Whatsapp

مشاوره رایگان

استفاده از پیچ یا میخ

استفاده از پیچ یا میخ

فهرست

در نجاری چه زمان از میخ و چه زمان از پیچ استفاده میکنیم

میخ از قدیمی ترین ابزاری است که بوسیله بشر برای اتصال قطعات چوبی مورد استفاده قرار می گرفته و به نوبه خود می توانسته است به عنوان یک ابزار مفید بشمار برود.  بعد به مرور زمان پیچ ها هم وارد عرصه شده و مورد استفاده قرار  گرفتند. ولی با تمام نوآوری ها و روش های جدیدی که وارد عرصه صنعت چوب شده است. استفاده از پیچ یا میخ به عنوان دو رکن اساسی موجودیت خود را حفظ کرده اند و فقط روال، طرز کار و کاربرد این دو عنصر خاص تغییر کرده است. و گرنه در کار نجاری هنوز هم میخ و پیچ برای اتصال چوب حرف اول را می زنند.

روال تاریخی استفاده از پیچ یا میخ

میخ ها جز اولین وسایل بشر برای اتصال قطعات چوب بوده که به مرور ابزار های دیگری مثل پیچ ها وارد عرصه نجاری شدند. چون در ابتدا پیچ ها دو سو بودند و همچنین شرایط رزوه دور پیچ برای کار جالب نبود و نجار برای پیچاندن تعداد زیادی از پیچ بر روی چوب ها دچار مشکل می شد چون هم زمان بر بود و هم پیچاندن تعداد زیادی پیچ زمانبر و سخت بود. تا باز هم به مرور با ورود پیچ های چارسو و به طبع آن تولید پیچ بندهای برقی و بادی و آسان شدن روال کار باعث رویکرد نجارها به پیچ شد.

ولی به دلیل اتصال پیچ بند به منبع انرژی و اختلال در کار باعث سخت شدن روال کار می شد تا اینکه با ورود پیچ بندها و دریل های شارژی تحولی بزرگ در این‌ کار اتفاق افتاد و باعث توجه نجارها و تکنسین های چوب به پیچ و انواع پیچ بندها برای انجام اتصالات چوبی شد.

ولی این کار هم طولی نکشید و با ورود میخکوب های شارژی و بادی دوباره توجه ها به سمت استفاده از میخ جلب شد، چون کار با میخکوب ها هم ساده تر بود هم سرعت عمل نجار را بالا می برد. ولی بطور کل امروزه استفاده از پیچ یا میخ  و ابزارها و وسایل بنابر نوع کار و مقتضیات آن مورد استفاده قرار می گیرند تا راحتی و سهولت که ممکن است باعث پایین آمدن کیفیت کار بشود.

پیچ ها و میخ ها

موارد استفاده از میخ و ویژگی های میخ

استفاده و کار با میخ بسیار راحتر از ابزار های دیگر بوده و برای سرعت و ظرافت در کار می توان از انواع میخکوب ها استفاده کرد،  برای اتصال دو قطعه از چوب که باید فشار جانبی را تحمل کند بهترین گزینه میخ است چون میخ به دلیل جنس خود از قابلیت انعطاف پذیری بیشتر برخوردار بوده و احتمال شکستن آن در اثر فشار جانبی در حد صفر است.

میخ از وسایل و ابزار های دیگر ارزان تر و در دسترس تر بوده و کاربرد آن آسان تر است چون برای نصب فقط یک چکش و در حد ایده آل یک میخکوب ساده کفایت می کند، میخ را به دلیل ساختاری که دارد راحت تر می توان در نمایی ظاهری، برای اتصال قطعات چوب بکار برد و محل کار آن کمتر دیده می شود که استفاده از میخ های سوزنی با میخکوب تاثیر بسزایی در اینکار دارد، در سازه های چوبی با بار کم بهترین گزینه برای اتصال قطعات چوب میخ می باشد، استحکام برشی یعنی نیروی که از طرفین ممکن است به محل اتصال وارد شود در میخ بیشتر بوده و استقامت بیشتری دارد.

امروزه غالبا از میخ در کار هایی مثل: ساخت چارچوب و کلاف های چوبی، استفاده از میخ های سرگرد و کوچک در نمای کار، استفاده موقت از میخ برای اتصال دو قطعه و محکم کاری با ابزار دیگر مثل پیچ، قاب گیری و کلاف کردن چوب های درو پنجره، نصب قرنیز به استفاده از میخ های نازک به دیوار و غیره استفاده می نمایند.

معایب و مشکلات استفاده از میخ

هنگام مقایسه در استفاده از پیچ یا میخ باید گفت که میخ برای استفاده در چوب ها و تخته های چند لایه و ام دی اف مناسب نیست چون به دلیل بافت این قطعات هم قدرت نگهداری و مقاومت چوب پایین است و هم ممکن است باعث ترک در چوب شود. قدرت میخ برای اتصال چوب های قطور پایین بوده و ممکن است در اثر یک فشار و یا تکان میخ از جوب خارج شود. اکثر میخ ها در مقابل رطوبت ضعیف بوده و به سرعت زنگ زده و پوشیده می شوند.

ویژگی ها و موارد استفاده از پیچ

پیچ ها برای استفاده در چوب دو نوع هستند که شامل پیچ های چوب با نوک تیز و خودکار  که مستقیم با دریل وارد چوب می شوند و پیچ هایی با نوک صاف که ابتدا چوب با مته یک نمره پایین تر سوراخ و بعد با دریل پیچ وارد چوب می شود.

در اتصال دو قطعه چوب بهم معمولا پیچ در برابر فشارهای کششی مقاومت و توان بیشتری دارد و طبعا عمر کار بیشتر می شود، در اتصال قطعات بزرگ چوب مثل ساختن خانه یا آلاچیق استفاده از پیچ ها و مهره های بزرگ برای نگهداری کار و اتصال قطعات بسیار مفید تر از پیچ های معمولی است و سهولت و عمر کار بیشتر می شود.

در کارهای ام دی اف، اچ دی اف، نئوپان، پلای وودو… به دلیل استحکام و وزن بیشتر چوب و قابلیت بهتر پیچ برای نگهداری قطعات چوب و عمر بیشتر کار از انواع پیچ خودکار چوب استفاده می شود. در نصب کناف های سقفی هم بطور هماهنگ و متناوب هم از پیچ و هم از میخ با میخکوب های بادی استفاده می شود. در فضا های باز یا جاهایی که ممکن است نم و رطوبت بیشتری وجود داشته باشد معمولا سعی می شود از پیچ های روکش دار استفاده شود تا هم استحکام و هم عمر کار بیشتر بشود. استفاده از پیچ نسبت به میخ برای اتصال قطعات مختلف چوب این مزیت را دارد که به دلیل رزوه های روی پیچ بهتر جذب بافت چوب شده و براحتی میخ از چوب خارج نمی شود مگر با ابزار و پیچاندن در جهت عکس زمان نصب.

امروزه برای کار و استفاده، پیچ ها در ابعاد و اندازه های مختلف،  تولید می شوند که استفاده از آن ها را راحت تر می کند.

انواع پیچ ها

معایب و مشکلات استفاده از پیچ

به دلیل سرگرد و برجسته پیچ استفاده از پیج در نمای باز کار توصیه نمی شود. چون ممکن است منظره نمای کار را نا متناسب کند، برای استفاده از پیچ نیاز به انواع دریل، پیچ بند و مهارت می باشد که ممکن است هزینه تمام شده کار بیشتر شود، پیچ ها انعطاف پذیر نبوده و ممکن است و انواع فشار باعث شکستگی آن ها شود.

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.