Whatsapp

مشاوره رایگان

راه اندازی کارگاه نجاری خانگی

راه اندازی کارگاه نجاری خانگی

فهرست

سوالی است که ممکن به ذهن افراد علاقمند به چوب برسد، خیلی از افراد با وجود علاقه ای که به نجاری و کار با چوب دارند یا حتی دوره های کار آموزی این حرفه را گذرانده اند، به دلیل نداشتن جا و مکان امکان ایجاد کارگاه را نداشته و مجبور می شوند برای ادامه زندگی به کارها و مشاغل دیگری روی آورند. ولی باید به این نکته توجه داشت که خیلی از هنرمندان  و علاقمندان فعال در صنعت چوب به دلیل نداشتن توان برای محیا کردن کارگاه های چوب نا امید نشده و از حداکثر ظرفیتی که در فضا های اطراف خود داشته اند استفاده کرده و با راه اندازی کارگاه های کوچک خانگی توانسته اند در آمدهای خوبی به دست بیاورند.

برای راه اندازی یک کارگاه نجاری خانگی باید به چه نکاتی توجه داشت؟

برای راه اندازی یک کارگاه نجاری خانگی ابتدا به این نکته توجه شود که باید رشته ای از صنایع چوب برای فعالیت انتخاب شود که به فضای کوچک و جمع و جوری برای فعالیت نیاز داشته باشد و خرید و تهیه لوازم مورد نیاز آن گران و جا گیر نباشد. مثل کارهای چوبی ظریف و کوچک مانند معرق کاری ، منبت کاری، پیپ سازی و …

در چه مکان هایی می توان کارگاه های نجاری خانگی را راه اندازی کرد؟

با توجه به شرایط زندگی امروزی که خانه ها یا به شکل آپارتمانی یا ویلای هستند باید شرایط ایجاد کارگاه های خانگی و فضاهایی که می توان در این خانه ها برای این کار در نظر گرفت به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به شرایط، نسبت به درست کردن کارگاه های نجاری خانگی اقدام شود.

راه اندازی کارگاه های نجاری خانگی درخانه های آپارتمانی

برای کار با چوب و ایجاد کارگاه های خانگی در محیط های آپارتمانی باید به سراغ کارها و رشته هایی از صنایع چوب رفت که فعالیت در آن ها سرو صدای کمتری دارد در فضاهای آپارتمانی معمولا برای انتخاب محل کارگاه یا رشته فعالیت در صنایع چوب انتخاب های محدودی وجود دارد چون فضا کوچک است و سرو صدا می تواند موجب آزار و اذیت دیگران شود. اولین انتخاب در این فضا ها ، ممکن است انتخاب یکی از اتاق های خواب برای این کار باشد که ابتدا باید این اتاق از کلیه وسایل زندگی روزمره تخلیه شود تا وسایل آسیب نبینند و بعد در آنجا فعالیت های نجاری خانگی با رعایت نکات ایمنی شروع شود. اگر فرد علاقمند به ایجاد کارگاه نجاری خانگی موفق به استفاده از اتاق خواب نشود باید در صورت محیا بودن شرایط این کار را حتی المقدور پارکینگ انجام دهد که در صورت موافقت همسایگان فضایی کوچک و اتاق مانند با چوب برای این کار ایجاد کند و یا در پارکینگ شخصی البته با موافقت همسایگان این کار انجام گیرد چوب اگر فضا بسته نباشد ممکن است گردو خاک موجب آزار و اذیت همسایگان شود.

کارگاه نجاری خانگی در آپارتمان

کارهای چوبی ظریف مناسب فضای آپارتمانی

البته در فضا های آپارتمانی با جلب رضایت همسایگان می توان این کار را در فضای پشت بام هم انجام داده و از اتاق خرپشته برای نگهداری ابزار آلات استفاده نمود و کارهای برش کاری و سنباده زنی که گرد و خاک دارد در پشت بام انجام شود. در فضاهای آپارتمانی کارهای چوبی ظریف و کم سرو صدا مثل جوهرات رزینی، معرق کاری، ماکت سازی، مشبک کاری، خاتم کاری و … را می توان در صورت فراهم بودن شرایط انجام داد.

ایجاد کارگاه های نجاری خانگی در خانه های ویلایی

خانه های ویلایی به دلیل ساکنین کم از فضاهای بیشتری برای راه اندازی کارگاه های نجاری خانگی برخوردار هستند. در فضای خانه های ویلای می توان شرایط را برای ساخت سازهای بزرگ تر هم محیا نمود و محدوده فعالیت و کار را به ساخت وسایل ظریف و کوچک محدود نکرد. البته در این فضا ها هم  باید مراقبت لازم به عمل بیاید که سرو صدا باعث آزار و اذیت دیگران نشود. برای این چنین کاری باید از دستگاه های کوچک مانند اره فلکه میزی، رنده میزی، گندکی میزی و اره میزی کوچک استفاده شود تا هم بتواند کار راه انداز باشد و هم سرو صدای زیادی ایجاد نکند. این نوع دستگاه های به دلیل اندازه و قابلیت های خوبی که دارند مناسب برای کارگاه های کوچک و خانگی می باشند با برق خانگی به راحتی کار می کنند و نیاز به برق سه فاز و صنعتی ندارند و کار با آنها فشار زیادی به سیستم برق خانگی وارد نمی کند.

 

کارگاه نجاری خانگی در خانه های ویلایی

چه دستگاه های برای کارگاه های نجاری خانگی مناسب هستند؟

در کارگاه های خانگی به دلیل محدود بودن فضا ها باید حتی المقدور از دستگاه های برقی کوچک و قابل جابجایی استفاده شود چون دستگاه های بزرگ نجاری به دلیل میزان سرو صدا و مصرف انرژی زیاد ممکن است موجب اختلال در سیستم برق کشی فضاهای مسکونی شود و سرو صدای زیاد موجب آزار و اذیت دیگران گردد. به دلیل کارگاه های خانگی تقریبا نیم موقت هستند جابجایی دستگاه های بزرگ ممکن است سخت و مشکل باشد همچنین به دلیل آنکه در کارگاه های کوچک خانگی تولید صنعتی محصولاتی مثل مبلمان و .. وجود ندارد، ابزار های کوچک هم می تواند جوابگو باشد. برای مثال بجای استفاده از اره فلکه ۶۰ اینچ برای برش دادن چوب می توان از اره های فلکه ۸ یا ۱۰ اینچ استفاده کرد. باید توجه داشت که همان قابلیت برش چوب  با اره فلکه ۶۰ اینچ در اره فلکه ۸ یا ۱۰ اینچ هم وجود دارد فقط ممکن است قدرت و سرعت آن تا حدودی کمتر باشد که به دلیل شرایط محدود کارگاه های خانگی می تواند جوابگو باشد. از وسایل مناسب برای کارگاه های نجاری خانگی می توان به مواردی که در ادامه می آید اشاره کرد،  منتهی باید توجه داشت که همه این ابزارها و وسایل برای یک کارگاه خانگی لازم نیست و باید ابزار های مناسب با توجه به کاری که قرار است انجام شود تهیه گردد.

نمونه هایی از ابزارهای مورد نیاز نجاری

از ابزارهایی که ممکن است برای کارگاه های خانگی تهیه و بکار گرفته شود می توان به اره فلکه مینیاتوری نجاری، رنده میزی نجاری، گندگی رو میزی نجاری، اره میزی نجاری، اره فارسی بر نجاری، اره عمود بر چکشی، اور فرز، دریل برقی، گیره دستی، کمپرسور هوا، منگنه کوب و میخ کوب، مکنده گردو غبار، اره گرد دستی، تراز، مداد، چسب چوب، چکش، میخ، پیچ، متر، انبر دست، انواع پیچ گوشتی چهارسو و دوسو، میخ کش، گونیا، جعبه ابزار و … را شامل  کرد، که ممکن است با توجه به نوع کار وسایل دیگری هم به این لیست اضافه شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.