Whatsapp

مشاوره رایگان

آستر زدن چوب

آستر زدن چوب

فهرست

چگونه چوب را پیش از رنگ آمیزی، آستر بزنیم !؟

یکی از مراحلی که چوب طی می کند تا به دست مصرف کننده برسد، رنگ آمیزی و پرداخت چوب است. در این مرحله که موجب جلوه دادن بیشتر به چوب می شود اگر به درستی انجام نشود، نتیجه ای معکوس بر جای خواهد گذاشت و نارضایتی به بار می آورد. اما چه باید کرد …؟ با ما همراه شوید تا برایتان توضیح دهیم که چگونه با آستر زدن چوب ، می توان این مسئله را حل کرد.

چرا باید سطح­ چوب را آستر بزنیم؟

وجه تمایز چوب ها با یکدیگر در نوع بافت شان است. برخی دارای منافذ باز و به اصطلاح متخلخلی هستند که باعث می‌شود رنگ یا ماده پرداخت در بعضی قسمت ها نفوذی بیشتر و در قسمت های دیگر کمتر نفوذ داشته باشد، همین امر سبب شده تا پس از رنگ زدن، سطح چوب لکه‌ دار به نظر برسد. بدین منظور جهت جلوگیری از این اتفاق، قبل از رنگ آمیزی، باید سطح چوب را با  آستر پوشاند تا سطحی صاف و یکدست ایجاد شود. این کار مانع نفوذ بیش از حد رنگ و ماده پرداخت، در چوب می شود.

آستر زدن چوب

آستر زدن چوب

کاربرد لایه آستر

همان طور که توضیح دادیم از آستر برای ایجاد سطحی صاف و صیقلی در چوب، استفاده می کنیم. اما لازم است بدانید؛ لایه آستر تنها در صنعت چوب و برای محصولات چوبی کاربرد ندارد. برخی دیوارهای پیش ساخته و بدون رنگ، در هنگام رنگ آمیزی همانند اسفنج عمل کرده و رنگ زیادی را به خود جذب می کنند که این امر سبب افزایش میزان مصرف رنگ می شود. همچنین لایه آستر را می توانید بر روی سطوح فلزی، آهنی، گالوانیزه، بتن و… نیز اجرا نمایید. پوشش آستری، علاوه بر جلوگیری از مصرف بیش از حد رنگ و افزایش کیفیت نهایی رنگ، صرفه اقتصادی و زمانی نیز به همراه دارد.

آستر مناسب برای سطح چوب کدام است؟

آسترهای پایه روغن، با اینکه مدت زمان زیادی صرف می کنند تا خشک شوند (حدود ۲۴ ساعت)، ولی با این حال، به دلیل اینکه منافذ چوب را به خوبی پر کرده و باعث چسبندگی بهتر رنگ نهایی می شوند، به عنوان بهترین گزینه برای سطوح چوبی، محسوب می شوند.

نحوه ی آستر زدن چوب، پیش از رنگ آمیزی؟

به لایه اولیه‌ای که پیش از رنگ زدن روی هر سطحی اعمال می شود، لایه آستری می گویند. توجه کنید، قبل از هر عملی باید زیر سازی مناسب انجام شود. مرحله زیر سازی یکی از مهمترین مراحل پرداخت کار محسوب می شود. بدین منظور با استفاده از یک سنباده (دستگاه سنباده زنی یا سنباده قالبی) سطح چوب را به خوبی صاف کنید، سپس با استفاده از یک پارچه یا براش (قلمو) آستر مورد نظر خود (رنگی یا بدون رنگ) را روی سطح بمالید. مدت زمانی صبر کنید. در نهایت پس از خشک شدن لایه آستر، سطح را به رنگ دلخواه خود در بیاورید.

انواع آستری سطوح چوبی؟

۱- آستر رنگی: شامل سیلر فوری چوب و سیلر فوری پلی یورتان می باشد.

نکته: سیلر ماده ای بی رنگ است (پس از مصرف قابل رویت نیست) و به عنوان بتونه مایع جهت پوشانندگی درز و منافذ چوب به کار می رود و تشکیل شده است از: زینک روی، رین سویدا، رزین نیترو سلولز و حلال وایلن بوتیل.

۲- آستر بی رنگ: شامل بتونه فوری سفید چوب، بتونه فوری قرمز چوب، بتونه فوری مشکی چوب، بتونه فوری طوسی چوب، بتونه فوری گل ماشی، آستر سفید پلی یورتان و آستر مشکی پلی یورتان است.

نکاتی که در هنگام آستر زدن باید رعایت شود:

  • کار آستر زدن را می توانید با یک قلمو یا یک پارچه انجام دهید.
  • ۵ الی ۱۵ دقیقه زمان نیاز است تا آستر ، جذب بافت چوب شود.
  • مدت زمان ۲ ساعت صبر کنبد و سپس رنگ مورد نظر خود را بزنید.
  • توجه داشته باشید که لایه آستر، رنگ یا هر ماده پرداخت دیگر باید در جهت بافت چوب زده شود.
  • درصورت جاذب بودن بیش از حد بافت چوب، لایه آستر جدید ایجاد کنید و مازاد آن را با مقداری تینر پاک کنید.

قبل از رنگ آمیزی چوب، باید یک لایه رنگ به عنوان لایه آستر روی سطح چوب، ایجاد کنید. برای این منظور می توانید از رنگ های شفاف و جلا دهنده ها، بهره بگیرید. این کار سبب می شود تا سطحی صاف و یکدست به وجود بیاید و رنگ پذیری چوب (خصوصا چوب های نرمی مانند درخت کاج) بهتر و بیشتر شود. استفاده از این عمل علاوه بر اینکه سطحی صاف و یک دست را به ارمغان می آورد، سبب چسبندگی بهتر رنگ روی سطح چوب نیز می شود.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.