Whatsapp

مشاوره رایگان

استابلایز کردن چوب

استابلایز کردن چوب

فهرست

استابلایز کردن چوب چیست؟

استابلایز کردن چوب یکی از روش های زیباسازی و استحکام بخشیدن به  چوب یا خرده های چوب است؛ که با استفاده از مواد شیمیایی همچون رزین، جوهر، رنگ و… انجام می گیرد.

هدف از استابلایز کردن چوب چیست؟

چوب ها را به دلایلی همچون تغییر رنگ آن، جلوگیری از پیچ و تاب برداشتن چوب، افزایش دوام و استحکام آن و جلوگیری از ترک برداشتن چوب، جلوگیری از نفوذ حشرات موذی همچون موریانه و زیباتر شدن شمایل آن استابلایز می کنند.

بسیاری از سازندگان وسایل تزئینی و یا وسایل دیگر همچون چاقو، خودکارهای چوبی، جواهرات و لوازم جانبی برای جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون ترک خوردن و یا آسیب محصولشان از این روش استفاده می کنند و منافذ چوب را می بندند؛ تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

واکنش چوب های مختلف نسبت به عمل استابلایز کردن:

چوب های مختلف واکنش های متفاوتی  نسبت به استابلایز شدن نشان می دهند. به طور مثال چوب هایی مانند راش و یا افرا،  مواد بیشتری را جذب می کنند و گاهی در اثر جذب بالای این مواد، وزن آنها به دوبرابر حد معمول نیز می رسد. البته قابل ذکر است که این میزان، به نوع ماده ای که به چوب تزریق می شود هم، بستگی دارد و همه ی چوب ها و مواد، جذب یکسانی ندارند.

استابلایز کردن

مراحل استابلایز چوب:

آماده کردن قطعه چوبی: در اولین مرحله، باید مطمئن شوید که چوب شما کاملا خشک است و رطوبت ندارد. باید توجه داشته باشید که اگر چوب شما خشک نباشد؛ ممکن است این عملیات با موفقیت همراه نباشد.

از دستگاه رطوبت سنج می توانید استفاده کنید و رطوبت چوب را اندازه بگیرید؛ و درصورتیکه رطوبت چوب زیر ده درصد باشد؛ چوب شما آماده ی انجام عملیات استابلایز کردن است. چوب ها را می توانید در محیط هایی مانند کوره و یا فر نیز خشک کنید؛ اما بهتر است که این کار را انجام ندهید؛ زیرا سریع تر خشک شدن چوب ها، ممکن است باعث ترک برداشتن آنها شود.

رنگ آمیزی چوب: یکی از قسمت های بسیار جذاب و آسان عمل استابلایز کردن، رنگ آمیزی چوب ها است. برای این کار باید رنگ و یا رنگ های مورد نظر خود را با رزین مخلوط کنید.

در انتخاب نوع رنگ باید توجه داشته باشید که رنگ مخصوص استابلایز کردن باشد؛ و نه هر نوع رنگی، واگر می خواهید رنگ روشن تر و زیباتری داشته باشید؛ باید از میزان رنگ بیشتری استفاده کنید.

عملیات استابلایز کردن چوب: برای این کار، ابتدا باید یک محفظه آهنی را درون یک سطل استیل قرار دهید و قطعات چوبی را درون محفظه قرار دهید؛ و با استفاده از دستگاه تعادل شناور سازی از شناور شدن چوب و یا خرده های چوب جلوگیری کنید. محفظه ی داخل سطل را با ماده رزین پر کنید. باید توجه کنید که میزان رزین باید به اندازه ای باشد که چوب ها کاملا در آن غوطه ور شوند و حدود سه سانتی متر رزین بالای قطعات چوبی قرار بگیرد.

درب محفظه را ببندید و دستگاه تولید هوا را روشن کنید و درجه قدرت آن را به آرامی از آرام ترین تا آخرین درجه افزایش دهید. این اقدام از جوشیدن خیلی سریع رزین جلوگیری می کند. میزان قرارگرفتن چوب ها در دستگاه، بسته به ضخامت و نوع چوب، از نیم ساعت تا یک ساعت متغیر است.

رزین باید به حدی بجوشد که حباب های ایجاد شده در چوب، از بین بروند؛ و این عملیات باید تا جایی ادامه پیدا کند که حباب های بسیار کمی روی چوب باقی بماند. به آرامی تکان دادن محفظه ی آهنی که چوب ها در آن قرار دارند نیز می تواند به از بین رفتن حباب ها کمک کنند.

هنگامی که حباب ها از بین رفتند؛ دستگاه را خاموش کرده و دریچه را بردارید؛ و به آرامی و با احتیاط چوب ها را از دستگاه خارج کنید. به دلیل اینکه چوب ها زیر دستگاه هواساز قرار داشتند؛ رزین زیادی را به خود جذب نکرده اند. پس آن ها را مجددا درون رزین قرار داده و در دستگاه تعادل شناور قرار دهید و اگر شناور نشدند؛ دوباره این کار را تازمانی که دیگر چوب شناور نشود؛ تکرار کنید.

پس از اتمام کار، چوب ها را از محفظه بیرون آورده و رزین اضافی روی آن را پاک کنید.

پختن چوب ها:  پس از آغشته شدن چوب ها به رزین، آن ها را در فویل بپیچید و در مایکرو ویوی که از قبل با ۲۰۰درجه فارنهایت گرم شده است؛ قرار دهید. دقت کنید که حرارت خیلی زیاد، یا خیلی کم، می تواند باعث خراب شدن چوب ها شود. مدت زمان قرار گرفتن چوب ها نباید بیشتر از نیم ساعت باشد؛ مگر اینکه قطعات چوب خیلی بزرگ باشند. پس از نیم ساعت، قطعات چوب را چک کنید. زمانی که کاملا سخت و کریستالی بود؛ یعنی کاملا پخته شده و آماده است.

چوب ها پس از ۲۸ تا ۴۸ ساعت کاملا آماده هستند؛ و آماده ی برش و استفاده در کارتان هستند.

 

استابلایز کردن

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.