع روغن محصولی گیاهی و طبیعی است برای رنگ آمیزی سازه های مرتبط با نیازهای غذایی و وسایلی که از نزدیک با بدن انسان در تماس می باشند مناسب می باشد. وسایلی از جمله کاسه های چوبی ، فنجان و … البته باید به این نکته توجه کرد که ریخت مایعات خیلی داغ در ظروف چوبی که با رنگ همل پوشش داده شده اند زیاد مناسب نبوده و توصیه نمی شود.

ویژگی های رنگ همل

  •  حفاظت نسبتا بالا از بافت های سطحی چوب.
  • باعث زیبایی چوب و نمایان شدن بهتر بافت سطحی چوب می شود.
  • مقاومت چوب را در مقابل انواع خش و هر نوع سایشی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد.
  • بشکل بسیار خوبی مانع از نفوذ آب و نم به درون بافت داخلی چوب می شود.
  • به دلیل طبیعی بودن با محیط زیست بسیار سازگار و هماهنگ بوده و هیچگونه عوارض برای بدن انسان و طبیعت ندارد.
  • این نوع روغن دارای VOC در حد صفر در صد است به این معنی که  این نوع رنگ یا روغن گیاهی عاری از هر گونه مواد عالی فراری می باشد.

نکته ای را که در هنگام رنگ آمیزی سازه های چوبی با روغن همل باید به آن توجه کرد این است که مغز چوب نباید رطوبت بالایی داشته باشد. چون به مرور با انتقال این رطوبت به سطح باعث افت کیفیت و کار آیی روغن همل می شود. بطور معقول برای انجام این کار باید رطوبت چوب در حدود ۱۲درصد باشد تا مشکلی و اختلالی در کار ایجاد نشود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.