Whatsapp

مشاوره رایگان

دایره ای بریدن چوب

دایره ای بریدن چوب

فهرست

چگونه چوب را دایره ببریم

چه در گذشته و چه در حال حاضر یکی از مشکلاتی که ممکن است نجارها و کسانی که کارشان در ارتباط با چوب است با آن مواجه شوند، دایره ای بریدن چوب می باشد. برش دایره ای چوب اگر دقیق و اصولی انجام نشود ممکن به هیچ وجه ممکن از نظر دیداری  مورد پسند بیننده واقع نشود.

هر چند امروز انواع مختلف گردبر وجود دارد. ولی ممکن است به هر دلیلی گردبر برای برش دایره ای با شکل، اندازه و ابعاد خاصی در دسترس نباشد و موجب مختل شدن کار گردد. در چالش بزرگ در برش دایره ‌ای، گرد بریدن چوب با دقت بالا و بدون هیچگونه خطایی است.

برش چوب به شکل دایره را می ‌توان با ابزارهای مختلفی انجام داد. به همین خاطر نجارها و استاد کاران این حرفه بیکار ننشسته و با روش ها و ترفند های مختلف درصدد رفع و مرتفع کردن این چالش بر آمده اند. ما در ادامه مطالب قصد داریم برخی از روش ها را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

برش دایره ای چوب با استفاده از مته گردبر متغیر

مته گردبر متغیر یکی از ابزارهای موجود در بازار است که برای برش چوب به شکل گرد و دایره ای مورد استفاده قرار میگیرد. در روش استفاده از مته گردبر معمولا روال کار بدین صورت است که مته مورد نظر در مرکز دریل قرار داده می شود. سپس تیغه های برش با استفاده از اهرمی درجه بندی شده در امتداد مته قرار می گیرد.

پس از مشخص شدن مرکز دایره و قرار دادن مته دریل در مرکز دایره، تیغه ها بنابر درجه بندی مشخص شده بر روی اهرم و اندازه شعاع دایره مورد نظر تنظیم می گردند. اکنون باید دریل با دست محکم مهار شده و همزمان دکمه فعالیت آن فعال گردد. سپس با چرخش تیغه ها چوب در امتداد مته برش خورده و با شکلی مطلوب از چوب اصلی جدا می شود.

در انجام این کار، کاربر باید توجه کند که حتی المقدور دستش لرزش نداشته باشد که موجی انحرافی سبب تاب برداشتن دایره و چوب شده و‌ باعث ناقص شدن کار شود. تنها مشکل استفاده از مته گردبر متغیر این است که دست کابر برای بریدن چوب به شکل دایره در هر قطر و انداره ای باز نیست و پیش بینی لازم برای رفع چنین مشکلی برای این ابزار گردبر نشده است. همچنین استفاده از این ابزار برای برش گرد در تعداد زیاد به دلیل زمان بر بودن و عدم یکنواختی توصیه نمی شود.

 

برش دایره ای چوب با استفاده از مته گردبر متغیر

استفاده از مته گردبر برای دایره ای بریدن چوب

یکی دیگر از ابزارهایی که امروزه در بازار و در دسترس تکنسین های جوب برای برش کاری به شکل دایره ای یا گردبری است، استفاده از مته های گردبر می باشد. در این روش مته گردبر در حفره مرکزی دریل نصب شده و پس از مشخص شدن مرکز دایره، سر مته در مرکز دایره قرار داده می شود. سپس اهرم روشن شدن دریل فعال شده و به این ترتیب برش انجام می شود. استفاده از مته گردبر چند ایراد و مشکل بزرگ دارد که شامل موارد زیر هستند.

مشکل اول:

مته های عرضه شده در بازار دارای اندازه های مختلف هست و بالاترین اندازه ای که در بازار موجود است تا قطر ۱۲۷ میلیمتر می باشد که برای برش دایره ای بزرگ تر مناسب نیست.

مشکل دوم:

ایراد این نوع از مته گردبر این است که برای انجام کار بر روی صفحه های چوبی با قطر کم تهیه شده اند. بنابراین برای برش چوب هایی با قطر زیاد و ضخامت بالا کارایی ندارد.

مشکل سوم:

ایراد دیگر استفاده از مته های گردبر این است که اولا مته مرکزی چوب را سوراخ کرده و دایره را تقریبا ناقص می کند و در ثانی دایره یا چوب برش خورده داخل محفظه گردبر قرار می گیرد که خارج کردن آن ممکن است سخت و وقت گیر باشد.

دایره ای بریدن چوب با استفاده از دستگاه سی ان سی

یکی دیگر از روش های برش چوب به شکل دایره ای برش بوسیله دستگاه CNC می باشد. در این روش چوب درجاتی مشخص شده قرار داده می شود و پس از تنظیم تیغه برش با توجه به اندازه و ابعاد دایره ای که قرار است بریده شود چوب برش خورده و دایره مورد نظر آماده می شود.

تفاوت برش دایره ای در این روش با روش های دیگر در کیفیت، سرعت، دقت و ایمنی کار است. به این ترتیب با استفاده از این روش می توان برش های دایره ای شکل با تعداد زیاد و بدون توجه به قطر و نوع چوب را در زمانی کوتاه آماده کرد.‌

دایره ای بریدن با cnn

دایره ای و‌ گرد بریدن چوب با اره میزی

در روش برش چوب با استفاده از اره میزی ابتدا باید دایره با ابزار های دیگر روی چوب رسم شود. البته باید دقت داشت که در این روش رسم دقیق دایره بر روی چوب می تواند در کیفیت کار موثر باشد. پس از آن مرکز دایره به شابلون به وسیله میخ یا پیچ محکم شده و کار برای برش جوب آغاز می شود.

ابتدا با فاصله از خط حاشیه ای دایره با برش هایی قطعات بزرگ چوب با دقت کمتر جدا می شود و در مرحله پایانی سعی می شود که با دقت مسیر خط دایره در امتداد تیغه برش دستگاه قرار داده شود.

حال با چرخش چوب بر روی شابلون دایره با حداکثر کیفیت برش می خورد.

این روش برش به دلیل زمان بر بودن و احتیاج به دقت و کندی کار  برای برش دایره ای شکل مقرون به صرفه نیست و فقط در شرایط اورژانسی از این روش آن هم بوسیله استاد کار ماهر استفاده می شود.

برش دایره ای چوب با استفاده از دستگاه اور فرز

استفاده از اور فرز برای برش دایره ای چوب می تواند روش مناسبی باشد برای برش چوب به شکل دایره ای باشد. منتهی در این روش  لازم هست ابتدا شابلونی از جنس چوب، پلاستیک یا فلز فراهم شود. پس از رسم دایره انتهای شابلون در مرکز دایره  با پیچ یا میخ محکم شده و قسمت دیگر با توجه به ابعاد دایره به اور فرز متصل شده و برش انجام شود.

تفاوت و مزیت این روش به روش های دیگر فراهم بودن شرایط برای هر برش با ابعاد مختلف بدون محدودیت از نظر اندازه و قطر چوب است. ولی باید توجه داشت که در صورت قطور بودن چوب باید برش در چند مرحله و با حوصله انجام شود. تا برشی تمیز و مناسب بدست بیاید.

برش دایره ای چوب با استفاده از دستگاه اور فرز

دایره ای بریدن چوب با استفاده از اره عمود بر

یکی از روش های دیگر دایره ای بریدن چوب استفاده از اره عمود بر می باشد. برای این کار ابتدا دایره ای با ابعاد مناسب بر روی چوب رسم می شود. بعد از آن با دریل سوراخی در بیرون دایره زده می شود. بخاطر عرض کم تیغه اره براحتی داخل سوراخ قرار  می گیرد و به طرف خط دایره حرکت داده می شود. هرچند با استفاده از این روش می توان چوب را دایره ای برید ولی به دلیل ثابت نبودن اره هم تیغ اره لرزش دارد و هم دست که ممکن است موجب انحراف خط دایره شده و شکل دایره به صورت مناسب و در حد ایده آل بدست نیاید.

همچنین تیغه مخصوص چوب اره چکشی معمولاً چپ و راست زیاد دارد و همین مورد باعث لب پر شدن کار خواهد شد. لذا از این روش برای برش های دایره ای،  کار راه انداز و عجله ای استفاده می شود.

دایره ای بریدن چوب با استفاده از اره نواری

در این برش ابتدا باید یک شابلون آماده شود. بعد از آن دایره ای در ابعاد و اندازه مورد نظر بر روی چوب رسم گردد. در ادامه چوب به طریقی بر روی شابلون نصب و آماده برش به صورت چرخشی با اره نواری شود. در استفاده از این روش باید دقت داشت که برای برش دایره ای بهتر است تیغه با عرض کم روی دستگاه نصب شود تا شرایط برش بهتر گردد.

تیغه مناسب برای برش های دایره ای شکل و قوسی، تیغه با عرض ۱۰ میلیمتر است. با استفاده از این روش محدودیت چندانی برای برش چوب با قطر زیاد وجود نخواهد داشت و این کار براحتی انجام می شود. البته برای برش هایی با قطر کم باید از تیغ های باریک تر استفاده کرد که هم ممکن است خطرناک باشد و هم باعث لب پر شدن چوب شود.

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.