Whatsapp

مشاوره رایگان

دلایل سفیدک زدن چوب

دلایل سفیدک زدن چوب

فهرست

دلایل سفیدک زدن چوب

سفیدک زدن چوب از مواردی هست که به شدت کیفیت کار را پایین می آورد و به همین دلیل مشکلاتی را در سازه های چوبی ایجاد می کند. در این مجله ما تصمیم گرفته ایم به بررسی دلایل این مشکل بپردازیم. اگر شما نیز تمایل به کسب اطلاعات مفیدی در رابطه با دلایل سفیدک زدن چوب دارید، لطفاً ما را تا انتها راهنمایی کنید.

به چه دلایلی چوب سفیدک می زند؟

یکی از مشکلات بزرگی که ممکن است در زمان رنگ کاری چوب یا تقریبا پایان کار بوجود بیاید و کیفیت کار را پایین بیاورد سفیدک زدن چوب است. سفیدک زدن چوب معمولا در نیم پولیستر بیشتر در جاهایی از زمینه کار بوجود می آید که زنگ شره کرده باشد و مثل قطرات اشک بصورت برجسته خود را نشان می دهد. یا ضخامت لایه  رنگ‌ پرداخت شده ء روی چوب بیش از اندازه کلفت شده باشد و به زبان ساده از حد استاندارد عبور کند.

به غیر از موارد اساسی و اصلی  که عنوان شد ممکن است در هنگام مراحل انجام رنگ کاری و آماده  سازی کار مشکلاتی ایجاد شده باشد و وسایل مورد استفاده دچار نقص و کمبود شده باشند که باعث سفیدک زدن چوب بشود. همچنین بر اساس تجربیات صاحب نظران مشکل سفیدک زدن چوب ممکن است در نقاشی چوب به شکل های پلی استر، کیلر،سیلر، تمام پلی استر و پلی اورتان هم بوجود بیاید. از مشکلات و دلایلی که می تواند باعث سفیدک زدن چوب شده و باعث پایین آمدن کیفیت کار  شود می توان به موارد زیر اشاره کرد  که در صورت توجه و دقت نظر می شود مانع از ایجاد این مشکلات و سفیدک زدن چوب شد.

  • کیفیت نامناسب تینر سلولزی از دلایل سفیدک زدن چوب

در انواع نقاشی روال کار بر این است که برای شل و قابل استفاده نمودن انواع پوشش رنگ شیمیایی از حلال ها و تینرهای معمولی و فوری استفاده می شود. به همین دلیل برای استفاده از تینر و حلال باید به تاریخ تولید روی آن توجه شود که به دلایل مختلف شاید زیاد دقیق و درست نباشد و معمولا تولید کنندگان با چند ماه اختلاف تاریخ تولید را بر روی ظروف تینر درج کرده و یا اصلا از درج تاریخ تولید امتناع می کنند تا خرده فروشان با مشکل فروش سر موقع مواجه نشوند و در صورت گذشتن تاریخ تولید مجبور به عودت کالا به تولید کننده نشوند. به این ترتیب ممکن است کیفیت حلال مناسب نباشد موجب اختلال در روند کار و سفیدک زدن چوب  شود.

برای اطمینان از کیفیت و طولانی نبودن تولید تینر از روش تجربی می توان استفاده کرد. بدین منوال که انگشت سبّابه و شصت را به تینر فوری آغشته کرده و بهم مالیده می شود اگر تینر زود خشک نشد و حالت چربی بین دو انگشت بوجود آمد تیتر نا مرغوب بوده و نباید مورد استفاده قرارگیرد.

اگر تینر زود خشک شد و سفیدک روی انگشتان ماند بازهم تینر نا مرغوب بوده و نباید استفاده شود. اگر تینر زود خشک شد و سفیدک بعد از چند لحظه از بین رفت کیفیت تینر فوری مرطوب است و باید استفاده شود. اگر تینر حالت مرطوب داشته باشد و آب زیادی در آن باشد بازهم نشانه نا مرغوب بودن تینر است. روش های گفته شده برای اطمینان از کیفیت تینر کاملا تجربی بوده و در کارهای تجربی درصد اشتباه ممکن است به تناسب فرد اجرا کننده کم و زیاد شود.

از بین بردن سفیدک چوب

  • ضعیف بودن هاردنر یا خشک کن از دیگر دلایل سفیدک زدن چوب

رنگ نیم پلی استر تقریبا رنگی دو جزیی می باشد یعنی نیم پلی استر برای خشک شدن نیاز به ماده ای بنام هاردنر دارد. هاردنر یا خشک کن اگر نا مرغوب بوده و کیفیت آن پایین باشد ممکن است موجب سفیدک زدن چوب شود یا احیاناٌ اگر فاسد باشد نیم ملی استر خشک نشده و حالت چسبناک پیدا می کند که می تواند مقدمه سفیدک زدن چوب باشد.

  • استفاده از پوشش های رنگ تاریخ گذشته

در خرید رنگ های شیمیایی چوب باید به این نکته توجه کرد که ممکن است رنگ های تاریخ گذشته مثل پلی استر، نیم پلی استر، سیلر و‌کیلردر صورت تاریخ گذشته بودن از نظر ظاهری مشکلی نداشته باشند. ولی باید توجه داشت که گذشت زمان طولانی از تولید کالاهای شیمیایی ممکن است باعث افت کیفیت آن ها شده و در صورت استفاده موجب اختلال در کار شود. مثل سفیدک زدن سطح چوب در این نوع از رنگ ها.

  • وجود رطوبت در هوا از دلایل سفیدک زدن چوب

وجود رطوبت زیاد هوا در زمان پاشیدن رنگ های براق مثل پلی استر می تواند موجب سفیدک زدن چوب شود و در جایی که این نوع از رنگ آمیزی انجام می شود باید دما در حدود ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد باشد تا مشکلی برای کار پیش نیاید و کار بدرستی انجام شود. همچنین باید به این نکته توجه داشت که استفاده از وسایل گرمایشی گاز سوز در این مرحله به هیچ وجه برای بالا بردن دما توصیه نمی شود.

  • از دلایل سفیدک زدن چوب ، خشک نشدن رنگ زیرین هم می باشد

در زمان پاشیدن انواع پلی استر باید به این نکته توجه داشت که بهتر است رنگ زمینه زیرین به خوبی خشک شده باشد چون اگر لایه رنگ زیرین مرطوب باقی بماند و یا نزدیک به مرحله خشک شدن باقی مانده باشد و بخارات آن بخوبی خارج نشود ممکن است بخار در لایه زیرین رنگ بماند و موجب لک و سفیدک زدن چوب در زیر رنگ رویه شود.

  • پاشیدن رنگ بیشتر از حد مطلوب

پاشیدن  بیش از اندازه رنگ های از جنس پلی استر می تواند موجب کند شدن روند خشک شدن رنگ و به طبع آن سفیدک زدن چوب بستر کار شود. هم چنین پاشیدن بیش از اندازه این نوع از رنگ ها بر روی هم می تواند در طولانی مدت موجب ترک خوردگی و شکنندگی سطح رنگ شود که ظاهر کار را نا موزون و زشت می کند.

 

سفیدک زدن چوب

چگونه می توان سفیدک ایجاد شده روی چوب را برطرف کرد؟

بعد از آنکه سفیدک روی سطح چوب شکل گرفت ابتدا باید صبر کرد شاید سفیدک خودبخود از بین رفته و حذف شود. ولی اگر این اتفاق نیفتاد باید ابتدا یک دست سمباده ۲۲۰ یا ۴۰۰ روی چوب کشیده شود و دوباره یک دست پلی استر یا نیم پلی استر با کیفیت و مناسب روی چوب زده شود تا مشکل رفع گردد.

نقاشی چوب یک کار ظریف و هنرمندانه است که اگر با صبر و حوصله انجام نشود ممکن است موجب لطمه دیدن کار شده و بسرعت موجب آزار بیننده شود. پس در کارهای چوبی از زمان آماده کردن چوب تا ساختن سازه چوبی تا زمان نقاشی و رنگ آمیزی باید نهایت توجه و دقت بکار برده شود تا کیفیت کار افت نکرده و طراوت و تازگی در بافت و ظاهر سازه چوبی بخوبی برای بیننده ملموس و قابل مشاهده باشد.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.