Whatsapp

مشاوره رایگان

انواع چوب در صنعت ساختمان

انواع چوب در صنعت ساختمان

فهرست

چوب و انواع آن در صنعت ساختمان

انواع چوب برای هدف های گوناگون، در صنایع مختلف به کار گرفته می شوند. یکی از این صنایع هدف، ساختمان سازی است. در قسمت های مختلف یک ساختمان چوب می تواند حضوری موثر داشته باشد. این حضور می تواند در پایه و اساس بنای این ساختمان باشد. ضمن این که در پوشش دهی کف و دیوار آن نیز حضور داشته باشد. گذشته از این موارد یک عنصر مهم در طراحی دکوراسیون یک ساختمان است. این فضا سازی می تواند هم فضا های بیرونی و هم درونی را شامل شود. اما مگر چوب، این ماده طبیعی،  چه ویژگی هایی دارد که در این صنعت ورود پیدا کرده است؟؟ انواع چوب مورد نظر برای این چنین مقاصدی، کدام موارد هستند؟ سوالاتی از این قبیل، در ادامه پاسخ داده می شوند.

چوب در صنعت ساختمان

استفاده از چوب در صنعت ساختمان، تاریخچه ای کهن دارد. متریالی طبیعی که اتفاقا به فراوانی نیز وجود دارد. این استفاده گسترده در گذر زمان، نگرانی از بابت انقراض گونه های مختلف را افزوده است. از این رو، استفاده از این متریال با محدودیت هایی روبروست.  برای حفظ روند طبیعی اکوسیستم و عدم خدشه به محیط زیست، درختان کم تر قطع می شوند. از شواهد پیداست که این متریال جزو نمونه های لوکس و کمیاب به حساب می آیند. به همین خاطر است که امروزه انواع مصنوعی آن ساخته و استفاده می شود. pvc و نئوپان دو نمونه از چوب مصنوعی هستند. اما چوب طبیعی، خود چیز دیگری است.

انواع چوب

فواید و مضرات چوب

فواید انواع چوب آن ها را مناسب به کار گیری در صنعت ساختمان سازی کرده است:

  • سازگار با محیط زیست
  • عایق مناسب سرما و گرما
  • وفور و تهیه آسان در کنار قیمت پایین
  • مقاوم در برابر ضربه
  • قابلیت شکل پذیری با کمک برش، تراش و پرداخت
  • قابلیت مقاوم سازی در بربر حشرات، رطوبت، حرارت و ضربه

مضرات این متریال برخواسته از دل طبیعت، موارد زیر را شامل می شود:

  • ساختار آن بعد از شکل پذیری، غیر قابل برگشت به شکل اولیه است.
  • به راحتی سوخته و شعله ور می شود.
  • نسبت به نمونه مصنوعی خود وزن بیشتری دارد.
  • قارچ ها و حشرات معمولا به چوب حمله می کنند.
  • اتصالات چوبی چندان مقاوم و قوی نیستند.

انواع چوب در صنعت ساختمان

مهندسین ساختمان ساز برای ساخت و ساز خود از دو نوع چوب استفاده می کنند. درختان پهن برگ و سوزنی برگ دو نمونه همراه با تنوع گونه ای هستند. اگر بخواهیم به طور کلی بگوئیم سوزنی برگان به دلایلی بیشتر به کار می روند. داشتن وزن کم و سبکی در کنار سرعت بیشتر خشک شدن، سبب این مصرف گسترده شده است. البته پهن برگان در رنگ و شکل، جذابیت بیشتری دارند. قابلیت لاک زدن و رنگ پذیری آن ها نیز بهتر است. در ادامه، با برخی از این دو نمونه آشنا می شوید.

چوب در صنعت ساختمان

۱. بلوط از انواع چوب در صنعت ساختمان

درخت بلوط در برابر آب و سایش مستحکم است. پرداخت آسان در کنار عمری طولانی دارد. در صنعت مبلمان و کف پوش ساختمان استفاده می شود. بسیار سخت و مقاوم است.

۲. تبریزی

درخت تبریزی چوبی با مقاومت کم و نرمی زیادی دارد. استفاده از آن با توجه به نرمی آن در صنایع نیازمند به  مقاومت، صورت نمی گیرد. در صنعت ساختمانی جهت ساخت تیر ساختمانی و قفسه های کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد.

۳. راش

درختی پهن برگ که بافتی همگن و زیبایی خاصی دارد. قطر زیاد آن ساخت و ساز را راحت نموده است. برای ساختن درب و پنجره ساختمان ها یک گزینه مناسب است.

۴. گردو از انواع چوب در صنعت ساختمان

درختی سوزنی برگ با چوبی صیقلی و یکنواخت است. بافتی همگن داشته و نقوشی زیبا در آن به چشم می خورد. می توان روی آن کنده کاری انجام داد و طراحی های زیبا خلق کرد. در صنعت ساختمان برای ساختن اجزا معماری مناسب است.

۵. ملچ

درختی پهن برگ که در زیبایی و نقوش جذاب، منحصر به فرد است. پرداخت آن به خوبی صورت می گیرد. برای روکش نمودن و ساخت درب های خالص یا ماسیو به کار می رود.

۶. افرا

درخت افرا با گونه های متعدد خود برای مقاصد گوناگون به کار می رود. رنگی صدفی داشته و سختی و سفتی زیادی دارد. بنابراین مقاوم در برابر ضربه می باشد. به همین منظور برای پوشاندن کف از آن استفاده می کنند. ضمن این که به عنوان دیوار پوش نیز به کار می رود.

۷. روسی از انواع چوب در صنعت ساختمان

در واقع، چوب وارد شده به کشور از سمت روسیه، روسی نامگذاری می شود. پس از خشکی، احتمال ترک آن کم است. راست تار بوده و مزین به رنگ روشن سفید متمایل به قرمز است. پرداخت و کار با آن راحت و عالی است. نراد نمونه بارز آن می باشد. البته به راحتی مورد حمله قارچ قرار می گیرد. در ساخت اسکلت ساختمان به کار می رود.

زبان گنجشک، ساج و آکومه چند نوع چوب دیگر در صنعت ساختمان سازی هستند.

در این جا چوب و انواع آن در صنعت ساختمان بررسی شد. ویژگی های مناسب چوب برای این صنعت معرفی شد. با ارائه و معرفی چند نوع از این چوب ها، آشنایی بیشتری با آن ها پیدا کردیم.

چوب در صنعت ساختمان

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.