Whatsapp

مشاوره رایگان

بتونه حرارتی ام دی اف

بتونه حرارتی ام دی اف

فهرست

بتونه حرارتی ام دی اف چیست؟

ام دی اف ها نیز یکی از فرآورده های چوبی هستند، ام دی اف ها تخته های فیبری هستند، که به روش خشک تولید می شوند، انواع مختلفی دارند مانند ام دی اف های خام و ام دی اف های گلاس و انواع دیگری. ام دی اف ها را پس از تولید می توانید روکش کنید، که این روکش ها علاوه بر جنبه زیبایی و تزیینی بر دوام و استحکام ام دی اف ها می افزاید، کاغذهای طرح دار را به چسبی آغشته می کنند و با فشار و حرارت زیاد این کاغذ ها روی تخته های ام دی اف پرس می کنند.بتونه حرارتی ام دی اف محصولی بسیار کاربردی با عملکردی سریع می باشد، که با استفاده از میله های نایلونی (پلی آمید ها) که در تفنگ های حرارتی قرار می گیرد ذوب شده و درزهای چوب ها را پر می کند.

بتونه حرارتی چیست؟

بتونه های حرارتی نیز یکی از انواع بتونه های مورد استفاده برای چوب می باشد، بتونه حرارتی بهترین وسیله برای پوشاندن ترک ها، جای میخ و دیگر آسیب های وارد شده به چوب می باشد، یک روش سریع برای درزگیری برای انواع چوب ها، ام دی اف ها و یا حتی سنگ ها به کار می رود، بیشترین کاربرد بتونه های حرارتی در بتونه کاری ام دی اف ها می باشد. بافت چوب ها همیشه به صورتی است که با ترک و سوراخ های طبیعی همراه است، همچنین در اتصالات بین دو چوب ممکن است درز هایی باشد، بتونه کاری نیز یکی از تکنیک های رایج برای پوشاندن این درزهاست.

بتونه حرارتی ام دی اف

مزایای بتونه حرارتی

  • سرعت بالای بتونه حرارتی : با استفاده از بتونه های حرارتی ام دی اف در کمترین زمان درزهای چوب ها و ام دی اف ها را می توان پر کرد، بعد از انتخاب رنگ میله ی مناسب را درون تفنگ حرارتی قرار می گیرد و در کم تر از ۲۰ ثانیه خشک می شود و آماده استفاده است، پس در وقت و زمان شما صرفه جویی می شود.
  • طیف رنگی متنوع بتونه حرارتی : بتونه های حرارتی ام دی اف دارای ۱۴ رنگ پر کاربردی است و این رنگ ها طرفداران بسیاری دارند و به راحتی میتوان درزهای چوب را همرنگ و متناسب با رنگ چوب پر کرد.
  • سهولت استفاده از بتونه حرارتی : در بتونه کاری با تفنگ های حرارتی هیچ گونه ابزار و یا مواد اضافی لازم نیست و برای بتونه کاری تنها میله ی بتونه لازم است.
  • غیر سمی بودن بتونه حرارتی : استفاد از بتونه های حرارتی ام دی اف هیچ گونه گرد و غباری ندارد و به همین دلیل نیازی به استفاده از ماسک و عینک نیست.

مناسب ترین بتونه حرارتی

 تا به امروز ۱۴ رنگ مختلف برای بتونه های حرارتی ام دی اف تولید شده است، که برخی از این رنگ ها نسبت به سایر آن ها پر کاربردتر هستند، که این رنگ ها  عبارتند از سیاه، بلوطی، ماهگونی و گردویی، که در پروژه های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. این رنگ ها کمک می کنند تا درز ها به صورت همرنگ و متناسب با چوب پر شوند.

این رنگ ها نقطه ذوب پایینی دارند و خیلی سریع آماده مصرف می شوند، پس به همین علت باعث سرعت بخشیدن به کار شما می شود. بتونه های حرارتی سه درجه دمایی دارند که عبارتند از ۱۴۰، ۱۶۰ و ۲۱۰ درجه سانتی گراد لازم است، بدانید میله های بتونه های حرارتی که در دمای ۱۴۰ درجه ذوب می شوند پس از سرد شدن بسیار منعطف تر می باشند. بتونه های حرارتی ۱۶۰ درجه نه به نرمی ۱۴۰ درجه می باشد و نه به سفتی ۲۱۰ درجه می باشد و حالتی میانه بین این دو را دارد. برای درز گیری کف پوش های چوبی از بتونه حرارتی با دمای ۲۱۰ درجه سانیگراد استفاده می شود، زیرا نقطه ذوب بالایی دارند و پس از سرد شدن بسیار سفت می شود، پس مناسب کار هایی است که نیاز است تحت فشار بیشتری باشند.

ابزار بتونه حرارتی ام دی اف

 بتونه های حرارتی ام دی اف هم مانند سایر دستگاه ها ابزار های مخصوص خود را دارند، مهم ترین و اصلی ترین ابزار بتونه های حرارتی تفنگ های حرارتی هستند، که قابلیت تغییر حرارت را داشته باشند و تا میله های ۱۲ سانتی متری را پشتیبانی کنند. نیازمند مغار هستیم برای برداشتن بتونه های اضافه روی سطح کار  و هم چنین بلوک سرد آلومینیومی

طرز استفاده از بتونه حرارتی ام دی اف

  •  میله پلی آمید که همان رنگ مورد نظر است، را درون دستگاه یا همان تفنگ حرارتی قرار می دهیم، سپس تفنگ حرارتی را روشن می کنیم و به دمای مورد نیاز می رسانیم.
  • باید قبل از انجام کار به این نکته توجه داشته باشیم که هر رنگ نقطه ذوب و دمای متفاوت دارد پس اگر در انتخاب دما دقت نکنیم، ممکن است در بتونه حباب ایجاد می شود.
  • پس از انجام این مراحل با تفنگ حرارتی درزها و سوراخ هارا پر می کنیم  ولی بهتر است کمی بیشتر از بتونه استفاده کنیم، که پس از نشست در سطح کار چاله ایجاد نشود.
  • سپس  بلوک آلومینیومی خود را از ۱۰ تا ۶۰ ثانیه روی بتونه فشار می دهیم تا بتونه را خنک کند، میزان نگه داشتن بلوک آلومینیومی بستگی به نفوذ بتونه دارد و در انتهای کار با استفاده از مغار اضافه بتونه را از سطح کار جدا می کنیم، کار با مغار بسیار ساده و آسان است ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که مغار باید تیز باشد.
  • در پایان کار با کشیدن یک دست سنباده نرم می توانید به کار خود جلا دهید.
  • به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است به اندازه نیاز از میله های رنگی استفاده کنید، که در کار خود صرفه جویی کنید ولی در صورت اضافه بودن میتوانید میله ها را از تفنگ حرارتی جدا کرده و مجدد از آن استفاده کنید.
  • به شما توصیه می کنیم اگر قرار است از دو رنگ استفاده کنید، از دو تفنگ حرارتی مجزا نیز استفاده کنید.

نکات ایمنی بتونه حرارتی ام دی اف

  • چند دقیقه قبل از استفاده از تفنگ حرارتی آن را روشن کنید
  • ازاستفاده کردن با تفنگ حرارتی در حالت خوابانده و یا در حالت سر بالا بپرهیزید
  • تفنگ حرارتی را بر روی پایه مخصوص خود قرار دهید
  • از تماس دست خود با مواد خروجی از تنفگ حرارتی پرهیز کنید، زیر بسیار داغ است
  • مغار بتونه بسیار تیز است، پس از استفاده از آن مغار را از کنار دست خود دور نگه دارید
  • پس از اتمام کار با تفنگ حرارتی آن را تمیز کنید
  • بلوک آلومینیومی را همیشه تمیز نگه دارید

امیدوارم سایت ما اطلاعات مفید و کاربردی را  برای استفاده از بتونه های حراراتی ام دی اف را در اختیارتان قرار داده باشد.

۴.۵/۵ - (۱۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.