Whatsapp

مشاوره رایگان

انواع سنباده و طرز کار آن

انواع سنباده و طرز کار آن

فهرست

یکی از مهم ترین مراحل تزئین لوازم چوبی سنباده کاری است. در واقع پس از این که کار شما با چوب به پایان رسید با استفاده از این ابزار چوب را برای رنگ کاری آماده خواهید کرد. شناخت انواع این ابزار و طرز کار آن اهمیت بسیاری دارد و بر روی کیفیت آن تاثیر می گذارد. البته در برخی از موارد نیز برای حالت دادن به چوب از سنباده استفاده می کنند. در این مقاله به صورت تخصصی این ابزار را به شما شرح خواهیم داد.

سنباده چیست؟

سنباده دانه های خورنده و ساینده ای هستند که به وسیله چسب های مخصوص ترکیب می شوند و بر روی صفحات پارچه ای و یا کاغذی چسبانده می شوند. این ابزار از مواد طبیعی همچون سنگ چخماخ، ماسه، سنگ لعل، سنگ کوارتز و یا مواد مصنوعی همچون کربور سیلیسیوم، کاربید سیلیسیوم و اکسید آلومینیوم تشکیل می شود. از این ابزار در صنایع جهت پرداخت و سایئدن استفاده می گردد. با استفاده از آن می توانید خط و خش و ناهمواری های سطح چوب را از بین ببرید.

انواع سنباده

به طور کلی سنباده ها در دو گروه دستی و برقی تولید و به بازار عرضه می شوند. سنباده های برقی سرعت استفاده بالایی دارند و با استفاده از آن می توانید سطح چوب را یکدست کنید. ولی سنباده های دستی ظرافت بیشتری دارند و شما به دلخواه می توانید از آن برای برداشتن چربی ها استفاده کنید. در زیر به برخی از مهم ترین نوع سنباده ها اشاره می کنیم:

ورقه ای

سنباده های ورقه ای یکی از رایج ترین مدل ها هستند که در ابعاد A4 تولید و به بازار عرضه می شوند. این ابزار در دو جنس پارچه ای و کاغذی هستند و به صورت ورقه ای به فروش می رسند. این مدل بهتر است با استفاده از آب کار کند. مدل های ورقه ای معمولا در پایان کار برای رنگ پذیری بهتر چوب استفاده می شود.

دیسکی

این سنباده ها همان طور که از نامشان مشخص است دایره ای شکل بوده و در قطرهای مختلف تولید می شود. البته در برخی موارد برای انجام کارهای خاص دایره هایی بر روی آن ایجاد می شود تا بتوان سنباده گرد نیز بر روی کار ایجاد کرد. بنابراین مدل های دایره برای موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع سنباده و طرز کار آن

پشت کرکی

مدل های پشت کرکی نیز از دیگر انواع این ابزار است که در پشت آن یک لایه کرکی و نرم وجود دارد و از این رو به راحتی به قلاب های صفحه سنباده می چسبد. این مدل نیاز به یک صفحه مخصوص دارد و سرعت نصب آن بالا می باشد. این مدل ها بسیار پیشرفته عمل می کند و از ظرافت خاصی برخوردار است.

پره ای

مدل های پره ای برای سطوحی که صاف نیستند مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت زیاد بودن پستی و بلندی سطح چوب از این مدل به کار می رود و سطحی صاف و یکدست را به شما می دهد. در صنعت منبت کاری چوب نیز مدل های پره ای کاربرد بسیاری دارند.

براش

مدل براش از دیگر انواع سنباده می باشد که  باید با طرز کار آن آشنا شوید. ظاهر این مدل شبیه به سنباده پره ای است ولی کارایی آن بهبود یافته است. در آن ورق های ریش ریش شده سنباده همراه با فرچه های پلاستیکی در یک بخش کنار یکدیگر چیده شده اند و با استفاده از آن می توان کارهای منبت کاری ظریفی انجام داد.

انواع سنباده و طرز کار آن

انواع سنباده از نظر میزان سختی

این ابزار در گروه های مختلف خیلی نرم، نرم، متوسط، زبر و خیلی زبر قرار می گیرند. هر یک از آن ها گریدهای مختلفی دارند و به روش های مختلف سطح چوب را سنباده می زنند. به عنوان مثال در صورتی که به یک سطح بسیار صاف نیاز دارید باید از مدل های نرم و یا خیلی نرم استفاده کنید تا با ملایمت و دقت بالایی سطحی صاف و یکدست را برای ابزارهای چوبی شما به ارمغان بیاورد.

شرایط نگهداری 

برای این که این ابزار بتواند به خوبی کارکرد داشته باشد باید به درستی از آن نگهداری شود. رطوبت از جمله مواردی است که می توانید کیفیت و عمر آن را کاهش دهد. به همین منظور پس از هر بار استفاده از آن باید در جای مناسبی قرار دهید. همچنین پس از هر بار استفاده از این محصول سطح آن را تمیز کنید تا برای دفعات بعدی براده های چوب باعث افت کیفیت سنباده زنی نشوند.

خرید سنباده

پس از شناخت انواع سنباده و طرز کار آن باید تصمیم بگیرید که کدام یک از این ابزار برای شما مناسب تر است. کیفیت در ساخت سنباده و متریال های به کار رفته در آن اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل باید در هنگام خرید این محصول تمامی موارد را مورد توجه قرار داده و سنباده مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنید.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.