Whatsapp

مشاوره رایگان

انواع وارنیش چوب

انواع وارنیش چوب

فهرست

وارنیش و معرفی انواع وارنیش چوب

وارنیش در لغت به معنی جلا دادن و براق کردن است و تقریبا اسمی کلی است که به مجموعه ای از مواد که خاصیت جلا دادن و براق کردن دارند اطلاق می شود(مثل لاک، مایعات، انواع واکس چوب).‌این نوع مواد جذب چوب نشده و اگر جذبی هم صورت بگیرد بصورت سطحی است. وارنیش ها معمولا بدون رنگ بوده و تقریبا شبیه به روغن هستند با این تفاوت که خشک می شوند و پس از خشک شدن براق هستند.

یکی از انواع وارنیش نیم پلی استر است که پس از خشک شدن بی رنگ بوده و سطح چوب قابل مشاهده است. وارنیش ها معمولا بصورت براق، خیلی براق و مات در بازار وجود دارند که با نام های کیلر، نیم پلی استر، پلی اورتان، تمام پلی استرو…. شناخته می شوند. وارنیش ها معمولا برای پوشش سطح چوب استفاده شده و یک لایه سخت، شفاف و محافظ بر روی جوب ایجاد می کنند.

وارنیش ها چگونه درست می شوند

وارنیش های صنعتی موادی هستند که از ترکیب سه ماده اصلی زرین، روغن و حلال تشکیل می شوند. حلال، همان تینر یا شل کننده انواع رنگ است که باعث کاهش غلظت رنگ شده و آن را برای استفاده با غلمو و پیستوله آماده می کند. دو ماده روغن و زرین وجه تمایز و تفاوت بین انواع وارنیش هستند. نوع روغن و زرین و میزان استفاده از هر کدام از این مواد هم می تواند موثر باشد. امروزه بیشتر از سه نوع زرین برای ساخت انواع وارنیش استفاده می شود که عبارتند از رزین فنولیک (phenolic)، آلکید alkyd و پلی اورتان (polyurethane).

البته ناگفته نماند که بیشتر از زرین پلی اورتان برای ساخت وارنیش استفاده می شود که دلیل این کار هم قیمت ارزان و  مقرون به صرفه،  مقاومت بالای این ماده پس از اجرا در مقابل خط و خش و اجرای راحت آن می باشد. در مقابل گرانترین نوع وارنیش ها از زرین فنولیک ساخته می شوند. همچنین می توان با ترکیب انواع زرین در اندازه های متفاوت انواع جدید از وارنیش را درست کرد. دلیل استفاده از روغن در ساخت وارنیش آن است که پس از استفاده زمانی که در معرض هوا قرار می گیرد بسرعت باعث سخت شدن وارنیش می شود.

روغن مورد استفاده در ساخت انواع وارنیش دو نوع است یکی روغن چوب تانگ چینی و دیگری روغن کتان می باشد. در میان اهل فن و نقاشان چوب استفاده از روغن کتان متداول تر است و دلیل آن هم قیمت مناسب این نوع روغن است ولی صاحب نظران معتقدند که وارنیش ساخته شده با روغن تانگ از کیفیت بهتری برخوردار است هرچند قیمت آن بالاتر باشد و باعث گرانتر شدن قیمت تمام شده وارنیش شود.

انواع وارنیش

وارنیش چوب بیشتر برای استفاده در چه فضا هایی کاربرد دارد

بیشتر وارنیش ها برای استفاده بر سطوح  سازه های چوبی که در داخل ساختمان و فضای بسته کاربرد دارند استفاده می شوند. البته این شرایط  در گذشته متداول بوده و امروزه از وارنیش چوب برای پوشش سازه های فضای بیرونی هم استفاده می شود  که این امکان  با ورود انواع روغن های گیاهی که می توانند چوب را بخوبی در مقابل رطوبت و نور خورشید محافظت کنند، فراهم گشته است.

استفاده از انواع وارنیش برای این فضا ها توجیح فنی و اقتصادی ندارد. در ساخت وارنیش هرچه میزان روغن از مقدار زرین بیشتر باشد موجب مقاوم تر شدن آن در مقابل نم و رطوبت می شود. ولی گاهی این کار باعث شکننده شدن و ترک برداشتن سطح وارنیش می شود. با اضافه کردن مواد دیگر می توان قدرت وارنیش را در مقابل نور خورشید افزایش داد.‌

انواع وارنیش چوب

امروزه طیف گسترده ای از انواع وارنیش در بازار موجود است که هر کس بنا بر سلیقه و نوع کار خود وارنیش مناسب را تهیه کرده و مصرف می کنند. وارنیش های که بیشتر در بازار جلب توجه می کنند عبارتند از:

  • وارنیش پولیش:

این نوع وارنیش از صمغ های سخت مثل صمغ کنگو و روغن جلا درست می شود. این وارنیش شاید شکننده باشد ولی در اثر استفاده از سنگ های مالشی می توان پولیش خوبی برای آن ایجاد کرد.

  • وارنیش آکریلیک:

وارنیش آکریلیک از وارنیش های پایه آب است و به دلیل خواص زیست محیطی و سلامت بسیار مورد توجه است.

  • وارنیش چوب روغنی از انواع وارنیش چوب :

این نوع وارنیش از ترکیب روغن های خشک کننده مثل روغن الیف یا روغن جلا درست می شوند که در اثر اکسیداسیون به تدریج سخت می شوند. وارنیش های روغنی از وارنیش های متداول هستند که شامل وارنیش های پولیش، وارنیش پارک و وارنیش مبلمان می باشد.

وارنیش چوب

  • وارنیش الکلی:

این وارنیش‌ ها از طریق تبخیر جلای خود که معمولاً الکل یا تربانتین است سخت می‌شود. وارنیش ‌های ماستیک، لاک الکل و دامار از نوع وارنیش‌ های الکلی هستند که فوق‌العاده شفاف هستند و به سرعت خشک می‌شوند.

  • وارنیش الوار از انواع وارنیش چوب:

این وارنیش گاهی به وارنیش دریایی موسوم است و محتوی مقدار زیادی روغن است که موجب دیر خشک شدن آن می‌شود. وارنیش الوار دارای درخشندگی، سختی و خاصیت ارتجاعی خوبی است و در برابر آب دوام زیادی دارد.

  • وارنیش سخت:

از این نوع وارنیش برای پوشش سازه های درون ساختمان استفاده می شود و بدون درخشندگی خشک می شوند. خشک شدن این نوع وارنیش حدود ۱۲ ساعت طول می کشد. از این نوع وارنیش می توان برای پوشش آخر مبلمان استفاده کرد که پوششی نرم و بدون نیاز به پولیش بوجود می آورد. از این نوع وارنیش ها به پلی استر و نیم پلی استر می توان اشاره کرد.

  • وارنیش دامار:

یک وارنیش الکلی با شفافیت فوق‌العاده است که به سرعت خشک می‌شود ولی از وارنیش‌ های دیگر نرم‌تر و کم دوام تر است. از این وارنیش برای رنگ کاری تابلوهای هنری و نقاشی استفاده می‌شود.

 

وارنیش‌ های دیگری مثل وارنیش رویه میز، وارنیش استخوان، وارنیش پارکت و وارنیش همرنگی نیز وجود دارند که هر کدام از آن‌ها خواص مخصوص به خود را دارند و برای مقاصد به خصوصی مناسب هستند که هر کس بنا بر نیاز از آن ها استفاده می کند.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.