Whatsapp

مشاوره رایگان

انواع میخ نجاری

انواع میخ نجاری

فهرست

انواع میخ نجاری مورد استفاده در صنعت چوب

در صنعت چوب برای اتصال قطعات به یکدیگر، میخ یکی از اساسی ترین اجزا به حساب می آید که امروزه با پیشرفت تکنولوژی تنوع بسیار زیادی در انواع میخ بوجود آمده است . که این تغییر را میتوان در جنس آن و مدل میخ ها مشاهده کرد . با تولید میخکوب های جدید دیگر از چکش های قدیمی کمتر استفاده میشود و کار کوبیدن میخ ها بسیار آسان شده است . در این مقاله سعی داریم که به معرفی انواع میخ ها در نجاری که در صنعت چوب مورد استفاده قرار گرفته است بپردازیم .

مواد تشکیل دهنده در انواع میخ ها متفاوت است مانند : فولاد ها ، آلمینیوم ها ، میخ های مسی ضد زنگ ، میخ های برنجی و غیره …در بعضی شرکت های تولید کننده در انتهای کار تولید میخ نوعی مواد روغنی بر سطح میخ می زنند که در هنگام استفاده از میخ کار مصرف کننده راحت تر شود و میخ به راحتی وارد چوب شود .

در میخ هایی که مصرف کننده از آنها در فضای باز می خواهد استفاده کند آن را ضد زنگ میکنند که فرآیند این کار پوشاندن سطح میخ با فلز روی می باشد که به نسبت میخ های دیگر قیمت بالاتری دارد.

میخ های موجود در بازار سایز و اندازه های متفاوتی دارند که از ۴ تا ۲۵۰ میلیمتر ساخته می شوند که قطر میخ توسط تولید کننده ها بر اساس طول میخ در نظر گرفته می شود تا میخ هنگام استفاده نشکند یا کج نشود.

در ادامه مقاله با انواع میخ و کاربرد های هرکدام آشنا می شوید :

میخ سر پهن :

میخ های سر پهن از قدیم برای اتصال چوب ها استفاده می شود . مانند اتصال چوب پشت کمد ها و کابینت ها . کاربرد این میخ در برخی کارها بسیار است ولی به علت ریز بودن آن کار کردن با این مخ کمی سخت تر به نظر می رسد .

انواع میخ نجاری ، میخ تزیینی :

این میخ همانطور که از اسمش مشخص است برای کار های تزیینی مانند رویه کوبی مبل ها استفاده می شود که با روکش های برنجی ، برنزی و کروم در بازار موجود می باشد .

 

انواع میخ

میخ فولادی :

این میخ ها کاربرد زیادی دارند و برای اتصال چوب ها و فرو رفتن در دیوار های بتنی یا فلزی گزینه مناسبی هستند . این میخ به خاطر جنسی که دارد به راحتی زنگ نمیزند و میتوان از آن  با خیال راحت در محیط های مختلف و فضای باز استفاده کرد .

انواع میخ نجاری ، میخ حلقه ای :

در این نوع میخ ها شایر هایی مانند پیچ وجود دارد که هنگام ورود به چوب باعث استحکام آن اتصال می شود .

میخ مارپیچ :

این نوع میخ ها مناسب برای چوب های سخت و محکم می باشد . به خاطر نوک تیز و شیار های مارپیچی که روی بدنه ی خود دارد به راحتی وارد هرنوع چوبی می شوند . که این نوع میخ اتصال محکمی در چوب های mdf ایجاد میکند .

انواع میخ نجاری ، میخ و چاشنی :

این نوع میخ برای دیوارهای بتنی مناسب است که با فشار کم باروت و گاز به راحتی وارد دیوار می شوند . که در انجام فرآیند هایی مانند نصب توری های فلزی یا دیوار های کاذب کاربرد دارد .

میخ نواری :

این نوع میخ در دو نوع میخ نواری مته ای و میخ نواری دنده ای تولید می شود . که در میخ های مته ای به علت شیار هایی که به صورت مارپیچ و مته روی سطح آن وجود دارد به طورکامل در چوب فرو می رود و اگر مصرف کننده بخواهد میخ را از چوب بیرون بکشد بدون تخریب و آسیب رساندن به چوب غیرممکن است . به همین علت در بیشتر مصارف از میخ های نواری مدل ساده آن که شیارهای ملایم تری دارد استفاده می شود مانند باکس های چوبی یا پالت های بسته بندی . استفاده از این نوع میخ های نواری مزیت هایی مانند افزایش سرعت تولید و به صرفه بودن از نظر اقتصادی ، کم کردن ضایعات صنعتی و غیره … را می توان نام برد.

انواع میخ نجاری ، میخ بنایی :

این نوع میخ بیشتر در ساختمان ها برای اتصال دادن سنگ با چوب مورد استفاده قرار میگیرد و به خاطر استفاده از روی در آن هم خاصیت ضد زنگی دارد و هم قدرت بسیار بالایی را داراست که موجب نفوذ راحت آن می شود .

میخ بدون سر :

این نوع میخ در کارهای سبک نجاری مورد استفاده قرار می گیرد . مانند اتصال دو چوب با قطر دوسانتی متر . این نوع میخ ها به وسیله ی میخ کوب ها به داخل چوب فرو می رود و سر آن دیده نمی شود . استفاده از این میخ ها در کارهای دم دستی نجاری بسیار راحت است .

انواع میخ

انواع میخ نجاری ، میخ کف پوش :

این نوع میخ ظاهری شبیه به میخ های قدیمی دارد . که با بدنه ی ساده و نوک تیز و سری صاف مناسب برای نصب انواع کف پوش ها بر روی زمین می باشند .

میخ سربیضی :

این نوع میخ در کارهایی که زیبایی کار اهمیت بالایی دارد استفاده می شود . زیرا این نوع میخ در اثر فشار بر خلاف میخ گرد چوب را نمی شکند و سر میخ هموار با سطح قرار میگیرد و جلوه زیبایی را نمایان می کند .

میخ پوششی :

این نوع میخ با سری گرد و شکافی در آن مانند میخ های بی سر در چارچوب های و در و پنجره استفاده می شود که با استفاده از سنبه میتوان آن را به درون بافت سازه فرو برد تا هیچ نمای بیرونی از آن باقی نماند .

جمع بندی

درانتهای این مقاله بگوییم که برای انجام هر کاری باید میخ مناسب آن را انتخاب کنید تا خروجی زیبا داشته باشید . البته انتخاب درست میخ باعث راحتی کار شما نیز خواهد شد .

از نظر امنیت کاری هم باید بگویم که هنگام کار با میخ کوب ها یا چکش باید مواظب سر میخ یعنی همان قسمتی که بیرون می ماند باشید تا هم بیرون زدگی اضافی نداشته باشد و هم با فشار زیاد باعث فرو رفتن میخ به بافت مورد استفاده نشوید .

امیدوارم در این مقاله آگاهی لازم از انواع میخ های نجاری را داده باشیم .

 

 

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.