Whatsapp

مشاوره رایگان

تهویه هوای خانه در دوران کرونا

تهویه هوای خانه در دوران کرونا

فهرست

نکاتی برای داشتن تهویه هوای خانه در دوران کرونا

همانطور که میدانید ، غریب به یک سال و نیم هست که جهان درگیری ویروس نوظهوری به نام کروناست. ویروس کرونا، که سازمان بهداشت جهانی آن را به نام ویروس کوید ۱۹ نامگذاری کرده است، تاکنون جان هزاران نفر را در دنیا گرفته، و با جهش های پی در پی، هر روز بیشتر از گذشته بر سرعت افزایش قربانیان کرونا افزوده می گردد. طبق تحقیقات و نتایجی که توسط محققین در طی این یکسال و نیم صورت گرفته است، در حال حاضر بهترین و موثرترین راه جهت نیفتادن به دام کرونا پیشگیری می باشد که تهویه هوای خانه در دوران کرونا نیز یکی از راه حل های موثر برای پیشگیری از کرونا بشمار می رود.

در ادامه مطالب ما قصد داریم به بررسی دلایل اهمیت تهویه هوا در دوران کرونا و همچنین نحوه صحیح تهویه هوای منازل در این دوران بپردازیم.

تهویه هوای خانه در دوران کرونا

بیماری کرونا چیست؟

بیماری کرونا یک نوع بیماری ویروسی و عفونی می باشد که از طریق انتقال یکی از اعضای نوظهور خانواده بزرگ ویروس های کرونا انسان را درگیر خود می کند.

علائم ورود ویروس کرونا به بدن انسان بسته به قدرت سیستم ایمنی بدن افراد متفاوت بوده و می تواند در قالب یک سرما خوردگی ساده و خفیف تا ذات الریه شدید خود را نشان بدهد.

راهکارهای پیشگیری از درگیر شدن با ویروس کرونا چیست؟

در روزهای اولیه شیوع ویروس کرونا یا کوید ۱۹، اعلام شده که انتقال ویروس کرونا از طریق ارتباط گرفتن با بیمار و لمس کردن سطوحی که به این ویروس آلوده هستند صورت می گیرد.

محققین اعتقاد داشتند که به دلیل سنگین بودن وزن ویروس کرونا نسبت به دیگر ویروس های هم خانواده خود، نمی تواند در هوا معلق بماند و به همین سبب نداشتن ارتباط با بیمار کرونایی، رعایت حد و نصاب فاصله اجتماعی و خودداری از لمس کردن اشیا عمومی موثرترین راهکار پیشگیری از درگیر شدن با ویروس کرونا تلقی شده و احتمال انتقال کرونا از طریق جریان هوا بسیار ضعیف بود.

اما نتایجی که پس از یک سال و نیم درگیری انسان و کادر پزشکی و درمانی همه کشورهای دنیا با این ویروس، حاصل شده است، نشان می دهد ویروس کرونا در محیط بسته و بدون تهویه هوا، مانند محیط منازل قابل انتشار می باشد. به همین سبب هست که درگیری خانواده گی با این ویروس بسیار شایع و رایج می باشد.

بنابراین باید تهویه مناسب هوای منزل را در کنار دیگر موارد پیشگیری از مبتلا شدن به کرونا قرار داده و راهکارهای مناسب با آن اندیشید.

تهویه هوای خانه در دوران کروناالبته علاوه بر موارد ذکر شده، گزینه های دیگری نظیر شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون، مصرف مایعات گرم و ویتامین C، گرفتن جلوی دهان هنگام سرفه و عطسه کردن، ماندن در خانه و استفاده از ماسک به هنگام خروج ضروری از منزل نیز از موارد بسیار توصیه شده جهت پیشگیری از گرفتار شدن به ویروس کروناست.

 

 

نحوه صحیح تهویه هوای خانه در دوران کرونا به چه صورت هست؟

از آنجایی که شناسایی راه های انتقال کرونا بر شدت کنترل این بیماری بسیار موثر می باشند، محققان، تحقیقات گسترده ای در باره انجام داده اند و هنوز هم تمامی گزینه های احتمالی درگیری با این ویروس را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهند. تا به دین شکل بتوانند بهتر و راحتر سرعت انتقال این ویروس را کنترل کنند.

همانطور که در مطالب قبلی نیز اشاره کردیم، انتقال ویروس کرونا در مکان های بسته و بدون تهویه سالم هوا طی تحقیقات صورت گرفته به اثبات رسیده است. بنابراین جهت کنترل و پیشگیری از گرفتاری همه اعضای خانواده و عزیزان به این ویروس توصیه می شود، تهویه هوای خانه در دوران کرونا به درستی انجام گیرد.

تهویه هوای خانه در دوران کرونا

محققین کشورمان در خصوص انتقال ویروس کرونا توسط آئروسل یا همان  آلاینده های هوا معتقد هستند که بدون استفاده از ماسک حتی با رعایت فاصله گذاری اجتمایی نیز نمیتوان در برابر این ویروس خود را ایمن کرد.

زیرا وزن قطر آئروسل ویروس کرونا کمتر از قطر آئروسل ذرات هوا بوده و به همین سبب ذرات هوا منجر به جابجایی و انتشار بیشتر آن می شوند. دلیل تایید لزوم استفاده از ماسک هنگام خروج ضروری از منزل نیز به خاطر همین موضوع هست.

شایان ذکر هست که انتشار ویروس کرونا از طریق جابجایی ذرات هوا در محیط های بسته و بدون تهویه همچون فضای منزل بسیار بیشتر از فضای باز می باشد. بنابراین توصیه می گردد بهترین تمهیدات در این باره اندیشیده شوند.

هر چند که در حال حاضر خانه امن ترین مکان برای حفاظت خود از ویروس کروناست. اما با این حال اگر یکی از اعضای خانواده به ویروس کرونا مبتلا بشود، احتمال درگیری سایر اعضا نیز بسیار بیشتر خواهد بود که برای پیشگیری از این امر اولین و موثرترین پیشنهاد تهویه هوای خانه در دوران کرونا هست.

جهت تهیه مناسب منزل در این دوران گزینه های زیر پیشنهاد می گردند.

۱- باز گذاشتن پنجره ها و درب خانه به دفعات مکرر در طی ساعات روز به مدت چند دقیقه،  این امر سبب تهویه طبیعی هوای خانه می شود

پنجره آکاردئونی

۲- محاسبه مدت زمان باز ماندن درب و پنجره جهت تهویه طبیعی هوا بسته به مساحت و تعداد افراد خانواده متغیر بوده و هر چقدر تعداد و مساحت بیشتر باشد به طبع آن باید دفعات و زمان تهویه هوا نیز بیشتر شود.

۳- حداقل و حد اکثر تهویه هوا در هر ساعت، ۲ الی ۶  بار می باشد.

۴- باز کردن پنجره های مقابل هم در ساختمان، در صورت باز کردن پنجره های مقابل هم در یک ساختمان حدود ۹۰ درصد از هوای منزل به مدت ۵ دقیقه باز ماندن تعویض می گردد.

۴- استفاده کردن مداوم از فن های مکشی موجود در سرویس های بهداشتی

۵- استفاده از سیستم تهویه مکانیکی

۶- استفاده از سیستم سرمایشی کولر در فصل تابستان

۷- استفاده از دستگاه های تسویه کننده هوای مجزا و مجهز به فیلتر ذرات به صورت مداوم

۸- قراردادن مقداری آب در سیفون به صورت دایمی در منازل آپارتمانی.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.