Whatsapp

مشاوره رایگان

انواع اره دستی در نجاری

انواع اره دستی در نجاری

فهرست

انواع اره دستی در نجاری

اره دستی نجاری یکی از ابزارهای اولیه ای است که انسان برای استفاده از چوب به وجود آورده است.  چوب از موادی است که به دلیل دسترسی آسان و مناسب برای کارهای مختلف مورد توجه بوده و به همین دلیل،  انسان برای استفاده از چوب به تناسب نیازهای خود ابزار و وسایل مختلفی را درست کرده است که راحت تر بتواند از چوب در کارهای خود استفاده کند به دلیل آنکه انواع مختلف چوب ، چه چوب هایی با بافت نرم یا سخت تقسیم می شوند،  از مقاومت نسبت خوبی برخوردار بوده و برای استفاده باید برش بخورند و این برش ها باید به صورت مرتب و منظم باشد، ابتدا انسان برای اینکار اره های دستی را به وجود آورد و به مرور برای راحت شدن کار اره های دستی تکامل پیدا کردند و برای بالا بردن سرعت کار به اره های برقی تبدیل شدند.‌

اره دستی نجاری چیست؟

اره دستی نجاری یکی از ابزار های مهم و کاربردی در صنعت چوب می باشد. بطور کلی به هر وسیله ای که کار برش چوب را انجام می دهد اره نجاری گفته می شود. انواع اره از یک تیغه، زنجیر یا سیمی با یک لبه دندانه دار تشکیل می شود. اره به طور کلی به دو دسته اره های برقی و اره های دستی تقسیم می شوند، که هر کدام از این دو دسته هم به تناسب کار به انواع مختلفی تقسیم می شوند. با توجه به پیشرفت هایی که در همه زمینه ها اتفاق افتاده است  انواع اره های برقی و دستی هم برای ساخت سازه های مختلف که متناسب با شرایط روز باشند دچار تغییر شده و به شکل های مختلف و جدیدی تغییر ظاهر داده اند.

 

انواع اره دستی در نجاری

چه فرقی بین انواع اره های دستی وجود دارد؟

در کار نجاری معمولا متناسب با نوع کاری که قرار است روی چوب انجام شود نوع اره ای که برای این کار انتخاب می شود ممکن است متفاوت باشد. گاهی برای ساخت یک سازه چوبی انواع مختلفی از اره باید مورد استفاده قرار گیرد تا آن کار به نحو شایسته برش خورده و آماده شود. معمولا شاخصه ای که نوع اره را مشخص می کند تعداد دندانه های اره یا صفحه برش و ریز و درشت بودن نوع دندانه ها می باشد. هرچه دندانه ها ریز تر باشد و تعداد آن ها در هر اینچ بیشتر باشد برشی که روی چوب ایجاد می شود، منظم تر، دقیق تر و ظریف تر است.

اره با دندانه های درشت برای برش جوب هایی با بافت نرم استفاده می شود و هرچه دندانه ها ریز تر باشد اره برای بریدن چوب هایی با بافت سخت مناسب تر است. هرچه دندانه های اره بزرگ تر باشد برش چوب هایی با بافت نرم با سرعت بیشتر انجام می شود ولی در عین حال دقت برش کم تر می شود.  تفاوت دیگری که بین اره ها وجود دارد نوع قرار گرفتن تیغه ها می باشد یعنی گاهی فقط تیغه ها به سمت یک طرف هستند و گاهی دو طرف اره دارای تیغه می باشد و این مزیت را نسبت به تیغه های یک طرف دارد که در هر رفت و برگشت اره چوب از دو طرف تیغه برش می خورد.

اره های دستی برای کارهای ظریف مثل معرق کاری می تواند تیغه هایی به شکل نوار باریک فلزی و کوتاه داشته باشد یا به شکل مویی و سیمی باشد.

تیغه اره ها از چه جنسی ساخته می شوند و چه ویژگی هایی دارند؟

جنس تیغه اره ها در زمان مصر قدیم از مس بوده و از این آلیاژ ساخته می شده است ولی امروزه جنس تیغه آن ها از فولاد است که برای استحکام بیشتر دندانه های آن آبکاری می شود. هرچه تیغه اره و دندانه ها تیز تر باشد به همان نسبت بریدن چوب ساده تر شده و انرژی کمتری طلب می کند و برش دقیق تری ایجاد می شود. یکی از ویژگی های اره خوب هماهنگ بودن زاویه تمام دنده ها می باشد و ویژگی دیگر آن است که تیغه اره نباید انحنای خاصی داشته باشد بهتر است تیغه اره  مخروطی شکل باشد تا براحتی درون چوب رفت و آمد کند و کارکردن با آن ساده باشد.

تقسیم انواع اره دستی نجاری بر اساس نوع برش به دو دسته تقسیم می شوند:

اره عرضی بر

این نوع اره در زمان برش چوب معمولا برخلاف الیاف بافت چوب عمل می کند. بنابراین برای برش بهتر باید تیغه های آن دو طرفه باشد تا بتواند براحتی در دو جهت رفت و برگشت چوب را برش بزند.

اره عرضی بر دستی

اره طولی بر

این نوع اره دستی چوب را به صورت طولی و در جهت قرار گرفتن الیاف در بافت چوب  با همان طول چوب برش می دهد. بنابراین تیغه های این نوع اره در یک طرف بوده و فقط در جهت برگشت چوب را برش می زند.

انواع اره دستی نجاری

اره های نجاری دستی بنابر نوع کار و برشی که انجام می دهند دارای انواع مختلفی می باشد و به تناسب کاری که انجام می دهند ممکن است شکل ظاهری آن ها متفاوت باشد.

اره نجاری دستی سنتی

این نوع اره از یک دسته نیمه خم  چوبی و یک تیغه تشکیل می شود‌. این نوع اره دندانه های بزرگی دارد و در طول و ضخامت های مختلف ساخته می شود.

اره های چوب بر سنتی از نظر طول و اندازه به سه نوع مختلف تقسیم می شوند نوع اول آن تیغ اره ای در حدود ۶۰ سانتیمتر دارد که در هر اینچ آن حدود ۵ دندانه قرار می گیرد.

این نوع از اره با نام دندانه درشت به حساب می آید و برای برش های طولی مناسب تر است. نوع دوم ۸ الی ۱۲ دندانه در هر ۲۵ میلیمتر  دارد و بیشتر برای برش های عرضی مناسب است.

نوع سوم اره دستی  سنتی از نظر تعداد دندانه به نوعی در حد وسط دو نوع دیگر بوده و ترکیبی از دو نوع اول است که طولی کمتر از ۴۰ سانتیمتر دارد  و براحتی مورد استفاده قرار می گیرد.

اره دم روباهی از انواع اره دستی

علت نام گذاری این نوع اره با این نام شکل ظاهری آن است که نوک تیغه آن تیز و باریک است در حالی که قسمت انتهایی آن به نسبت بزرگ تر می باشد. این نوع اره در برش های بزرگ از توان مقاومت بالایی برخوردار است و به راحتی تاب بر نمی دارد. طول این نوع اره بین ۳۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر در نوسان است نام دیگر این اره پنل است و از قابلیت برش چوب به صورت طولی و عرضی برخوردار می باشد.

اره نجاری دستی دو طرفه

این نوع اره در دو طرف خود دارای دسته می باشد که زمان برش باید دو نفر به صورت همزمان دو طرف آن را بگیرند و چون در این نوع از برش نیرو دو برابر می شود حتما سرعت برش بالا می رود و زمان کمتری برای برش وقت صرف می شود در قدیم از این نوع اره برای بریدن درختان استفاده می شده است ولی امروزه کاربردی ندارد چون درختان را با اره های اتوماتیک برش می دهند.

اره نجاری دستی دو طرفه

۴.۷/۵ - (۱۰۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.